گروه شهری: نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌عنوان یک مطالبه جدی شوراهای کلانشهرها یاد کردند. آنان معتقدند که مهم‌ترین راه حل معضل آلودگی هوا در تهران و کلانشهرها، توسعه حمل‌ونقل عمومی در شهرهاست و دیگر راهکارها موقتی و غیرمؤثر است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: یکی از مطالبات شوراهای کلانشهرها گسترش سیستم حمل‌ونقل عمومی است که مجلس شورای اسلامی برای آن اعتبارات مناسبی تصویب کرد اما با وجود اینکه در ماه‌های آخر سال هستیم هنوز مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.سید محمد کاظم حجازی افزود: مجلس آمادگی دارد تا با برگزاری نشست‌های مشترک میان شهرداری‌ها و دولت و با حضور نمایندگان شوراها این موضوع را پیگیری کرده و مشکل را حل کند؛ اگر چه تا همین حالا هم زمان بسیاری گذشته است.

حل مشکلات آلودگی هوا

محمدرضا حسین‌نژاد، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به توسعه حمل‌ونقل عمومی در تهران و کلانشهرها گفت: ترافیک تنها مشکل پایتخت و سایر شهرها نیست، بلکه عوامل متعددی در آلودگی هوا نقش دارند که توجه به یک یک آنها از آلودگی هوا خواهد کاست. وی افزود: استفاده بی‌رویه وسایل نقلیه با نقص فنی و تردد آنها در سطح شهر مصرف سوخت‌های نامناسب در وسایل خانگی و صنعتی از مهم‌ترین موارد آلودگی هوا به شمار می‌روند.

حسین نژاد با بیان اینکه امروزه آلودگی هوا به‌صورت تهدیدی جدی درآمده است خاطر نشان کرد: تهران امروزه به یکی از مناطق بحرانی در زمینه آلودگی هوا تبدیل شده است، به همین دلیل درصورت عدم‌ارائه راهکارهای درست و شرایط اقلیمی در فصول سرد به‌دلیل وارونگی هوا، آلودگی هوا چندبرابر می‌شود و پس از مدتی این شهر در زمره آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار خواهد گرفت. به اعتقاد وی مهم‌ترین راهکار کاهش آلودگی هوا تقویت سیستم حمل‌ونقل عمومی است. بسیاری از راهکارهایی که مطرح می‌شود همانند بارور کردن ابرها عواقب بددیگری را در پی خواهد داشت، به همین دلیل بهترین راه حل توسعه حمل‌ونقل عمومی است.عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: عملکرد شهرداری در رابطه با احداث بزرگراه‌ها، توسعه مترو و بی‌آر تی بسیار مثبت بوده اما دولت نیز باید قوانین موجود را سریع‌تر اجرایی و شهرداری را در این راه حمایت کند.

مُسکن موقتی

علی کائیدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی معتقد به اجرای راهکاری موقتی برای کاهش آلودگی هواست. وی گفت: از آنجا که آلودگی هوا در وضعیت بحرانی قرار دارد و راهکارهای مقابله با آن زمان بر است باید به‌دنبال راهکاری موقتی بود که به‌نظر من با شرایط فعلی طرح زوج یا فردکردن خودروها مناسب‌ترین راه است. به گفته کائیدی هم‌اکنون قانون‌های زیاد و مناسبی برای کاهش آلودگی هوا وجود دارد که اجرا نمی‌شوند. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی توسعه حمل‌ونقل عمومی را بهترین راهکار برای رفاه مردم و کاهش آلودگی هوا دانست و خاطر نشان کرد: ترافیک پایتخت یکی از بحران‌های اساسی و اثرگذار در ایجاد آلودگی هواست. به همین دلیل توسعه حمل‌ونقل عمومی تنها راه برطرف کردن این مشکل و به حداقل رساندن رفت‌وآمد شهری است.

منبع: همشهری آنلاین