همشهری‌آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت که پیام آمریکا به کشورمان از طریق مقامات ترکیه منتقل نشده بلکه از سه طریق به ایران منتقل شده و اگر لازم بود پاسخی داده شود به شکل مناسب داده خواهد شد.

رامین مهمانپرست عصر امروز یکشنبه در حاشیه سخنرانی در جمع کارکنان آموزش و پرورش منطقه 9 تهران درباره پیام ارسالی از آمریکایی‌ها برای ایران، با بیان اینکه این پیام از طریق مقامات ترکیه منتقل نشده است گفت: این پیام از سه طریق منتقل شده، ‌یکی از طریق سفیر آمریکا در سازمان ملل که به سفیر ایران داده شده، از طریق سفیر سوئیس در ایران و از طریق جلال طالبانی رئیس جمهور عراق.

وی در خصوص پاسخ به این پیام اظهار داشت: این موضوع در حال بررسی است و اگر لازم بود پاسخی داده شود به شکل مناسب داده خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز در اولویت اصلی سیاست ماست و تمام تلاش‌مان این است که امنیت خلیج فارس در بالاتری سطوح خود حفظ شود و پایدار بماند.

مهمانپرست با بیان این که این اواخر درباره تنگه هرمز سخنانی را به ایران نسبت دادند، خاطرنشان کرد: تنگه هرمز شاه‌راه حیاتی برای تامین انرژی مورد نیاز دنیا است، طبیعتا ایران تمام توان خود را برای امنیت آن به کار خواهد گرفت و تمام توان دفاعی ما برای تامین امنیت این منطقه است.

وی در عین حال تاکید کرد: تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز اقدامی جمعی است و برخی قدرت‌های خارج از این منطقه نمی‌توانند در مورد آن تصمیم بگیرند. این گونه اهداف سیاسی و اقداماتی که آن‌ها دنبال می‌کنند تهدید‌کننده صلح و ثبات و امنیت خلیج فارس است و به برخی کشورهای غربی که می‌گویند جمهوری اسلامی می‌خواهد امنیت منطقه را بر هم بزند پاسخ می‌دهیم که برای ما اولویت اصلی تامین امنیت خلیج فارس است و امنیت آن برای ما بیش از سایر کشورهای مدعی است.

دستیار ویژه وزیر خارجه ایران تاکید کرد:‌ به هیچ وجه تحمل نخواهیم کرد که قدرت‌های بیرون از منطقه تصمیم بگیرند که چه کشوری از منافع منطقه بهره‌مند شود و چه کشوری از آن بهره‌مند نشود و از آن محروم شود. اظهارات و اقداماتی را که برخی کشورها در این مسیر دنبال می‌کنند تهدید‌کننده امنیت منطقه می‌دانیم و به آن‌ها این را گوشزد می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: باید بررسی کرد که چرا اخیرا اتهامات در جنبه‌های مختلف حتی بی‌منطق علیه ملت ما زیاد شده است. آمریکا یک‌باره حرف‌هایی بی‌اساسی می‌زند و ما را به تروریسم متهم می‌کند و ادعای مضحک ترور سفیر عربستان در آمریکا را مطرح می‌کند. بحث حقوق بشر و هسته‌ای را در دستور کار خود قرار داده‌اند تا فشار‌ها را افزایش دهند. زیرا‌ آن‌ها می‌دانند امروز با طرح بیداری اسلامی در خاورمیانه مواجه هستند. خواب غرب در خاورمیانه آشفته شده است و این حرکت‌ها زنگ خطری برای آمریکا و اسراییل است. وابستگی به آمریکا قطع خواهد شد و اهداف سیاست خارجی کشورهای مستقل به جای این که منافع اسراییل وآمریکا را دنبال کند منافع ملی خودشان را دنبال می‌کند. آن‌ها ریشه این حرکت‌ها را مقاومت مردم ما در منطقه می‌دانند، مردم ما در دنیا صاحب عزت شده‌اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان هم‌چنین در پاسخ به پرسشی درباره مواضع ترکیه در قبال ایران گفت: ایران و ترکیه تعاملات خوبی با یکدیگر دارند، معتقدیم مشارکت همه کشورهای منطقه می‌تواند مشکلات را برطرف کند و تاکنون همه این موضوعات از طریق تماس‌های مستقیم و رایزنی‌ها دنبال شده است و نسبت به این همکاری‌ها و توسعه آن تاکید داریم. ممکن است بر بعضی موضوعات اختلاف نظراتی بین ایران و ترکیه باشد اما به دلیل روابط صمیمانه و استراتژیک بین دو کشور تاکنون همه این موضوعات از طریق تماس‌های مستقیم و رایزنی‌ها دنبال شده است و نتایج خوبی داشته است. ما نسبت به موثر بودن این رایزنی‌ها در حل مشکلات منطقه بسیار خوش بین هستیم.

او در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری درباره همکاری‌های ایران و روسیه گفت: روسیه به اندازه وزن خود می‌تواند در معادلات منطقه تاثیرگذار باشد. حرکتی که در روسیه شاهد آن هستیم به ویژه با تحولاتی که در انتخابات ریاست جمهوری و آینده روسیه شاهدیم، حضور موثرتر روسیه در معادلات منطقه و بین‌الملل را خواهیم دید و امیدواریم روسیه هم از توان و وزن خود در جهت مقابله با بی‌عدالتی‌ها و زیاد‌ه‌خواهی‌های کشورهای غربی به ویژه‌ آ‌مریکایی‌ها استفاده کند.

مهمانپرست تاکید کرد: مواضع رسمی خارجی ایران در سه سطح مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری و وزیر خارجه مطرح می‌شود. از آن جا که در کشور ما اظهارنظر آزاد است، افراد مختلف می‌توانند نظرات شخصی خود را بیان کنند.

بر اساس گزارش ایسنا، دستیار ویژه وزیر خارجه همچنین درباره راه‌اندازی نیروگاه بوشهر نیز گفت: نیروگاه بوشهر تا یکی دو ماه آینده به ظرفیت اصلی خود می‌رسد.

منبع: همشهری آنلاین