همشهری آنلاین: صنعت خودرو کشور طی سالی که گذشت مسیر پر فراز و فرودی را پشت سر نهاد و در بخش تولید و بازار، عملکردی مثبت در برخی زمینه ها و منفی در گرانی رسمی محصولات برای مشتریان در آخر سال به ارمغان آورد.

به گزارش ایرنا، بازار خودرو طی یکسال گذشته با وعده وعیدهای بسیاری نیز رو به رو بود، حرف ها و حدیث هایی که گاه از توقف تولید یک خودرو و اضافه شدن پلت فرم های جدید به خط تولید خودرو سازها خبرمی داد.

مباحثی از جمله ملی نبودن کامیون کاوه و چینی از آب درآمدن آن، عدم شماره گذاری برخی خودروها ،و کوتاه آمدن استاندارد و پلیس راهور ناجا در مقابل ادامه تولید و شماره گذاری خودروهای فاقد استاندارد لازم، عدم برگزاری جلسات کمیته خودرو و سکوت مقامات مسوول، بی اثر خواندن تحریم ها و ایجاد مشکل در تامین قطعات برخی خودروها و غیره نیز از این دست است.

نباید فراموش کرد در این میان صحبت هایی نیز از کاهش قیمت برخی خودروهای داخلی به میان آمد اما در نهایت منجر به افزایش قیمت نجومی تعدادی از خودروها شد.

وزیر صنعت،معدن و تجارت برنامه تولید سال جاری صنعت خودروسازی کشور را 1.75 میلیون دستگاه اعلام کرده، خبر از تولید 110 نوع خودرو تا پایان سال 90 داده و این سال را دوره چهارم تکامل صنعت خودروی کشور خوانده بود.

به گفته مهدی غضنفری نزدیک به 20 درصد از ارزش افزوده کل صنعت در حوزه خودروسازی است که 3.7 درصد از تولید ناخالص ملی را در بر می گیرد که این آمار به تنهایی گویای اهمیت این صنعت در اقتصاد کشور می باشد و از همین روست که سقف تولید سه میلیون خودرو سواری در افق 1404 بعنوان نقشه راه صنایع خودروسازی کشور در نظر گرفته شده است.

میزان تولیدی که حداقل 3.5 درصد از تولید جهانی را شامل می شود و در آن سهم تولید داخلی از بازار داخل 87 درصد ،معادل دو میلیون خودرو و سهم صادرات از تولید داخل 33 درصد ، معادل یک میلیون خودرو خواهد شد.

تولید بالاتر از پیش بینی ها

نگاهی به میزان تولید خودرو طی 11 ماه منتهی به بهمن ماه امسال نشان می دهد خودروسازی کشور توانست آماری بالاتر از میزان پیش بینی شده را بدست آورد زیرا تولید خودرو طی این مدت به یک میلیون و 498 هزار و 928 دستگاه رسید که این میزان نسبت به مدت مشابه سال 89 رشد دو درصدی را نشان می دهد.

همچنین طی این مدت میزان تولید خودروهای سواری بالغ بریک میلیون و286هزارو 646 دستگاه بود که رشد 3.2 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 89 را در پی داشته است.

طی همین مدت بیشترین خودروهای تولید شده در گروه خودروهای سواری شامل پراید نسیم و صبا 552 هزار و358 دستگاه، انواع پژو 405 اعم از انژکتوری و دوگانه سوز بالغ بر161 هزارو 741 دستگاه، پژو 206 به تعداد 155 هزار و502 دستگاه، سمند به تعداد 125 هزارو 651 دستگاه ،پژو پارس به تعداد 82هزار و626 دستگاه، ریو به تعداد 163 هزارو68 دستگاه ؛تندر90 به تعداد 82 هزار و 910 دستگاه و تیبا بالغ بر30 هزارو 475 دستگاه می باشد.

همچنین در این مدت پژو روآ به تعداد 20 هزار دستگاه ، پژو 207 آی به تعداد 10هزار و 643 دستگاه ، مگان به تعداد 11هزارو 43دستگاه ، ماکسیما به تعداد دو هزارو 507دستگاه و تینا به تعداد یک هزارو 292 دستگاه تولید شده است.

در گروه وانت بالغ بر175 هزار و95 دستگاه، در گروه کامیون به تعداد 30هزار و 637 دستگاه، در گروه مینی بوس به تعداد 3هزارو 460 دستگاه و در گروه اتوبوس بالغ بردوهزارو 304 دستگاه تولید شده است.

تولید سایپا در سال جاری از مرز 800 هزار خودرو گذشت

در این بین می توان به سهم عمده دو خودروساز بزرگ کشور از بازار اشاره داشت که در آن شرکت سایپا توانست از مرز تولید 800 هزار خودرو در سال عبور کند و رکورد جدیدی در تولیدات این شرکت برجا گذارد.

همچنین در این سال خودروی ریو بعلت عدم موافقت خودروسازی کیا با نصب ایربگ بر روی آن در روزهای پایانی سال از فهرست تولیدات سایپا خارج شد.

از سایر موضوعاتی که این گروه خودروسازی در سال 90 با آن دست گریبان بود موضوع بحث تحقیق و تفحص از این شرکت توسط مجلس شورای اسلامی بود که همچنان در سایه ای از سکوت و ابهام قرار دارد.

تولید 860 هزار دستگاه خودرو سواری در ایران خودرو،وعده ای که محقق نشد

در حالیکه مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو در ابتدای سال وعده تولید860 هزار دستگاه انواع خودرو سواری در این شرکت را داده بود این شرکت از ابتدای سال جاری تاکنون 749 هزار و 318دستگاه انواع خودرو سواری و تجاری تولید و روانه بازار کرده است .

و طی این مدت 88هزارو 819 دستگاه پژو پارس ، 173 هزار و 506 دستگاه پژو 405 ، 136 هزار و 700 دستگاه خانواده سمند ، 172 هزارو 971 دستگاه خانواده پژو 206 ، 30 هزارو 618 دستگاه تندر90 ، چهار هزارو 343 دستگاه سوزوکی گراند ویتارا ، 50 دستگاه رانا ، 110 هزارو 148 دستگاه وانت باردو و 20 هزار دستگاه روآ تولید شده است .

استاندارد تسلیم مصوبه ها

در سال جاری در حالیکه رئیس سازمان ملی استاندارد بارها داد سخن از اجباری بودن رعایت استانداردهای 51 گانه خودرو داده بود و گفته بود از شماره گذاری و تولید خودروهایی که نسبت به رعایت این استانداردها اقدام نکنند جلوگیری بعمل خواهد آورد ،شاهد آن بودیم که خودرویی مانند پیکان وانت که راهور ناجا بعلت عدم دارا بودن استانداردهای 36 گانه وانت از شماره گذاری آن ممانعت می کرد و تولید آن باید از چند ماه پیش متوقف می شد، با دخالت شورای عالی استاندارد و مصوبه آن کماکان به تولید خود ادامه می دهد.

کامیون فراز نیز که چنین بحث هایی در مورد آن مطرح بود، شورای ملی استاندارد اجازه شماره گذاری 500 دستگاه از آن را صادر کرد و مقرر شد تا پس از گذشت سه ماه نتایج کارکرد آن در سطح جاده های کشور اعلام شود تا اگر مشکلی نداشت باقی کامیون های فراز نیز شماره گذاری شود.

اعلام رسمی افزایش قیمت خودروها در اسفند 90 ،هدیه نوروزی سازمان حمایت به مردم

طی هفته های اخیر بعد ازسکه و ارز بازار خودرو با اقبال روبه رو شد وسرمایه های سرگردان مردم به این سمت کشانده شد که این امر از یک سو و وجود دلال بازی و سفته بازی در بازار باعث گرانی خودرو در کشور شد. امری که سازمان حمایت آن را غیرقانونی خواند و بارها از عدم افزایش قیمت ها خبر داد تا به ناگاه در هفته پایانی سال خبر از افزایش قانونی و نجومی برخی خودروهای دو خودروسازی بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا داد بدون اینکه هیچ مصوبه ای برای افزایش قیمت خودروهای شرکت های خصوصی مانند کرمان خودرو یا گروه خودرو سازی بهمن داشته باشد.

کسب رتبه 13 در جهان

با همه این اوصاف طبق گفته سازمان بین المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری تولید خودروی ایران در سال 2011 میلادی با رشد 3.1 درصدی به 1.648 میلیون دستگاه رسید و این کشور بالاتر از انگلیس، ایتالیا، و ترکیه در رتبه 13 جهان از این نظر قرار گرفت.

این سازمان میزان تولید خودروهای سواری در ایران طی سال 2011 را 1.413 میلیون دستگاه اعلام کرده و این کشور را دوازدهمین سازنده بزرگ خودروهای سواری در جهان معرفی کرده است. میزان تولید خودروهای تجاری ایران نیز 235 هزار دستگاه و رتبه ایران از این نظر در جهان 18 اعلام شده است.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها