همشهری آنلاین: سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اعلام آمادگی رسمی ترکیه برای میزبانی نشست ایران و 1+5 گفت: هنوز مکان و زمان این نشست قطعی و صد در صد نشده است.

به گزارش همشهری آنلاین، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز سه‌شنبه آخرین نشست هفتگی خود با خبرنگاران در سال 1390 برگزار کرد و پاسخگوی سؤالات مختلفی از جمله فعالیت‌های هسته‌ای ایران و سرانجام مذاکرات ایران با گروه 1+5 بود.

مهمان‌پرست در ادامه و در پاسخ به سؤالی در خصوص تصویب قطع صادرات گاز به رژیم صهیونیستی و اخراج سفیر این رژیم از قاهره در پارلمان مصر گفت: انتظار از کشورهای منطقه به ویژه کشورهایی که با موج بیداری اسلامی روبرو هستند همین است.

محورهای اصلی مطرح شده در این نشست را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

1

  • در خصوص تصویب قطع صادرات گاز به رژیم صهیونیستی و اخراج سفیر این رژیم از قاهره در پارلمان مصر نیز انتظار از کشورهای منطقه به ویژه کشورهایی که با موج بیداری اسلامی روبرو هستند همین است.

2

  • در مورد بررسی مشارکت ویلیام هگ وزیر خارجه انگلیس در کشته شدن شهروند پاکستانی بوسیله هواپیمای بدون سرنشین در دادگاه عالی لندن باید گفت که متاسفانه نیروهای آمریکایی،‌ انگلیسی و ناتو به بهانه‌های مختلف دست به کشتار مردم می‌زنند که نمونه‌های آن را در این روزها شاهد بودیم.

3

  • به زودی شاهد نشست بعدی تیم مذاکره کننده ایران و 1+5 خواهیم بود.

4

  • هنوز مکان و زمان نشست ایران و 1+5 قطعی نشده است. یکی از جاهایی که رسما آمادگی خود را اعلام کرده بود، استانبول بود. باید منتظر بمانیم که طرفین درباره زمان و مکان اجلاس به توافق نهایی برسند و فکر نمی‌کنم این مسئله سختی باشد.

5

  • این که چه توافقاتی بین ما و گروه 1+5 صورت می‌گیرد باید در زمان نشست دنبال شود و جزو موضوعاتی است که تیم‌های مذاکره کننده در خصوص آن بحث و تبادل نظر کنند.

6

  • اظهارات حمله به ایران را جنگ روانی و غیرمنطبق با شرایط منطقه و واقعیات جمهوری اسلامی می‌دانیم.

7

  • سفر کوفی عنان نماینده دبیر کل سازمان ملل در خصوص مسائل سوریه به دنبال رایزنی‌های وزیر امور خارجه ایران با وی و مقامات سوری صورت گرفته است.

8

  • پرونده قضایی حکمتی جاسوس دستگیر شده سیا در ایران روند خود را طی می‌کند. آنها از هر حکمی صادر شود باید استقبال کنند. این احترامی است که باید به قوه قضائیه کشورمان گذاشته شود همانطور که در همه کشورها قوه قضائیه باید کار خود را به صورت مستقل انجام دهد و در کشور ما این پرونده رویه قضایی خود را دنبال می‌کند.

9

  • سایت پارچین یک سایت نظامی است که فعالیت‌های متعارف نظامی در آن صورت می‌گیرد؛ بنابراین اظهارنظرهایی که درباره فعالیت‌های هسته‌یی نظامی صورت می‌گیرد دقیق و سنجیده نیست.

10

  • سایت پارچین فعالیت نظامی متعارف خود را دنبال می‌کند. درخواستی برای بازدید از این سایت قبلا هم وجود داشته است و دو بار هم بازدید انجام شد. مجددا درخواست بازدید داشته‌اند و ایران با بازدید مخالفتی نکرده است اما باید مجموعه فعالیت‌هایی که می‌خواهند بین ایران و آژانس صورت گیرد در قالب چارچوب و توافق‌نامه باشد؛ حتی اگر تیم مذاکره‌کننده آژانس که در ایران به سر می‌برد صبوری بیش‌تری داشتند و مدت بیش‌تری را در ایران اقامت می‌کردند شاید پس از توافقی که درباره مدالیته جدید صورت می‌گرفت امکان بازدید هم به وجود می‌آمد.

11

  • به هر صورت سایت پارچین فعالیت متعارف خود را دارد و این خبرسازی‌ها از نظر فنی به هیچ وجه ارزشی ندارد و کسی به آن به دید جدی نگاه نمی‌کند. پاک کردن آثار رادیواکتیو فعالیت‌های هسته‌یی به سادگی امکان‌پذیر نیست.

 

 

منبع: همشهری آنلاین