به گزارش خبرگزاری فرانسه یک ایرباس A380، بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان، روز جمعه اول فوریه (12 بهمن) از شهر فیلتون در نزدیک شهر بریستول در انگلیس برای اولین بار با استفاده از GTL (سوخت گاز به مایع) به شهر تولوز در فرانسه سفر کرد.
در این پرواز سه موتور این جمبوجت با بنزین هواپیما و چهارمی با سوخت جدید کار میکردند.[تصاویر دیدنی از درون و بیرون ایرباس A380]
شرکت عظیم نفتی شل GTL لازم برای پروار را فراهم کرده بود و در وبسایت خود اعلام کرد که این ماده "سوختی پاک، تصفیهشده و تقریبا عاری از گوگرد و هیدروکربنهای معطر و دارای سطح بالای احتراق است."
به گفته شل این ماده همچنین"در حد قابلتوجهی میزان کمتری از آلایندههایی مانند ذرات معلق، مونوکسیدکربن، هیدروکربنها و اکسیدهای نیتروژن در خروجی موتورها ایجاد میکند."
ایرباس اعلام کرد که این پرواز به این شرکت امکان داد که چگونگی پاسخ موتور هواپیما را به این سوخت جدید بررسی کند.
یکی از دو خلبان هدایت کننده این هواپیما که روی بدنه آن شعار "سبزتر، پاکتر، آرامتر، هوشمندانهتر" نوشته شده بود، گفت به نظر میرسید تفاوتی میان موتورهایی که از بنزین استفاده میکردند با موتوری که از سوخت جدید استفاده میکرد، وجود ندارد.
مدیر اجرایی ارشد ایرباس، فابریس برژیه اندکی پس از فرود هواپیما گفت: "این شروع یک برنامه پژوهشی عمده است." او افزود: "این سوخت در مدت نسبتا کوتاهی در دسترس قرار خواهد گرفت."
این برنامه در ماه نوامبر گذشته میان ایرباس، شرکت سازنده موتور رولزرویس، شرکت نفتی شل و هواپیمایی قطر مورد توافق قرار گرفت.
قطر 15 درصد منابع شناختهشده گاز جهان را در اختیار دارد و هواپیمایی قطر قصد دارد به اولین خط هوایی بدل شود که از این سوخت جدید استفاده میکند.
یک پالایشگاه برای تولید این سوخت بوسیله شرکت نفت قطر در حال ساخت است و از سال 2011 هواپیمایی شرکت هوایی قطر از این سوخت استفاده خواهند کرد.
به گفته برژیه آزمایشها با GTL ممکن است راه برای استفاده از سوختهای زیستی بازکند، هر چند که این سوختها هنوز در مقادیر تجارتی تولید نمیشوند- و بنابراین باید مدتی صبر کرد.
ایرباس اولین پرواز با استفاده از سوختهای زیستی را برای سال 2009 برنامهریزی کرده است.