اعتراض فابیو کاپلو سرمربی تیم ملی انگلیس به تصمیم اتحادیه فوتبال این کشور مبنی بر گرفتن کاپیتانی از جان تری عواقب وحشتناکی برای فوتبال این کشور داشت؛ در جلسه‌ای که آخر هفته گذشته برگزار شد کاپلو استعفای خود را به مسئولان اتحادیه فوتبال تقدیم کرد و حالا کمتر از 4 ماه مانده به یورو 2012 تیم ملی انگلیس سرمربی ندارد.

کاپلو چهارشنبه عصر با دیوید‌برنستاین رئیس اتحادیه فوتبال انگلیس جلسه داشت و استعفایش را در همین جلسه حدودا یک ساعته به رئیس اتحادیه داد. هر چند استعفای ناگهانی کاپلو جامعه فوتبال انگلیس را شوکه کرد، اما 2روز پیش از آن به راحتی می‌شد چالش بزرگی را که میان کاپلو و اتحادیه فوتبال انگلیس به‌وجود آمده است احساس کرد. پس از آنکه اتحادیه فوتبال انگلیس کاپیتانی تیم ملی را به خاطر اتهام رفتار نژادپرستانه از جان تری گرفت، کاپلو از بازیکن خود حمایت کرد و گفت که نباید کاپیتانی از او گرفته می‌شد.

او این صحبت‌ها را در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی ایتالیایی مطرح کرد. این صحبت‌های کاپلو در انگلیس انتقاد از کارفرما تلقی شد و برخی رسانه‌ها این کار او را نقض قراردادش تلقی کردند تا اینکه بالاخره خود کاپلو استعفا کرد. او پس از جدایی از تیم ملی انگلیس گفت: «من از تیم ملی کنار کشیدم چون یک سوءتفاهم بین ما وجود داشت.» برخی رسانه‌ها در ایتالیا مدعی شده بودند که کاپلو از این چالش سوءاستفاده کرده و به خاطر ناکامی احتمالی در یورو 2012 از تیم ملی فرار کرده است. کاپلو این موضوع را هم تکذیب کرد؛ «من از چیزی فرار نکردم.» بلافاصله پس از جدایی او، گزارش‌های زیادی درباره بازگشت کاپلو به ایتالیا مطرح شد و حتی شایعه‌ها تا آنجا پیش‌رفت که باشگاه اینتر مجبور شد در یک بیانیه شایعات مربوط به آمدن کاپلو به این باشگاه را تکذیب کند. البته خود کاپلو اعلام کرد که نمی‌خواهد در ایتالیا مربیگری کند؛ «قطعا در ایتالیا مربیگری نخواهم کرد. فعلا تنها می‌خواهم استراحت کنم.»

بلافاصله بعد از استعفای کاپلو، اتحادیه فوتبال یک فهرست از سرمربیانی که دارای شرایط مربیگری در تیم ملی این کشور هستند تهیه کرد. مهم‌ترین گزینه در این فهرست، هری ردنپ سرمربی تیم تاتنهام است که از مدت‌ها پیش از او به‌عنوان جانشین بعدی فابیو کاپلو نام برده می‌شود. اما شرایط آمدن او به تیم ملی کمی مبهم است.

ردنپ که هفته گذشته درگیر دادگاه پرونده مالیاتی‌اش بود، عملکرد خوبی داشته و تاتنهام را در لیگ برتر به رده سوم رسانده است. او البته صراحتا اعلام کرده است که می‌خواهد تا انتهای فصل در تاتنهام باقی بماند؛ «اگر فصل را با تاتنهام تمام نکنم قطعا خودم هم غافلگیر خواهم شد. من هرگز به اینکه در انتهای فصل اینجا نباشم فکر نکرده‌ام.» دانیل لوی رئیس باشگاه تاتنهام هم نمی‌خواهد ردنپ را از دست بدهد و گفته می‌شود که می‌خواهد با یک قرارداد جدید، ردنپ را در تیمش نگه دارد. علاوه بر مردم، ردنپ در میان جامعه فوتبالی انگلیس هم از پشتیبانی زیادی برای هدایت تیم ملی این کشور برخوردار است. الکس فرگوسن سرمربی منچستر یونایتد در این باره گفت: «شکی نیست که هری ردنپ بهترین گزینه است. او انتخاب درستی است.»

روی هاجسون سرمربی تیم وست‌بروم گزینه دیگر اتحادیه فوتبال انگلیس است. او البته واکنشی خنثی به این موضوع نشان داده است؛ «من فکر نمی‌کنم اعلام اینکه به این کار علاقه دارم یا نه کار درستی باشد. اتحادیه فوتبال باید در این باره تصمیم بگیرد.»
با توجه به این شرایط، موضوع انتخاب سرمربی تیم ملی انگلیس، در حالی که حدود 4 ماه به یورو 2012 باقی مانده است به یک معمای سردرگم تبدیل شده است. انگلیس پیش از یورو 2012 باید 3 بازی دوستانه برگزار کند و اتحادیه فوتبال انلگیس برای بازی دوستانه با هلند در تاریخ 29 فوریه، هدایت تیم ملی را به‌صورت موقت به استوارت پیرس سرمربی تیم امید این کشور سپرده است.

منبع: همشهری آنلاین