گروه دانش و سلامت - آرش نهاوندی: معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: ظرفیت اینترنت در ایران تا پایان سال‌جاری 10جی‌بی‌پی‌اس افزایش می‌یابد.

کندی سرعت اینترنت و قطعی هر از گاهی اینترنت از جمله مشکلاتی است که برای کاربران در کشورمان رخ می‌دهد. برخی از کارشناسان معتقدند که پس از ایجاد شبکه اطلاعات ملی (اینترانت)، هم امکان بهره‌برداری از اینترنت و هم اینترنت ملی میسر خواهد بود و به احتمال زیاد اینترنت با سرعت پایین‌تری نسبت به اینترنت ملی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. به‌دلیل اهمیت مباحث اینترنتی در دنیای فناوری اطلاعات و به‌ویژه پرسش‌های بسیاری که در این باره وجود دارد و بعضا ذهن مردم را به‌خود مشغول کرده است، مباحثی نظیر اینترنت ملی، ظرفیت اینترنت کشور، از جمله مواردی است که روزنامه همشهری در گفت‌وگو با محمد علی فرقانی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس هیأت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت به آن پرداخته است.

  • هدف از تشکیل اینترنت ملی چیست؟

اینترنت ملی، اینترانت ملی یا شبکه ملی اطلاعات عناوینی است که به یک مفهوم مشترک اطلاق می‌شود و آن عبارت است از یک شبکه محلی در حد و گستره کشور برای پاسخگویی به کلیه نیازمندی‌های فناوری اطلاعات که امکان ارائه سرویس‌های مرتبط با این نیازمندی‌ها در داخل کشور فراهم است. همچنین این شبکه امکان دسترسی کاربران به اطلاعات محلی را فراهم می‌کند. قطعاً بخشی از موارد دسترسی به اطلاعات، خصوصاً اطلاعاتی که در داخل هر کشور تولید و در وبگاه‌ها و مراکز داده داخل کشور نگهداری می‌شود، اقتضای اتصال به اینترنت جهانی را ندارد و چه بسا اتصال به این اطلاعات از بستر اینترنت علاوه بر کاهش سرعت دسترسی باعث افزایش ناخواسته هزینه نیز می‌شود. لذا با اتصال مستقیم و خارج از بستر اینترنت، کاربران ضمن بهره‌مندی از سرعت‌های مناسب و پرداخت هزینه کمتر از ویژگی امنیت ارتباطات و اطلاعات بسیار چشمگیری برخوردار می‌شوند.

  • مؤلفه‌های اینترنت ملی چیست؟

پیاده‌سازی این مفهوم درحوزه‌های مختلف مؤلفه‌های خاص خود را داراست. مؤلفه‌هایی در حوزه توزیع‌کنندگان پهنای باند دسترسی، ارائه‌کنندگان سرویس‌های محتوایی و البته در حوزه شرکت ارتباطات زیرساخت نیز ایجاد زیرساخت شبکه ملی اطلاعات که در واقع هسته اصلی جریان ترافیک این شبکه است. این شرکت با راه‌اندازی پروژه IP/MPLS، آبان ماه سال 90 هسته اصلی این شبکه را مورد بهره‌برداری قرارداد و با ایجاد 55 مرکز و نقطه اتصال اصلی در سراسر کشور شبکه گسترده‌ای را جهت ارائه خدمات اتصالات و پهنای باند مورد نیاز این شبکه فراهم نمود. تجهیزات این پروژه امکان ارائه و مدیریت خدمات چند رسانه‌ای صوت، دیتا و تصویر از جمله آموزش از راه دور، مشاهده ویدئو آنلاین و... از طریق ظرفیت‌های ایجاد شده را برای هموطنان فراهم کرده است.

  • چه اقداماتی درخصوص افزایش ظرفیت اینترنت در سال‌جاری انجام شده است؟

ظرفیت اینترنت کشورمان در آغاز سال‌جاری28 جی‌بی‌پی‌اس بود که هم‌اکنون به 65جی‌بی‌پی‌اس افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 10 گیگ دیگر افزایش یابد که مقدمات این کار انجام شده است و این ظرفیت از مسیر شمال و جنوب تأمین خواهد شد. اینترنت کشور از طریق درگاه‌های بین‌الملل تأمین می‌شود، هم‌اکنون شرکت ارتباطات زیرساخت دارای 20 درگاه بین‌الملل است که این موضوع امنیت شبکه اینترنت کشورمان را افزایش می‌دهد، چرا که درصورت اختلال در یک مسیر ارتباطات اینترنت بین‌الملل کشورمان از مسیرهای دیگر برقرار می‌شود.

  • می‌توانید به‌صورت موردی این درگاه‌های بین‌الملل را نام ببرید؟

هم‌اکنون درگاه‌های بین‌الملل کشورمان عبارت است از: سمت جنوب: چابهار، جاسک، بندرعباس، بوشهر و گناوه، عراق: آبادان، مهران، قصرشیرین، مریوان و پیرانشهر، ترکیه: ارومیه و بازرگان، آذربایجان: آستارا، جلفا (نخجوان)، ارمنستان: جلفا، نوردوز، ترکمنستان: قوچان، افغانستان: تایباد و پاکستان: میرجاوه و پیشین.

  • درباره این درگاه‌ها توضیح دهید؟

اینترنتی که از طریق درگاه‌های مختلف شرکت ارتباطات زیرساخت وارد کشور می‌شود، از طریق 47 هزار کیلومتر شبکه فیبرنوری در سطح کشور بین مشتریان این شرکت توزیع می‌شود. مشتریان اینترنت زیرساخت شرکت‌هایی هستند که متقاضی بیش از یک اس‌تی‌ام‌‌وان برابر با 155مگابیت بر ثانیه هستند. در غیر این صورت ظرفیت مورد نیاز خود را باید از مشتریان زیرساخت که شرکت‌های مخابرات استانی و PAPها هستند، تأمین کنند.