سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۵ - ۰۵:۱۰
۰ نفر

گروه شهری - بافت های فرسوده شهری به دلیل بی توجهی و تعلل دولت های قبلی در امر نوسازی و سیاست های نادرست در قبال بخش مسکن، افزایش یافته است.

عضو هیأت رئیسه و خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران در گفت وگو با همشهری می افزاید: براساس آخرین آمارهای اعلام شده توسط مسئولان وزارت مسکن و شهرسازی،  در حال حاضر نزدیک به ۴۰ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد که ۳ هزار هکتار آن متعلق به تهران است.
امیررضا واعظی آشتیانی روند افزایش بافت های فرسوده را ناشی از تصمیمات غیرکارشناسی طی سالیان گذشته می داند و می گوید:  در دولت قبلی نسبت به نوسازی بافت های فرسوده بی توجهی شد و رکود چند سال اخیر حاکم بر ساخت و ساز نیز این امر را تشدید کرد.
وی می افزاید: مطابق آمارهای سال ۸۲ حدود ۳۲ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود داشت که ۲ هزار و ۳۰۰ تا ۲ هزار و پانصد هکتار آن متعلق به تهران بود و در این بین از سال ۷۶ تا پایان سال ۸۲ تنها ۵۰۰ هکتار یعنی ۶/۱ درصد بافت های فرسوده کل کشور نوسازی شد.
به گفته خزانه دار شورای شهر طی این سالیان تعلل و کندی در نوسازی بافت های فرسوده به حدی بود که عده ای از کارشناسان را به این باور رساند که نوسازی بافت های فرسوده منطقی نیست و با توجه به مشکلات موجود بهتر است به جای نوسازی، برخی شهرها به ویژه تهران را به جاهای دیگر منتقل کرد.
آشتیانی می افزاید: آمارها نشان می دهد که سال ۸۱ نسبت به سال ۸۰ حدود ۴۷ درصد کاهش ساخت و ساز داشته ایم و این روند تا سال ۸۳ نیز ادامه داشته است.
وی خاطرنشان می کند که هرگونه تعلل در نوسازی، بافت های شهری را فرسوده تر خواهد کرد و این فرسودگی عوارضی را برای شهر به همراه خواهد داشت.
به گفته وی، در حالی که ۹۷ درصد کشور روی خط زلزله واقع شده است، مسئولان وظیفه دارند نوسازی بافت های فرسوده را در سطوح مختلف پیگیری کنند؛زیرا با وقوع هرگونه حادثه طبیعی مانند زلزله، خسارت های جانی و مالی جبران ناپذیری به کشور تحمیل خواهد شد.
آشتیانی می گوید: برای تسریع در امر نوسازی بافت های فرسوده تعامل میان شوراهای شهر، شهرداری ها،  دولت و بخش تعاونی و خصوصی اجتناب ناپذیر است.خزانه دار شورای شهر فراهم ساختن توجیهات اقتصادی را موثرترین عامل و انگیزه برای احیای بافت های فرسوده می داند و می گوید: شورای شهر و شهرداری با برداشتن موانع و تسهیل ساخت و ساز و دولت نیز با دادن وام های بلندمدت و کم بهره و مصالح ارزان برای این مناطق می توانند تحول مناسبی در این رابطه ایجاد کنند.
آشتیانی می افزاید: در حال حاضر که بنا به اعلام وزارت مسکن راهکارهایی برای رونق ساخت و ساز در برنامه دولت قرار گرفته است، پیش بینی می شود نهضتی فراگیر در روند نوسازی بافت های فرسوده ایجاد شود.
وی با این حال می گوید: نوسازی بافت های فرسوده حتی ازعهده دولت، شورای شهر و شهرداری نیز خارج است و در این زمینه خود مردم نیز باید همکاری کنند و به طور مستقیم در آن سهیم شوند زیرا با توجه به تمایل شهروندان به خانه های شخصی قطعاً چالش هایی در این رابطه وجود خواهد داشت.
کد خبر 1648

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز