گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی، بازنشستگان تامین اجتماعی را به صبر دعوت کرد و تاکید کرد که این گروه از بازنشستگان کار دیگری نمی‌توانند انجام دهند.

با وجود پشت سر گذاشتن یک هفته از اسفند ماه هنوز میزان عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی از سوی دولت اعلام نشده‌ و این برخلاف روال همه ساله است.

عبدالرضاشیخ‌الاسلامی، صبح دیروز در حاشیه همایش تقدیر از کارفرمایان حامی کارگر در پاسخ به پرسشی پیرامون وضعیت عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: بازنشستگان تامین اجتماعی منتظر باشند تا میزان عیدی اعلام شود چرا که کار دیگری نمی‌توانند انجام دهند، به هر حال میزان عیدی توسط دولت ابلاغ می‌شود.

او که به نوعی نماینده دولت در میان حاضرین بود در واقع با ادای این جملات از خود سلب مسئولیت کرد در حالی که تنها صدای بازنشستگان تامین اجتماعی در هیأت دولت مسلما وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و لاغیر. از همین رو بیراه نیست اگر مسئولیت پاسخگویی از جانب دولت را بر دوش وزیر گذاشت، چرا که به هر حال توضیحاتی که وزیر از وضعیت بازنشستگان تامین اجتماعی در هیأت دولت ارائه می‌دهد یکی از اهرم‌های مهم‌ برای تصمیم‌گیری هیأت دولت و اعلام نظر آنها برای تعیین میزان عیدی بازنشستگان است.

از سوی دیگر نارضایتی بازنشستگان تامین اجتماعی از تاخیر در اعلام میزان عیدی را تنها کسی که می‌تواند به هیأت دولت منعکس کند مسلما وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی است، با این‌همه گفته‌های وزیر نمایانگر این نکته است که دولت منهای وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی مسئول تعیین و اعلام میزان عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی است.

حکایت عیدی91 بازنشستگان

بازنشستگان تامین اجتماعی از اوایل بهمن‌ماه تلاش کردند که دولت را قانع کنند تا مبلغ بیشتری برای عیدی‌شان در نظر بگیرد. کانون‌های بازنشستگی تامین اجتماعی با طرح این مسئله که عیدی معادل 600هزار تومان برای بازنشستگان در نظر گرفته شود سعی کردند تا با تاثیر بر افکار عمومی توجه دولت را به این نکته جلب کنند که اوضاع مالی بازنشستگان تامین اجتماعی چندان مناسب نیست.

در همین رابطه علی اکبر خبازها، رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته سراسر کشور، گفته بود:از دولت تقاضا داریم تا میزان عیدی بازنشستگان را همانند حداقل عیدی کارگران تعیین کند تا میزان عیدی بازنشستگان 600 هزار تومان شود.

او با تاکید بر اینکه صندوق تامین اجتماعی یک صندوق غیردولتی است توضیح داده بود:ما عضو صندوقی هستیم که غیردولتی است و تمامی منابع و مصارفش از بخش غیردولتی است و انتظار می‌رود برای تعیین مصارف بتواند مستقلا عمل کند چرا که حفظ استقلال این صندوق ایجاب می‌کند که گردانندگان آن بتوانند به‌صورت مستقل و جدا از دولت برای تعیین میزان عیدی تصمیم بگیرند. در همین زمینه سرپرست صندوق تامین اجتماعی در همایش دیروز گفت: میزان و زمان پرداخت عیدی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی به تصویب دولت بستگی دارد و هر زمانی که دولت تصویب کند، صندوق تامین اجتماعی آن را اجرا می‌کند. ‌ موسویان افزود: پرداخت عیدی و حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از منابع صندوق تامین اجتماعی تامین می‌شود و مسئولان صندوق تمایل دارند بیشترین پرداخت‌ها را به بازنشستگان انجام دهند، اما باید توجه داشت که لازم است منابع این امر در اختیار باشد.

هر چند این تلاش‌ها هنوز به نتیجه نرسیده‌است اما بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان بر خواسته‌شان اصرار دارند و به‌نظر می‌رسد دریافت عیدی 600 هزار تومانی را حق خود می‌دانند.

پزشک امین داریم یا نداریم؟

در حاشیه این همایش 2 اظهارنظر درباره اجرای طرح پزشک امین نیز از سوی صندوق تامین اجتماعی ارائه شده است. نخست شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی توضیح داده که: طرح پزشک امین در طرح پزشک خانواده ادغام نشده و این طرح‌ها در راستای هم اجرا می‌شوند. دومین نظر در این‌باره از سوی سیدمجید موسویان، سرپرست صندوق تامین اجتماعی و مدیرعامل صندوق بیمه روستائیان و عشایر بوده‌است. او توضیح داد‌که‌ تغییر ادغام این طرح را از خبرنگاران می‌شنوم. طرح پزشک امین و پزشک خانواده در مجموع در جهت ارائه خدمت به بیماران و نیازمندان در مجموعه تامین اجتماعی و خدمات درمانی و در کل کشور در یک راستا و در قالب وظایفی که دولت تعریف کرده است، صورت می‌گیرد.

نکته روز

روز 24بهمن‌ماه سید عبدالله عمادی، معاون رفاه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی‌ اعلام کرد که‌ طرح پزشک امین صندوق تامین اجتماعی در پزشک خانواده وزارت بهداشت، ادغام می‌شود.

او توضیح داد که چارچوب کلی پزشک امین چیزی جدای از طرح پزشک خانواده وزارت بهداشت نبود اما تامین اجتماعی به‌دلیل اقدامات درون سازمان مایل به انجام آن بود که با صحبت‌های انجام شده با مسئولان صندوق تامین اجتماعی مقرر شد این طرح با طرح پزشک خانواده ادغام شود تا از موازی‌کاری جلوگیری شود.

اگر طرح پزشک امین در پزشک خانواده ادغام شده‌است و از سوی یک مقام رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم اعلام شده پس چرا هنوز وزیر و احیانا مدیرعامل تامین اجتماعی دوپهلو حرف می‌زنند؟