تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۷:۱۴

همشهری آنلاین: مجموعه نقاشی‌ «حاجی فیروزها» احمد نصراللهی این هفته در گالری سیحون به نمایش درمی‌آید.

به گزارش ایسنا، ابوالقاسم اسماعیل‌پور در بخشی از یادداشت خود براین مجموعه نوشته است:« دو دهه حاجی فیروزهای احمد نصراللهی دستاوردی ماندگار و به یادماندنی است.

نگاره‌هایی که جانمایه این اسطوره کهن را با زبان تصویریِ نو بیان کرده‌اند. حاجی فیروزهای قدیمی با دایره و دف‌های رنگین بر دست، چرخ‌زنان در فضا، درخشش شمع‌های بی قرار، با رنگ‌های تند سرخ، سبز و آبی و زرد کنار هم، آدم‌های سرخپوش، زن و مرد، گرد شمع، گاه با سبدهای میوه به رنگ‌های متضاد که شادی و اندوه حاجی فیروز را فریاد می‌کشند.

حاجی فیروز در فرهنگ دیرینه ما هم شاد است هم غمگین. چهره سیاهش یادآور مرگ سیاوش است و جامه سرخش نماد خون او، اما با دایره زنگی و آوازهای شادش، نوید بهار است و باززایی و زنده شدن طبیعت».

او معتقد است:« حاجی فیروزهای جدید نصرالهی انتزاعی‌تر شده‌اند و نمودگار هبوط و عروج نورند.

هبوط نور در ظلمت و اندوه جان‌گزای فیروزهای هزاره سوم و عروج نور و پرواز فیروزهای انتزاعی در آسمان آبی و زلال تداعی‌گر این آرمان‌اند که در جهان شناخت ایرانیان، سرانجام جهان پیروزی نور است و فرشگرد و رهایی، هرچند امروز چهره فیروزها سیاه و دوداندود باشد.

دایره و دف‌های رنگین نمودگار این جهانِ گذراست که چندان سترگش نباید پنداشت. باید ساده بود و ساده زیست و شاد بود و در آغاز بهار از نو زاده شد و اندوه هبوط و ظلمت روزگار را در ته چاهی ژرف مدفون باید کرد،زیرا بهار می‌آید با حاجی‌فیروزهای رقصنده در فضای بیکرانه، نقش مایه‌های کهن ابدی‌اند و با ضربآهنگ بهار شمع‌ها را به رقص وا می‌دارند.

گل و سبزه و بهار همسازند و منتظر نفس‌های همساز تواند.»

اسماعیل‌پور در پایان نوشته است:« نصراللهی دو دهه حاجی فیروزهای خود را پشت سرگذارده است. او از فیروزهای فیگوراتیو، وحشی و چشم‌نواز به فیروزهای انتزاعی‌تر و بالنده‌تر رسیده است.

رنگ‌ها از حالت تند و وحشی دهه نخست درآمده‌اند و ملایم‌تر و سخته‌تر شده‌اند، چون در ژرفای ذهن هنرمند زیسته و بارور شده‌اند.

حرف آخر اینکه هنرمند خود به حاجی فیروز هزاره سوم بدل شده و دیری است که با دایره و دف‌های رنگارنگ خود شادی و اندوه هزاره ما را سر می‌دهد.

این نمایشگاه روز شنبه-13 اسفندماه - از ساعت 16 تا 20 افتتاح می‌شود و تا 24 اسفندماه ادامه دارد.

علاقمندان می‌توانند همه روزه به غیر از 18 اسفندماه از ساعت 10 صبح تا 18 از این آثار به نشانی وزرا،کوچه چهارم ،شماره 11 دیدن کنند.