‌گروه ا جتماعی ـ ‌مینا شهنی: دیروز خبر پرداخت عیدی 350‌هزار تومانی بازنشستگان تأمین اجتماعی منتشر شد و به‌نظر می‌رسید که دولت یک گام به هدف نزدیک‌شده است اما همان‌روز وقتی بازنشستگان برای دریافت عیدی به شعبه‌های بانک مراجعه کردند، از کارکنان پاسخ منفی شنیدند.

کارمند یکی از شعبه‌های بانک رفاه کارگران در تماس با روزنامه همشهری گفت: تأمین اجتماعی هیچ پولی برای پرداخت عیدی بازنشستگان به حساب بازنشستگان واریز نکرده است. به گفته‌ او با انتشار خبر پرداخت عیدی در رسانه‌ها و روزنامه همشهری، بازنشستگان از صبح اول وقت برای دریافت عیدی به بانک مراجعه کرده‌اند اما کارمندان بانک جز پاسخ منفی نتوانسته‌اند کاری برایشان انجام دهند.

علی اکبر خبازها رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته سراسر کشور دیروز اعلام کرده‌بود که عیدی بازنشستگان واریز شده‌است اما وقتی این خبر از سوی بازنشستگان تکذیب شد او توضیح داد:در شهرستان‌ها عیدی به حساب بازنشستگان واریز شده است اما در تهران برخی شعبات تعلل می‌کنند و بازنشستگان هم نتوانستند عیدی‌شان را دریافت کنند. او با توضیح اینکه عیدی 350 هزار تومانی حق بازنشستگان تأمین اجتماعی نیست، افزود: ما از اعضای هیأت مدیره تمامی کانون‌های بازنشستگان تأمین اجتماعی سراسر کشور دعوت کرده‌ایم تا برای مذاکره بر سر عیدی بازنشستگان روز چهارشنبه صبح در تهران حضور داشته باشند.

به گفته‌ خبازها درصورتی که مشکل عیدی بازنشستگان حل نشود اعضای هیأت مدیره‌ کانون‌های سراسر کشور ساعت 9 صبح چهارشنبه در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمع خواهند شد تا برای حل این مشکل با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مذاکره کنند.

خبازها تاکید کرد که بازنشستگان تأمین اجتماعی انتظار دارند که عیدی‌شان معادل دو برابر حقوق پایه محاسبه شود و در انتظار دریافت عیدی 600 هزار تومانی هستند و موضوع اصلی مذاکره اعضای هیأت مدیره کانون‌های سراسر کشور نیز دریافت این میزان عیدی برای بازنشستگان است.

یکی از بازنشستگانی که صبح دیروز برای دریافت عیدی به بانک مراجعه کرده‌بود در تماس با روزنامه همشهری گفت:بازنشستگان تأمین اجتماعی چه گناهی مرتکب شده‌‌اند که برای دریافت یک عیدی ناچیز می‌بایست این‌همه اذیت شوند، عیدی بازنشستگان لشکری و کشوری واریز شده‌است، خب دست دولت درد نکند، اما چرا برای پرداخت عیدی بازنشستگان این همه تعلل می‌شود؟

او با اشاره به اینکه وضع معیشتی بازنشستگان چندان که باید شایسته نیست، افزود: با این شرایطی که برای بازنشستگان پیش می‌آورند، ‌اصلا از 40-30 سالی که کار کردیم و زحمت کشیدیم و حق بیمه پرداخت کردیم پشیمان شدیم، تأمین اجتماعی متعلق به تمام کسانی است که حق بیمه پرداخت کرده‌اند چرا حالا که وقت دریافت عیدی است باید این‌همه اذیت شوند؟

مجید موسویان، سرپرست موقت تأمین اجتماعی، تاکنون درباره عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی هیچ توضیحی نداده است و هیچ‌یک از معاونانش نیز در این باره حرفی نزده‌اند.

عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این باره سکوت کرده‌است، او حتی به نامه‌هایی که اعضای کانون‌های بازنشستگی برایش نوشته و فرستاده‌اند نیز پاسخ نداده است. فقط یک‌بار بازنشستگان را به صبر دعوت کرد.

پاسخ ندادن وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نامه‌های کانون‌های بازنشستگی سبب شده است تا اعضای این کانون‌ها به این باور برسند که دولت چندان که باید دغدغه بازنشستگان را در برنامه‌هایش ندارد.

گفتنی است که تا 2 سال پیش میزان عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی از سوی مسئولان این صندوق تعیین می‌شد اما نمایندگان مجلس قانونی را تصویب کردند که به موجب آن اختیار تعیین عیدی این دسته از بازنشستگان را به دولت واگذار کرده و اختیارات تأمین اجتماعی را سلب کرد.