به گزارش خبرگزاری مهر، جمال فیاضی از محققان این پروژه تحقیقاتی با اشاره به تحقیقات این مرکز در زمینه تولید بیودیزل، افزود: این مرکز همزمان با تحقیقات جهانی در این زمینه پروژههای تحقیقاتی را اجرایی کرده است در نسل اول بیودیزلهای تولید شده از پسماند روغنهای خوارکی استفاده شد.
وی با بیان اینکه به غیر از پسماند روغنهای خوراکی، از دانههای روغنی نیز اقدام به تولید بیودیزل شد، ادامه داد: در ادامه این تحقیقات از کلیه دانههای روغنی مانند کلزا، آفتابگردان و ذرت که قابلیت استحصال روغن را داشته باشند اقدام به تولید بیودیزل کردیم.
وی از تولید بیو دیزل از میکروجلبکها در این مرکز خبر داد و یادآور شد: در جدیدترین تحقیقات از میکرو جلبکهایی که صرفا برای استحصال روغن برداشت میشود بیو دیزل تولید کردیم و در کلیه این پروژهها سعی شد تا با استفاده از جدیدترین متدها زمان انجام واکنش تولید بیودیزل را از یک تا 3 ساعت به 10 تا 15 دقیقه برسانیم.
فیاضی با تاکید بر اینکه در این تحقیقات تلاش میشود تا به سمت تولید پیوسته بیو دیزل حرکت کنیم، خاطر نشان کرد: تولید پیوسته بیودیزل کشور را در ایجاد پالایشگاههای بیودیزل در مقیاس صنعتی و تولید انبوه یاری میکند.
این محقق با بیان اینکه بیودیزل خام تولید شده در واکنش ترانس استریفیکاسیون (از روشهای تولید بیودیزل) اقدام به خالص سازی بیو دیزل کردیم، اظهار داشت: در حال حاضر این مرکز به دانش فنی تولید بیو دیزل دست یافته است.
وی با اشاره به مزایای بیو دیزل تولید شده، خاطر نشان کرد: بر روی بیو دیزل تولید شده، تستهای مربوط به یک سوخت که شامل 24 پارامتر میشود را انجام دادیم و در نهایت مشاهده شد که در صورت ترکیب سوخت دیزل با بیو دیزل تولید شده در بسیاری مواقع عملکرد موتور را تا 10 درصد افزایش میدهد.
فیاضی کاهش آلایندههای هوا را از دیگر مزایای این سوخت نام برد و گفت: به هر نسبتی که دیزل با بیو دیزل مخلوط شود به همان نسبت از میزان گازهای سمی و آلاینده چون Co (منو اکسید کربن) و Co2 (دی اکسید کربن) در هوا کاهش مییابد.
وی همچنین اضافه کرد: وجود سولفور در گاروئیل از مسایل مهمی است که در بسیاری از کشورها به آن توجه میشود. اگر بخواهیم استاندارد گازوئیل تولیدی را افزایش دهیم مجبور هستیم تا میزان سولفور را بر اساس استاندارد یورو 4 به میزان حداکثر ( 50 ppm ) در آن کاهش دهیم.
وی با بیان اینکه میزان سولفور در گاروئیلهای تولید شده در کشور بر اساس اعلام شرکت نفت و پالایشگاه 5 هزار ppm است، افزود: سولفور زدایی و حذف آن در گازوئیل نیاز به فناوریهای پیچیده و پیشرفتهای دارد و از سوی دیگر در صورت حذف آن از گازوئیل موجب خشک سوزی در موتور میشود از این رو برخی از کشورها مانند آلمان به گازوئیل 2 درصد بیو دیزل اضافه میکند تا علاوه بر روانکاری در موتور اثرات زیست محیطی ناشی از سوخت گازوئیل در خودروها کاهش یابد.