گروه اجتماعی- مینا شهنی: آخرین هفته سال در حال سپری شدن است و بازنشستگان هنوز در انتظار اجرای وعده‌های مسئولین هستند.

از قدیم گفته‌اند زمستان می‌رود روسیاهی‌اش به زغال می‌ماند ‌آنها که دستی در مثل‌‌ها و متل‌های فارسی دارند خوب می‌دانند که این مثل ایرانی به کسانی که در روزهای سخت حاضر نیستند به دیگران کمک کنند هشدار می‌دهد که قطعا نزد گروهی از مردم روسیاه خواهند ماند.

بازنشستگان کشوری

گروهی از این بازنشستگان هنوز عیدی‌شان را دریافت نکرده‌اند. صندوق بازنشستگی کشوری در پاسخ به این سؤال که چرا عیدی‌ها پرداخت نشده؟‌ توضیح داد: پرداخت عیدی از جمله وظایف دستگاه‌هاست‌، هر بازنشسته از دستگاهی که در آن کار می‌کرده می‌بایست عیدی دریافت کند و صندوق بازنشستگی کشوری در این‌باره هیچ مسئولیتی ندارد.

بازنشستگانی که در چند روز گذشته در تماس با روزنامه اعلام کردند هنوز عیدی‌شان را دریافت نکرده‌اند با گلایه از اینکه تاخیر در پرداخت عیدی و بی‌اهمیت جلوه دادن آن از سوی مسئولین باعث بی‌حرمتی به بازنشستگان شده‌است معتقدند که دولت ارزشی برای بازنشستگانش قائل نیست و در برابر مشکلات آنها احساس مسئولیت نمی‌کند.

از سوی دیگر گروهی از بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری که پیش از سال1386 بازنشسته‌ شده‌اند، مطالبات ناشی از اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری را از دولت طلبکارند، این طلب ناشی از تاخیر یکساله دولت در اجرای قانون بوده و با وجود پیگیری‌های بازنشستگان بعد از گذشت 4 سال هنوز پرداخت نشده‌است.

در روزهای نخست دی‌ماه اعلام شد که بنا بر دستور ویژه رئیس‌جمهوری پرداخت مطالبات بازنشستگان ناشی از اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری قطعی شد. همان موقع اعلام شد که بخشی از این بدهی همراه با حقوق دی‌ماه بازنشستگان پرداخت خواهد شد اما این اتفاق هنوز رخ نداده‌است.

براساس جدیدترین مصوبه هیأت وزیران در تاریخ‌9/11/90 مقرر شد سازمان خصوصی‌سازی‌ مطالبات ناشی از اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری از 8/7/86 تا مهرماه سال‌87 را برای بازنشستگان کشوری اجرا کند.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت هم اعلام کرد: امسال(1390) با ورود شخص رئیس‌جمهوری و تأکید ایشان مبنی بر تسریع پرداخت مطالبات بازنشستگان، دومین مطالبه سنگین این گروه از افراد جامعه که به اعتقاد رئیس دولت بارش‌های رحمت هستند در دستور کار قرار گرفت و براساس تصمیمات اتخاذ شده توسط سازمان خصوصی‌سازی‌ در کوتاه‌ترین زمان و با طی کردن مراحل اداری بخشی از مطالبات بازنشستگان به‌صورت نقدی به حساب صندوق بازنشستگی کشوری واریز خواهد شد تا این صندوق متناسب با میزان مطالبات هریک از بازنشستگان اقدام کند.

پایگاه اطلاع‌رسانی صندوق بازنشستگی کشوری در خبری که اول اسفند ماه منتشر کرده از قول وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آورده است که بخشی از مطالبات بازنشستگان کشوری تا پایان سال‌جاری(90) پرداخت خواهد شد. از زمان انتشار این خبر بازنشستگان همچنان در انتظارند.

بازنشستگان تأمین‌اجتماعی

مطالبات بازنشستگان تأمین اجتماعی به چند دسته تقسیم می‌شود؛ نخست همسان‌سازی‌. مجلس شورای اسلامی قانونی برای همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تصویب کرد، برای این قانون هم 2هزار و 500‌میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته اما در عمل نزدیک به 1000 میلیارد تومان از این بودجه در سال86 صرف اجرای این قانون شد و بازنشستگان همچنان به‌دنبال 1500‌میلیارد تومان باقیمانده هستند و می‌گویند که اجرای همسان‌سازی‌ به‌گونه‌ای که مدنظر مجلس بود انجام نشده است.

علی‌اکبر خبازها، ‌رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته کشور، ‌در این‌باره گفت: روز پنجشنبه 18 اسفند ماه جلسه‌ای با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتیم که از ایشان خواستیم نسبت به حل این مشکل اقدام کنند و ایشان هم گفتند که تلاش‌شان را خواهند کرد.

خبازها با اشاره به اینکه شیخ‌الاسلامی در این‌باره هیچ قولی نداده تأکید کرد: وزیر گفته که قول نمی‌دهند و سعی خواهد کرد تا راهی برای حل این مشکل پیشنهاد دهند.

بازنشستگان تأمین اجتماعی نسبت به میزان عیدی در نظر گرفته شده‌شان نیز اعتراض داشته و درخواست کرده بودند که عیدی 600‌هزار تومانی برای آنها در نظر گرفته شود، اما در آخر کار عیدی 350‌هزار تومانی به حسابشان واریز شد و طرح این شکایت در همان جلسه با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نتیجه‌ مشخصی نرسید.

به گفته خبازها، وزیر در جواب این خواسته بازنشستگان گفته: خواسته‌ شما را پیگیری می‌کنم و امیدوارم که تا پیش از پایان سال خبر خوبی برایتان داشته باشم.

در این مورد هم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هیچ قول مشخصی به نمایندگان بازنشستگان نداد و بازنشستگان تأمین‌اجتماعی همچنان در انتظار هستند.

کد خبر 163264

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز