گروه شهری: معاون مالی و اداری شهردار تهران از اوراق صکوک، به‌عنوان یکی از ابزارها و راهکارهای مالی نوین برای تامین مالی پروژه‌های شهری یاد کرد و از آمادگی شهرداری تهران برای انتشار 3هزارمیلیارد ریال اوراق صکوک خبر داد.

حسین محمد پورزرندی اظهارداشت: پروژه‌هایی نظیر احداث کارخانه تولید برق از پسماند و خرید و تامین اتوبوس‌های شهری برای خطوط اتوبوسرانی پر سرعت از‌جمله پروژه‌هایی است که امکان بهره‌مندی از اوراق صکوک را دارد.

وی افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا برای تامین مالی شهرداری‌ها از انتشار اوراق قرضه شهری استفاده می‌شود که به‌علت ربوی بودن، قابل استفاده در کشورهای اسلامی نیست و از این رو، اوراق صکوک، فرصتی مناسب برای بهره‌مندی از منابع جدید مالی برای اجرای طرح‌هاست.

معاون مالی و اداری شهردار تهران گفت: صکوک، گواهی با ارزش اسمی یکسان است که پس از اتمام عملیات پذیره نویسی، بیانگر پرداخت مبلغ اسمی مندرج در آن توسط خریدار به ناشر است و دارنده آن مالک یک ملک یا مجموعه‌ای از دارایی‌ها، منافع حاصل از دارایی‌ها یا ذینفع یک پروژه یا فعالیت سرمایه‌گذاری خاص می‌شود.

وی با اشاره به اینکه انتشار این اوراق، کمک مهمی به تسهیل در تامین منابع مالی پروژه‌های شهری می‌کند، خاطرنشان کرد: تامین مالی در شهرداری‌ها یکی از چالش‌های جدی است که اوراق صکوک، می‌تواند بخشی از مشکلات شهرداری‌ها را بر طرف کند.

به گفته وی، در شهرداری تهران مطالعه بسیاری درخصوص چگونگی انتشار اوراق صکوک صورت گرفته و زمینه برای انتشار نزدیک به 10 هزار میلیارد ریال اوراق نیز پیش‌بینی شده است که با هماهنگی بورس و بانک مرکزی، درخصوص عرضه آنها نیز تصمیم‌گیری خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین