محدثه قیدی: رفته‌رفته سال 1390 به پایان خود نزدیک و یک سال دیگر به عمر شورای اسلامی شهر تهران اضافه می‌شود.

در این میان گرچه شورای شهر تهران از نظر سابقه شکل‌گیری همچنان نوپا قلمداد می‌شود ولی هرگز نمی‌توان نقش تعیین‌کننده این نهاد تصمیم‌گیرنده، تصمیم‌ساز و ناظر بر نحوه عملکرد دستگاه‌های اجرایی را انکار کرد. نقش شورای شهر تهران نه تنها در اداره امور شهر تهران که به لحاظ تاثیر‌گذاری و الگو‌سازی‌ روی شوراهای سایر شهرهای کشور غیرقابل کتمان است.

شورای شهر تهران در ساختمان این نهاد در خیابان بهشت تهران به‌مدت 2 روز در هفته و هر بار به‌مدت 4 ساعت وقت خود را صرف جلسات رسمی می‌کند و غیر از آن تشکیل جلسات کمیسیون‌های سه‌گانه به‌منظور بحث و بررسی مشکلات و نیازهای دستگاه‌های اجرایی و خدماتی شهر، انجام ملاقات‌های مردمی، بازدید از طرح‌های عمرانی شهری، فرهنگی، اجتماعی، تهیه و تنظیم طرح‌ها به‌منظور تصویب در صحن شورا و بررسی و تصویب لوایح ارسالی از سوی شهرداری تهران تنها بخشی از عملکرد این شورا را شامل می‌شود.

مروری برعملکرد یک سال گذشته شورای شهر تهران، مصوبات و اظهارنظرهای اعضای آن از نظر کمی و کیفی، با توجه به تنوع و گستردگی موضوعات، مثنوی هفتاد من کاغذ می شود اما در این مجال کوتاه سعی داریم تعداد محدودی از مصوبات شورای شهر به همراه تاثیرگذار‌ترین اظهار نظرات اعضای آن را به شکلی خلاصه مرور کنیم.

تصویب کلیات طرح تفصیلی شهر تهران

22 فروردین ماه امسال و همزمان با تشکیل نخستین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، کلیات طرحی به تصویب رسید به نام طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران؛ همان طرحی که به‌عنوان سند مرجع برای همه شهرداری‌های مناطق بیست‌ودوگانه شهر تهران لازم‌الاجراست و مهم‌ترین تاثیر آن نیز ممانعت از اعمال سلایق مدیریتی در اداره شهر به ویژه در بخش ساخت‌وساز خواهد بود. در همین روز حسن بیادی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد جالبی مطرح کرد. براساس این پیشنهاد باید همه شهرداران مناطق به همراه معاونانشان طی مراسمی نمادین در حضور اصحاب رسانه قسم بخورند که به اجرای دقیق طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران پایبند خواهند بود.

ممانعت از تغییر کاربری باغ‌های کن

در جلسه روز 12 مهرماه شورای شهر یک فوریت طرحی تصویب شد که براساس آن از هر گونه تغییر کاربری احتمالی فضای سبز شهر تهران تا ابلاغ طرح جامع و تفصیلی جلوگیری به عمل آمد.بر این اساس قرار شد یک هفته بعد در کمیسیون ماده 5 تملک 90هکتار باغ‌های پیوسته کن در منطقه 5 به تصویب برسد تا متعاقب آن پس از بوستان ولایت و اضافه شدن 75 هکتار به فضای سبز شهر تهران به‌زودی کار ساماندهی و اضافه شدن 90 هکتار باغ‌های به هم پیوسته کن نیز به شهر تهران صورت بگیرد. در این‌باره مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران ضمن تایید اقدام شهرداری تهران در مورد خرید باغ‌های کن گفت: این کار بسیار ارزشمند و ارزنده‌ای بود که در کمیسیون ماده 5 به پیشنهاد آقای قالیباف صورت گرفت و در غیر این صورت به احتمال زیاد شاهد از بین رفتن درختان تنومند، ‌قطور و با ارزش این باغ‌‌ها بودیم.

تصویب طرح کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران

در همان حالی که طرح مقابله و کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی از سوی مرتضی طلایی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مطرح شد مهدی چمران رئیس شورای شهر ابراز نگرانی کرد که همه وظایف در این باره مهدی چمران، به دوش شهرداری تهران بیفتد آن هم در شرایطی که برخی مسئولیت‌های برخورد با آسیب‌های اجتماعی مختص دستگاه‌های حکومتی و قضایی است و شهرداری تهران می‌تواند متولی چند حلقه از این زنجیره باشد. از اظهارات اعضای شورای شهر چنین نتیجه گرفته شد که هزینه‌بر بودن برنامه‌های اجتماعی، پراکندگی، موازی کاری و چندگانگی سیاست‌ها، عمل نکردن دستگاه‌های متولی به وظایف خود و نبود متولی مشخص باعث شده تا اعمال برنامه‌های کنترل آسیب‌های اجتماعی با مشکل مواجه شود. در این باره معصومه آباد پیشنهاد کرد تا مجلس شورای اسلامی کار کنترل و مقابله با آسیب‌های اجتماعی را به‌صورت متمرکز همراه با اعتبارات مورد نیازش به شهرداری تهران واگذار کند. در هنگام بررسی این طرح اظهارنظرهای شنیدنی از سوی مرتضی طلایی و رسول خادم، رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر مطرح شد.

لزوم تامین اعتبار برای تکمیل بزرگراه آزادگان

علیرضا دبیر، عضو هیات رئیسه شورای شهر است که در ماه گذشته با توجه به زمان تصویب بودجه شهرداری تهران فرصت را غنیمت شمرده و از اعضای کمیسیون فنی شورای شهر خواست تا اعتبارات لازم برای تکمیل بزرگرا ه آزادگان را در بودجه سال آینده شهرداری تهران لحاظ کنند. دبیر خطاب به همکاران خود در شورای شهر از لزوم تکمیل بزرگراه 8 باندی آزادگان سخن گفت و ادامه داد: بزرگراه آزادگان یکی از پر تردد‌ترین بزرگراه‌های داخل شهری است که شرق و غرب کشور را به هم متصل می‌کند ضمن اینکه بزرگراه آزادگان تنها مسیری است که به‌طور 24 ساعته وسایل نقلیه سنگین در آن تردد می‌کنند و بیشترین خسارات جانی نیز در آن اتفاق می‌افتد؛ به همین دلیل تکمیل این بزرگراه باید هرچه سریع‌تر در اولویت‌کاری مدیریت شهری قرار گیرد.

لایحه ساماندهی صنایع و صنوف و مشاغل

یکی از مصوبات تاثیر‌گذار شورای شهر که در دی ماه گذشته تصویب شد، لایحه ساماندهی صنایع و صنوف مشاغل شهر تهران بود که توسط رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر ارائه شد. طلایی گفت: برای ارائه این لایحه یک سال کار کارشناسی شده است که می‌تواند برای آینده شهر تهران تعیین‌کننده بوده و به رفع بسیاری از مشکلات صنوف و مشاغل منجر شود.در این لایحه با تقسیم صنایع به رنگ‌های زرد، سبز و قرمز چنین تصمیم‌گیری شد که صنایع سبز به‌دلیل برخورداری از فناوری بالا و آلایندگی پایین اجازه فعالیت در محدوده داخل شهر را دارند.

درمورد صنایع زرد نیز تنها درصورت رعایت ضوابط فنی و کارشناسی و نظارت مستمر می‌توانند در مجتمع‌های داخل شهر حضور داشته باشند و اما صنایع قرمزبه‌دلیل حجم بالای آلایندگی ادامه فعالیتشان از نظر فنی و کارشناسی در محدوده و حریم تهران مجاز نیست. معصومه ابتکار نیز با انتقاد از اینکه 40 درصد فعالیت‌های اقتصادی کشور در مساحت 2درصدی استان تهران متمرکز شده‌اند گفت: این امر از لحاظ زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی آسیب‌های بسیاری به‌دنبال دارد که نیازمند توسعه پایدار و برنامه‌ریزی دقیق است.

توجه ویژه به رخداد های فرهنگی

در کنار توجه به مسائل شهری ،شورای شهر تهران نسبت به رخداد های فرهنگی و هنری حساسیت ویژه ای دارد. 27 دی ماه احمد مسجدجامعی، عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران پیش از شروع جلسه علنی طی سخنانی دریافت جایزه گلدن‌گلوب توسط اصغر فرهادی را تبریک گفت. پس از آن، اوایل اسفندماه و چند روز بعد از آنکه اصغر فرهادی توانست جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی را بگیرد،احمد مسجدجامعی به پیشنهاد رئیس شورای شهر، طی نطق پیش از دستور خود تبریک اعضای شورای شهر را به او و سینمای ایران تقدیم کرد. علاوه براین در همهمه انواع مشکلات زیست‌محیطی، ترافیکی، بحث‌های مهم عمرانی، اقتصادی، آسیب‌های اجتماعی و ... که شورای اسلامی شهر تهران با آن دست به گریبان است موضع‌گیری اخیر شورای شهر و در راس آن مهدی چمران نسبت به احتمال حراج آثار و کتیبه‌های ارزشمند تاریخ و تمدن ایران از سوی کشور آمریکا و تقبیح آن را می‌توان عملکردی قابل تقدیر ارزیابی کرد که نشان از توجه به امور فرهنگی و تاریخی و اولویت داشتن این امور برای مدیریت شهری دارد.

تلاش برای مقابله با آلودگی هوا

اعضای شورای شهر همزمان با 92 دی روز هوای پاک با تشکیل جلسه در صحن علنی شورای شهر نگرانی‌های خود را به لحاظ آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهرهای کشور ابراز کردند. شورای شهر تهران در طول سال برای جلوگیری از گسترش مشکلات زیست‌محیطی شهر تهران علاوه بر واکنش‌ها و تذکرات تند به کم‌کاری‌ها و اشتباهات مسئولان، برنامه‌های مهمی را نیز به تصویب رسانده است. تصویب طرح کاهش بخارات بنزین (طرح کهاب) به همراه اعتبارات آن، تصویب برنامه‌هایی برای مقابله با آزبست و عدم‌استفاده از آن در لنت‌های ترمز و لایحه ساماندهی آن دسته از مشاغل و صنوفی که برای شهر تهران آلودگی ایجاد می‌کنند از جمله برخی از این اقدامات است.

بررسی پرونده بودجه سال 91 شهرداری

بررسی نهایی بودجه سال 91 شهرداری تهران با تصویب بیش از 44 تبصره پیوست لایحه بودجه، سرانجام پس از چندین جلسه بحث و بررسی در چهارصد و چهل و ششمین جلسه شورای شهر به پایان رسید. رسول خادم، رئیس کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه شورای شهر در جریان بررسی تبصره‌های پیوست لایحه بودجه با اشاره به آنچه تاکنون از بودجه شهرداری تهران به تصویب رسیده است، گفت: بودجه نقدی شهرداری تهران رقمی معادل 49هزار و 349 میلیارد و 90میلیون است و در بخش غیرنقدی هم معادل 41 هزار و 650 میلیارد و 910 میلیون تومان به تصویب رسیده است. وی بررسی بودجه سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران را به اردیبهشت سال 91 موکول کرد و در توجیه این تصمیم اظهار داشت: سال مالی سازمان‌ها و شرکت‌ها طبق برنامه مجامع پایان فصل بهار است. بنابراین اگر بودجه آنها را در اسفند ماه به تصویب برسانیم به‌دلیل ناهماهنگی در پایان سالی مالی، بودجه‌شان دستخوش تغییراتی خواهد شد.

تصویب اعتبار طرح کاهش بخارات ناشی از بنزین

تصویب اعتبار طرح کاهش بخارات متصاعد شده از بنزین از آن رو که با سلامت میلیون‌ها شهروند تهرانی سروکار دارد می‌تواند جزو مهم‌ترین مصوبات شورای شهر قلمداد شود. در این طرح به مجلس و دولت پیشنهاد تامین اعتبار طرح کهاب (کاهش بخارات ناشی از بنزین در پمپ بنزین‌ها) شد. به گفته رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر، انتشار بخارات ناشی از بنزین در داخل پمپ بنزین تا 100 برابر حد استاندارد است. این درحالی است که با تامین اعتبار بالغ بر 100میلیارد ریال تمامی پمپ‌بنزین‌های شهر تهران می‌توانند تحت بازسازی قرار گرفته و نشتی مخازن بنزین آنها برطرف شود.

منبع: همشهری آنلاین