همشهری آنلاین: یک مقام مسئول ایرانی ادعای مطرح شده در تازه‌ترین گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در مورد آغاز مرحله‌ای تازه از تزریق گاز هگزافلوراید به دستگاه‌های سانتریفیوژ تأسیسات نطنز تأیید کرده است.

در این حال نماینده ایران در آژانس به کشورهای عضو هشدار داده است که هنگام بررسی این گزارش در جلسه روز دوشنبه خود در وین خویشتنداری نشان دهند.

خبرگزاری دانشجویان ایران بعدازظهر جمعه از قول یک «مقام مسئول» نوشت: ایران مرحله‌ای دیگر از تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم را به دستگاه‌های سانتریفیوژ آغاز کرده و تمام مواد مورد استفاده در این مرحله از محصولات تأسیسات اصفهان بوده است.

او فعالیت‌های تأسیسات نطنز را به «مفهوم واقعی تحقیقاتی و آزمایشگاهی» خواند و ادامه داد: در حال حاضر تجربیات خود را تکمیل می‌کنیم و در شرایط بسیار مطلوبی به لحاظ کسب تجربیات فنی قرار داریم.

این مقام مسئول تأکید کرد برنامه ایران برای داشتن یک زنجیره 3000 تایی سانتریفیوژ تا پایان سال جاری در حال پیگیری است.

گزارش آژانس، هشدار ایران

محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه گزارش کوتاه خود را در اختیار نمایندگان کشورهای عضو آژانس قرار داده بود.

رسانه‌هایی که به متن محرمانه این گزارش سه صفحه‌ای دسترسی یافتند، به نقل از آن خبر دادند ایران فعالیت‌های اتمی خود را درست همان روزی که خاویر سولانا با بسته مشوق‌های 1+5 به ایران آمد، با آغاز مرحله تازه‌ای از تزریق گاز هگزافلوراید به سانتریفیوژها تشدید کرده است.

منابع رسانه‌ای همچنین خبر داده‌اند که گزارش البرادعی به موضوعاتی چون یافتن آلودگی با منشاء ناشناس در یک دانشگاه فنی، کسب فناوری سانتریفیوژهای مختلف توسط ایران و رآکتور آب سنگین اراک اشاره دارد.

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در واکنش به گزارش البرادعی به کشورهای عضو آژانس هشدار داد که در نشست روز دوشنبه از خود خویشتن‌داری نشان دهند و دیپلماسی را که برای حل موضوع هسته‌ای ایران در پیش گرفته شده، به مخاطره نیندازند.