گروه شهری: شهردار تهران گفت: بسیاری گمان می‌کردند با افزایش قیمت سوخت می‌توانند سبب کاهش تردد خودروها در معابر شهر شوند

اما افزایش قیمت بنزین از لیتری 7 تومان تا 700‌تومان باز هم در میزان مصرف اثری نداشت و به همان میزان خودروها در سطح شهر ترد می‌کنند و حتی اگر بنزین 2 هزار تومان هم شود در ترافیک تهران اثر ندارد درحالی که با ساخت 217 کیلومتر مترو می‌توان بحران ترافیک را حل کرد.

 دکتر محمد باقر قالیباف در حاشیه کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک با بیان این مطلب گفت: انتقادات، پیشنهادها و قدردانی شهروندان نشان از آن دارد که عملکرد شهرداری زیر ذره‌بین است. البته ما نمی‌خواهیم بگوییم همه برنامه‌های ما درست و بی‌عیب و نقص بوده اما مدعی هستیم که هیچ اقدامی در شهر بدون برنامه‌ریزی صورت نگرفته و در هیچ موردی اینگونه نبوده که شب بخوابیم و صبح طرحی را اجرا کنیم.

قالیباف با بیان اینکه آلودگی هوا، آلودگی صوتی و ترافیک مهم‌ترین مشکلات شهر و شهروندان است، خاطرنشان کرد: یکی از پارامترهایی که می‌تواند این مشکلات را به‌صورت اساسی حل کند توسعه حمل‌ونقل عمومی است و ما در تلاش هستیم در بعد روانی و روحی و هم از بعد جسمی و مادی وضعیت شهروندان و شهر را بهبود بخشیده و نسبت به رفع این مشکلات اقدام کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه دو رویکرد کلی برای حل مشکل ترافیک وجود دارد، افزود: یک نگاه برای حل این مشکل توجه به زیرساخت‌های شهر یعنی گسترش پل‌ها، تقاطع‌ها و بزرگراه‌هاست و نگاه دیگر این است که شهر را از سلطه خودروهای شخصی بیرون آوریم و در اختیار شهروندان قرار دهیم، اما امروز با توجه به شرایط تهران ناگزیریم که هر دو موضوع را مورد توجه قرار دهیم؛ چنان که براساس طرح جامع باید زیرساخت‌های شهر را تکمیل کرده و گلوگاه‌هایی را که وجود دارد از سر راه برداریم.

همچنین به موازات تکمیل شبکه بزرگراهی باید کمبودها و فقری که در حمل‌ونقل عمومی وجود دارد مرتفع ساخته و نسبت به گسترش پیاده‌راه‌ها و شهر را در اختیار مردم قرار دادن اقد‌ام کنیم. وی افزود: در تلاشیم تا پایان سال91 در راستای تکمیل زیرساخت‌ها اقدامات گسترده‌ای را محقق کنیم چنانچه به یک وضعیت قابل‌قبول و استاندارد از نظر دسترسی‌ها و شبکه تردد دست یابیم.

قالیباف ادامه داد: ما باید از مجلس شورای اسلامی بخواهیم حمایت‌های همه‌جانبه‌ای از حمل‌ونقل عمومی صورت گیرد. ما توان قانونی رویارویی با خودروسازان را نداریم که بگوییم چه کار کنید و چه کار نکنید، حتی دوستان و همکاران من با دلسوزی و جسارت می‌گویند که به‌طور مثال جلوی پلاک شدن یک مدل خاص را می‌گیریم ولی می‌بینیم که این حرف‌ها نیست و ظاهرا قدرت آنها بیشتر از ماست.

قالیباف افزود: ما باید شرط خرید ماشین را داشتن یک سند پارکینگ قرار دهیم و در واقع براساس طرح جامع تهران نیز ما باید در کنار کاربری‌های تجاری، اداری و خدماتی یک کاربری به نام پارکینگ داشته باشیم که در هر محله‌ای فردی که می‌خواهد واحد مسکونی بسازد، بتواند پارکینگ هم بسازد و یا فردی پارکینگی بسازد که بتواند واحدهای آن را در شعاع 250متری به ساکنان آن محدوده به فروش برساند و در واقع پارکینگ‌ها قابل انتقال باشد.

قالیباف تصریح کرد: براساس طرح جامع، چنانچه ما بتوانیم به 217 کیلومتر خط مترو برسیم و سرفاصله حرکت قطارها را به 2دقیقه کاهش دهیم می‌توانیم از حالت بحران خارج شویم.وی افزود: مترو امروز در شرایطی قرار دارد که ما قادریم سالانه حداقل 30 کیلومتر خط مترو با 30ایستگاه را به بهره‌برداری برسانیم. در این میان به تنها چیزی که نیاز داریم تامین اعتبارات است چراکه برای احداث هر کیلومتر مترو هزینه‌ای حدود 60 تا 65 میلیون دلار باید صرف شود که هزینه کرد در مترو بسیار معقول و مقرون به صرفه است.

شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه در تمام دنیا مرکز شهر محدوده‌ای با کیفیت بالای زندگی است، خاطرنشان کرد: در تهران این موضوع اصلا وجود ندارد و ما هرچه به مرکز شهر نزدیک‌تر می‌شویم شاهد آن هستیم که مرکز شهر محل زندگی نیست؛ چنان‌که در منطقه 12 جمعیت ساکن تنها 130 هزار نفر است. حال ما نمی‌خواهیم وارد این موضوع شویم که مسکونی نبودن این منطقه باعث بروز چه اتفاقاتی زیر پوست شهر می‌شود اما اعلام می‌کنیم که مصمم هستیم زندگی را به معنای واقعی به هسته مرکزی شهر برگردانیم.وی ادامه داد: در این راستا تلاش داریم که ضمن توسعه پیاده‌راه‌ها در این منطقه نسبت به جمع‌آوری کارگاه‌ها و انبارها اقدام کنیم.

 

منبع: همشهری آنلاین