گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: فرانشیز خدمات درمانی سطح یک در طرح پزشک خانواده صفر می‌شود.

عبدالله عمادی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اعلام این خبر گفت: دستورالعمل جدیدی که برای اجرای طرح پزشک خانواده نوشته شده استفاده از خدمات این طرح را برای تمامی افراد به‌صورت رایگان تعریف کرده است.معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: نسخه صفر2 طرح پزشک خانواده نوشته شده و هم‌اکنون در انتظار امضای رئیس‌جمهور برای اجراست.او با اشاره به اینکه بیمه شدگان خدمات درمانی تا‌کنون ناچار به پرداخت فرانشیز بوده‌اند، توضیح داد: براساس نسخه صفر یک اجرای طرح پزشک خانواده، استفاده از خدمات این طرح برای بیمه‌شدگان صندوق بیمه تامین اجتماعی رایگان بود اما بیمه شدگان صندوق خدمات درمانی می‌بایست فرانشیز پرداخت می‌کردند، این مسئله باعث به‌وجود آمدن ناهماهنگی در اجرای طرح بود که تلاش شد تا این مشکل در نسخه صفر 2 برطرف شود.عماد افزود: با اجرای فرانشیز صفر صندوق خدمات درمانی مسلما دچار مشکلات فنی خواهد شد و برای حل این مشکل یک مجوز قانونی از دولت خواهیم خواست که براساس آن به صندوق خدمات درمانی اجازه داده خواهد شد تا از اخذ فرانشیز درمان از بیمه شدگانش صرف‌نظر کند.

به گفته عمادی با اجرای این قوانین استفاده از طرح پزشک خانواده برای تمامی بیمه شدگان صندوق‌های بیمه خدمات درمانی و تامین اجتماعی رایگان خواهد بود که ممکن است این تصمیم موجب تشویق افراد به استفاده از این طرح شود.

پوشش کامل در 3 استان

طرح پزشک خانواده هم‌اکنون در 3استان سیستان و بلوچستان، خوزستان و چهارمحال و بختیاری اجرا می‌شود. بنابر اطلاعاتی که تا پیش از این از سوی وزارتخانه‌های مسئول منتشر شده بود این سه استان به‌صورت پایلوت تحت پوشش قرار گرفته بودند. در نسخه صفر 2 طرح پزشک خانواده تاکید شده که این طرح در تمامی نقاط این استان‌ها اجرا شود. به‌نظر می‌رسد که تا‌کنون این طرح فقط در برخی نقاط منتخب استان‌ها در حال اجرا بوده‌است.به گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، 3 استان دیگر نیز علاوه بر استان‌های پیشین تحت پوشش اجرای طرح پزشک خانواده قرار خواهند گرفت اما وی به‌دلیل اینکه این استان‌های جدید هنوز به‌طور قطعی انتخاب نشده‌اند از اعلام نام آنها خودداری کرد.

ناهماهنگی ممنوع است

نخستین دستورالعمل اجرایی طرح پزشک خانواده، نسخه‌ صفر یک نام گرفت که قرار بود مدتی به‌صورت آزمایشی اجرا شود، حالا نسخه‌ صفر2 دستورالعملی است که پس از حل مشکلات نسخه‌ نخست نوشته شده‌است. برای نوشتن نسخه‌ جدید 30 جلسه کارشناسی و 10 جلسه مدیریتی برگزار شده‌است و این جلسات با حضور حافظی، مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی، هداوند مدیرعامل صندوق بیمه خدمات درمانی، امامی رضوی و مصداقی معاونت‌های بهداشت و درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز عمادی، معاون وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برگزار شده‌ و امضای تمام این افراد در تایید نسخه‌ صفر2 گذاشته شده است.

به این ترتیب راه بر هر نوع ناهماهنگی و کم کاری بین گروه‌های مختلفی که در اجرای طرح پزشک خانواده مسئولیت دارند بسته شده است. تا پیش از این مدت‌ها کشمکش میان وزارت بهداشت و صندوق‌های بیمه‌ای وجود داشت که وزارت بهداشت صندوق بیمه خدمات درمانی و تامین اجتماعی را به کم‌کاری در اجرای این طرح متهم می‌کرد و از سوی دیگر مدیران عامل این صندوق‌ها با رد این اتهام اعلام‌کرده بودند که نهایت همکاری را برای اجرای این طرح با وزارت بهداشت داشته و دارند اما نسخه صفر2 طرح پزشک خانواده به هر‌حال با رضایت تمامی گروه‌ها نوشته شده، بنابراین ناهماهنگی از این پس ممنوع است.

آسیب‌شناسی

عمادی با اشاره به اینکه آسیب‌شناسی به‌صورت مشترک انجام شده،‌ توضیح داد: بزرگ‌ترین مشکلی که در اجرای این طرح وجود داشت تبعیض پرداخت بیمه‌شدگان بود؛ در واقع خدمات یکسانی به مردم ارائه می‌شد اما گروهی که بیمه شده تامین اجتماعی بودند این خدمات را رایگان دریافت می‌کردند درصورتی‌که بیمه شدگان صندوق بیمه خدمات درمانی می‌بایست بخشی از هزینه‌ها را به‌صورت فرانشیز پرداخت می‌کردند که گلایه مردم بیشتر به این بخش برمی‌گشت.آسیب‌شناسی این طرح از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌صورت هماهنگ و همزمان انجام شده و برای انجام این کار گروه‌های کارشناسی مشترک به محل‌های اجرا اعزام شده‌‌اند تا مشکلات را گزارش و ثبت کنند. در این آسیب‌شناسی از مردم نیز به‌عنوان استفاده‌کنندگان از طرح نظرخواهی شده تا خواسته‌های مردم در نسخه جدید گنجانده شود.

منبع: همشهری آنلاین