گروه شهری: شهردار تهران در همایش بین‌المللی زندگی پیاده در شهر گفت: اهل فکر و صاحب‌نظران در موضوعات مختلف گرد هم آیند و تصمیم‌سازی‌ کنند تا اداره شهر را با سعی و خطا پیش نبریم.

محمد باقر قالیباف شهردار تهران با اشاره به اینکه مدت هاست احساس می‌کنیم در زندگی یکنواخت قدرت و جسارت تصمیم‌گیری و شجاعت تغییر را از دست داده‌ایم گفت: مهم‌ترین نکته‌ این است که مدیران ما قدرت تصمیم‌گیری و اندیشمندان قدرت تصمیم‌سازی‌ و تاثیر‌گذاری داشته باشند تا تغییرات را با تدبیر به نفع فرهنگ ایرانی و اسلامی پیش ببریم.

شهردار تهران افزود: از زمانی که من توفیق خدمت در شهرداری را پیدا کردم جای یک تصمیم که بتواند به تغییر در زندگی منجر شود را خالی می‌دیدم.

وی برای تشریح این موضوع به ذکر یک نمونه پرداخت و گفت: زمانی که در نیروی انتظامی مسئولیت داشتم یکی از دغدغه‌هایم این بود که منطقه 12 و بازار تهران در‌شأن شهر و مردم ما نیست اما مردم پس از 30 سال به این همه شلوغی عادت کرده بودند و تصمیم‌گیری برای تغییر، کار سختی بود و مخالفت‌های زیادی داشت.

قالیباف ادامه داد: اما با آن روحیه‌ای که از دوران دفاع مقدس داشتیم لازم دیدیم که بایستیم و به‌رغم همه مخالفت و فشارها تردد خودروها را در این محدوده ممنوع کردیم و رفته رفته با این کار همه احساس راحتی کردند و حتی همان کسبه‌ای که احساس می‌کردند اگر ماشین نباشد روزی‌شان از بین می‌رودبرعکس کسب و کارشان رونق یافت.

وی گفت: با این اقدام احساس مردم به‌سرعت تغییر کرد و فهمیدند که قدم زدن و خرید کردن در یک فضای عمومی می‌تواند لذت بخش باشد و به یک تفریح تبدیل شود و امروز همه خواستار این هستند که از تردد خودروهای غیراستاندارد در سطح خیابان‌ها بکاهیم تا آسایش عینی و آرامش ذهنی را برایشان فراهم‌ سازیم.

قالیباف افزود: روزی که خواستیم خیابان‌های انقلاب، دماوند، آزادی و ولیعصر را از زیر چرخ خودروهای شخصی آزاد کنیم و اولویت را به حمل‌ونقل عمومی بدهیم مقاومت‌های سنگینی بود و حتی در شورا هم بر سر اینکه چه اتفاقی قرار است بیفتد تردید‌هایی وجود داشت اما امروز سامانه اتوبوس‌های تندرو (بی‌آرتی) و توسعه آن در همه شهر به یک خواست عمومی تبدیل شده است و من فکر می‌کنم مهم‌ترین اتفاقی که باید در شهر می‌افتاد پذیرش این تغییر بود.

قالیباف با اعلام اینکه ما هر قدر در شهر بزرگراه و پل بسازیم روزانه هزارو200خودرو به شهر اضافه می‌شود و پشت این حرکت قدرت‌های اقتصادی هستند که متعرض به شهر می‌شوند بدون اینکه هزینه‌هایی را که به شهر تحمیل می‌کنند پرداخت کنند گفت: ما شهروندان تسلیم خودروها و ماشین‌ها شدیم و زندگی طبیعی و سالم را از خودمان گرفتیم.

وی در عین حال تاکید کرد: شهر و شهروندان باید به این قابلیت برسند که رویدادها و فرصت‌هایی که در شهر هست را به تمام معنا درک کنند و ما نیز کمک کنیم تا این اتفاق بیفتد همانطور که در بازار تهران هم افتاد و به درستی درک شد.

هر منطقه، یک محور پیاده‌راه

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: پایتخت ایران باید براساس‌شأن و منزلت شهروندان یک پایتخت اسلامی، نوسازی و بازسازی شود تا شهروندان در شهری اخلاق‌مدار، در سلامت و ایمنی زندگی کنند.

مرتضی طلایی نیز در مراسم افتتاحیه همایش بین‌المللی زندگی پیاده در شهر طی سخنانی ضمن اشاره به اینکه در سال‌های اخیر تلاش‌های فراوانی در مدیریت شهری و سازمان زیباسازی برای رسیدن به شهری انسان‌مدار صورت گرفته است گفت: دنبال آن هستیم که یک محور از هر منطقه شهر تهران را برای پیاده‌راه‌سازی آماده کنیم.

طلایی افزود: باید به سمتی پیش رویم تا هر پروژه و برنامه‌ریزی شهری دارای یک اتاق فکر و پشتوانه پژوهشی باشد تا با بهره‌گیری از نظریات اندیشمندان و صاحب‌نظران و حضور فعال آنها در سیاستگذاری‌ها، شاهد شکل‌گیری اهداف توسعه شهری باشیم.

وی ادامه داد: به این ترتیب می‌توان شهری را آماده کرد که اخلاق و معنویت در آن حاکم باشد و انسجام فرهنگی و اجتماعی در میان شهروندان افزایش یابد.

طلایی افزود: مجموع این مؤلفه‌ها می‌تواند به توسعه پایدار شهری کمک کند تا شهروندمداری مبنای همه امور قرار گیرد و بتوان سلامت جسمی و روانی شهروندان را تأمین کرد.