گروه بورس: با آغاز انتشار هزاران میلیارد تومان اوراق مشارکت ریالی، از امروز، بخش زیادی از نقدینگی به سمت سرمایه‌گذاری در این اوراق پیش می‌رود و پیش‌بینی می‌شود این موضوع، معاملات بورس تهران را در روزهای باقی‌مانده از سال جاری و همچنین سال آینده دچار رکود کند.

به گزارش همشهری، براساس اعلام بانک مرکزی و وزارتخانه‌های مختلف قرار است از امروز هزاران میلیارد تومان اوراق مشارکت در کشور منتشر شود که با توجه به درنظر گرفتن نرخ سود 20 درصد (با توجه به افزایش نرخ سود بانکی) برای این اوراق،پیش‌بینی می‌شود بخش زیادی از نقدینگی موجود در کشور به سمت سرمایه‌گذاری در این اوراق حرکت کند و شانس بورس تهران با توجه به میانگین بازده 10 درصدی برای جذب نقدینگی به حداقل می‌رسد.

شورای پول و اعتبار در نشست پنجم بهمن با تصویب بسته جدید پولی، اعتباری و نظارتی، با افزایش نرخ سود علی‌الحساب بانکی و اوراق مشارکت به 20 درصد موافقت کرد. بر همین اساس بلافاصله پس از اعلام این مصوبه نرخ سود اوراق مشارکت و گواهی‌های سپرده بانکی که می‌تواند معاملات بورس تهران را تحت‌تأثیر قرار دهد افزایش یافت.

علی اصغر میرمحمد صادقی، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی به تازگی در مورد میزان انتشار اوراق مشارکت اعلام کرد: به‌زودی گواهی سپرده خاص که نرخ سود آن از گواهی سپرده عام بالاتر است، برای طرح‌های خاص تولیدی، صنعتی و کشاورزی منتشر می‌شود؛ ضمن اینکه تا پایان امسال دست کم 175 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت با سود علی‌الحساب 20درصد در زمینه‌های نفت و گاز، مسکن، راه و نیرو عرضه خواهد شد.

به گفته وی با انتشار اوراق مشارکت، نقدینگی جمع‌آوری و به سمت طرح‌های تولیدی و صنعتی هدایت می‌شود.
انتشار12.5 میلیارد یورو اوراق مشارکت ارزی (صکوک اسلامی) در لایحه بودجه سال 91 کل کشور گنجانده شده که بیشترین سهم انتشار این نوع اوراق برای شرکت‌های تابع وزارت نفت است.

براساس لایحه بودجه سال 91 و درصورت موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دستگاه‌های مختلف همچون وزارتخانه‌های نفت، صنعت و معدن و تجارت و صنعت حمل‌ونقل و همچنین صنایع وابسته به وزارت دفاع حدود 12 میلیارد و 500 میلیون یورو اوراق مشارکت ارزی برای تامین منابع مالی طرح‌های اولویت دار زیربنایی و عمرانی منتشر خواهند کرد.

عرضه هزاران میلیارد تومان اوراق مشارکت؛ از یکشنبه 23بهمن

براساس تازه‌ترین خبر‌ها از امروز، با عرضه 1200 میلیارد تومان اوراق مشارکت سازمان توسعه برق کشور با سود20 درصد، فرایند انتشار هزاران میلیارد تومان اوراق مشارکت سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف، آغاز می‌شود و این عرضه‌ها تا پایان سال ادامه دارد.
مجید صالحی مدیرعامل سازمان توسعه برق هفته پیش با بیان اینکه از23 بهمن ماه1200 میلیارد تومان اوراق مشارکت سازمان توسعه برق کشور با سود20 درصد عرضه خواهد شد، گفته بود: عمده این منابع برای احداث نیروگاه‌های برق در کشور هزینه خواهد شد.

همچنین از امروز مرحله نخست عرضه 40 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت توسعه زیربناهای حمل‌ونقل آغاز می‌شود.
به گفته احمد صادقی، معاون وزیر راه و شهرسازی از امروز 23‌بهمن‌ماه 40 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت مربوط به توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور عرضه می‌شود. در مرحله نخست عرضه این اوراق، 5 هزار میلیارد ریال از 23 بهمن ماه جاری به‌مدت 6 روز کاری در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

به گفته وی، میزان سود این اوراق 20 درصد و به‌صورت علی‌الحساب و معاف از مالیات است.همچنین محسن طرزطلب، معاون برنامه‌ریزی و نظارت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران از دور جدید عرضه 10 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت طرح‌های آبی و برقابی کشور از اول اسفند سال‌جاری خبر داد و گفت: این اوراق مشارکت در شعب منتخب بانک‌های سپه و ملی ایران در سراسر کشور با سود علی‌الحساب سالانه 20 درصد، به‌صورت بی‌نام، قابل انتقال به غیر و معاف از مالیات عرضه می‌شود.

طرز طلب با بیان اینکه پرداخت سود علی‌الحساب این اوراق توسط دولت جمهوری اسلامی ایران تضمین شده است، یادآور شد: سود علی‌الحساب این اوراق به‌صورت روزشمار و در مقاطع سه‌ماهه قابل دریافت بوده و پس از پایان عرضه، قابلیت معامله در بانک عامل را دارد.

آمارهای دریافتی نشان می‌دهد: ظرف 2 هفته گذشته بخش زیادی از اوراق مشارکت هزارو 150 میلیارد تومانی شرکت ملی نفت و پارس‌جنوبی به فروش رسیده و شرکت‌های دیگری نیز مانند پتروشیمی فجر قرار است ظرف روز‌های آینده عرضه اوراق مشارکت طرح‌های توسعه خود را آغاز کنند.

به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود با توجه به افزایش نرخ سود بانکی از یک طرف، افزایش سود گواهی‌های سپرده بانکی تا سقف 20 درصد از طرف دیگر و همچنین انتشار حجم زیادی از اوراق مشارکت طرح‌های توسعه‌ای، بخش اعظم نقدینگی موجود در کشور به سمت این بازار‌ها حرکت کند و بورس تهران که از ابتدای سال نسبت به سایر بازار‌های رقیب از جمله، طلا، ارز و اخیرا مسکن جا مانده است این بار تحت‌تأثیر عرضه اوراق مشارکت دولتی قرار بگیرد و با رکود مواجه شود.

منبع: همشهری آنلاین