همشهری‌آنلاین: یک شرکت شیر قیمت یک لیتر شیر خمره‌ای با ۳ درصد چربی را که تا شب گذشته ۱۰۵۰ تومان عرضه می‌کرد قیمت همین محصول را امشب ۳ بهمن ۹۰ به ۱۲۰۰ تومان (۱۴.۲درصد افزایش) رساند.

به گزارش همشهری‌آنلاین، برخی کارخانه‌های لبنی در سایه نبود نظارت وزارت صنعت و تجارت، قیمت محصولات خود را روزانه افزایش می‌دهند.

‌با ادغام وزارت بازرگانی و صنایع و تشکیل وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز هم زمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها انتظار می‌رود نظارت جدی بر بازار قیمت محصولات مورد نیاز عامه مردم انجام شود و کارخانه‌ها به بهانه نابسامانی بازار ارز و سکه دست به افزایش بدون دلیل قیمت محصول نزنند.

بر اساس گزاش فارس،‌ شرکت شیر «د» قیمت یک لیتر شیر خمره‌ای با ۳ درصد چربی را که تا شب گذشته ۱۰۵۰تومان عرضه می‌کرد، قیمت همین محصول را امشب ۳ بهمن ۹۰ به ۱۲۰۰ تومان (۱۴.۲درصد افزایش) رسانده است.

این در حالی است که دامداران همواره از اجحاف کارخانه‌داران می‌نالند که پول شیر دامدار همواره با تاخیر ۴۵ تا ۶۰ روزه پرداخت می‌شود، اما کارخانه‌دار با فرآوری آن شیر قیمت را روزانه افزایش می‌دهد و تا شب پول مشتری در حساب کارخانه دار قرار می‌گیرد.

نظارت بر قیمت یکی از وظایف بخش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت است که مغفول مانده یا موثر نیست و ای کاش این افزایش قیمت به جیب دامدار تولید کننده برسد و تولید شیر خام افزایش یابد.

بهانه گران شدن قیمت برخی محصولات از جمله مواد لبنی از سوی برخی کارخانه‌ها، گران شدن نرخ دلار اعلام می‌شود در حالی که کارخانه شیر مگر چه موادی از خارج وارد می‌کند، شیر دامدار را به نیم بها و نسیه ۲ ماهه خریداری می‌کند، در عوض قیمت محصول را یک شبه ۱۴.۲درصد افزایش می‌دهند.

برخی عمده فروشان بازار نیز به بهانه افزایش قیمت دلار با بی‌انصافی، کالاهای موجود انبار را بر اساس نرخ روز دلار افزایش قیمت می‌دهند و از عرضه به موقع و مقدار کافی کالا به بازار خودداری می‌کنند، در حالی که اولا واردات رسمی با دلار ۱۱۵۰ تومان و نرخ رسمی انجام شده و ربطی به دلار بازار آزاد ندارد، از طرفی کالای موجود انبار چه ارتباطی به دلار نرخ روز دارد، مگر دستمزد کارگر انبار به دلار نرخ روز پرداخت می‌شود، مگر مالیات عملکرد سالانه و ارزش افزوده به نرخ دلار روز پرداخت می‌شود.

منبع: همشهری آنلاین