تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۵:۵۶

حبیب کاشانی: یکی از وظایف مهم شورای شهر به عنوان نهاد منتخب مردم، شناسایی مشکلات و نارسایی ها و برنامه ریزی در راستای تأمین و بهبود سرانه های خدماتی از جمله فضاهای ورزشی به عنوان نیاز ضروری جامعه شهری است.

در همین راستا شورای اسلامی شهر تهران نقش ورزش را در سالم سازی فضای شهری بسیار جدی و شهروندان سرزنده و بانشاط را یاوران مدیریت شهری می داند. امروزه هر شهری که مردم آن از نشاط و سلامت روحی و روانی بهتری برخوردار باشند قطعاً انتظار تحقق و رعایت هنجارهای اجتماعی منطقی تر و هزینه مدیریت شهری به مراتب کمتر خواهد بود.

از این رو شورای شهر با توجه به همین نکات همواره در تصویب طرح ها و لوایح مربوط به ایجاد تسهیلات ورزشی سعی کرده است مطابق قوانین و مقررات و متناسب با وظایف و اختیارات خود سیاست گذاری در این زمینه را با نگرش توسعه فضاهای ورزشی و ایجاد امکانات ارزان برای استفاده عموم به ویژه در مراکز و فضاهای متعلق به شهرداری دنبال کند.

به بیان دیگر نگاه شورای شهر به مقوله ورزش،  همگانی شدن و تقویت آن در محلات و گسترش فضاهای ورزشی در حد استانداردهای مورد نیاز است .

همین امر موجب شده تا شهرداری با رویکردی جدید ساخت و توسعه فضاها و سالن های ورزشی، کمک به باشگاهها و تیم ها، راه اندازی جشنواره های ورزشی، راه اندازی مسابقات در سطح محلات، کمک به برنامه های ورزشی در قالب اوقات فراغت، نظارت مستمر بر فضاهای ورزشی شهرداری در مناطق 22 گانه و تخفیف در عوارض اماکن ورزشی را سرلوحه کار خود قرار دهد و تسهیلات قابل توجهی را در نظر گیرد.

مدیریت شهری در این زمینه نه تنها توقع انتفاع و سود ندارد بلکه تخفیف هایی را برای استفاده کنندگان از اماکن ورزشی وابسته به شهرداری قائل شده است تا استفاده آنها برای عموم آسان تر و به تبع آن رسیدن به هدف اصلی که تقویت روحیه نشاط در بین شهروندان است محقق شود.

شورای شهر همچنین پرهیز از برخورد سلیقه ای با مراکز ورزشی شهرداری و اعمال سیاست واحد در نرخ گذاری خدمات ورزشی این مراکز و امکان نظارت موثر و مفیدتر، طبقه بندی مطلوب تر تعرفه ها و نرخ های مراکز ورزشی، عمومی تر شدن استفاده از فضاهای ورزشی شهرداری را مورد تاکید قرار داده است.

در حال حاضر 250 فضای ورزشی پایتخت به شهرداری و بقیه به سایر سازمان ها و دستگاهها و یا بخش خصوصی تعلق دارد ولی به هر حال سرانه ورزش در تهران بسیار پائین است .

از این رو شهرداری به توسعه و ایجاد فضاهای ورزشی اهتمام ویژه ای دارد ولی تحقق اهداف مورد نظر عزم جدی سایر سازمان ها و دستگاههای ذیربط را می طلبد.

*عضو شورای اسلامی شهر تهران