گروه ورزشی‌- علی شاکری: راند آخر جدال مهرام ایران والریاضی لبنان در حالی ساعت 19 امروز در سالن بسکتبال مجموعه ورزشی آزادی ترسیم‌کننده چهره قهرمان سال2012 باشگاه‌های غرب آسیا خواهد بود که در پی 4 بازی قبلی، دو تیم به تساوی 2 بر 2 رسیدند.

در بازی‌های برگزارشده میان مهرام و الریاضی - فینالیست‌های این فصل غرب آسیا - در دو بازی بیروت و در دو بازی تهران هر کدام از دو تیم به یک برد و یک باخت در برابر هم دست پیدا کرده‌اند و امروز دیگر هیچکدام از دو تیم مجالی برای اشتباه کردن و فرصتی برای جبران شکست بازی پنجم نخواهند داشت.

بدون‌شک همین موضوع و شناخت کامل دو تیم از تاکتیک‌های یکدیگر مسئولیت مربیان دو تیم را سنگین‌تر و خطیرتر از بازی‌های قبلی می‌کند؛ نکته‌ای که مصطفی هاشمی هم به نوعی به آن اذعان دارد و تأکید می‌کند: «دست مهرام و الریاضی پس از 4‌بازی کاملا برای هم رو است». با چنین دورنمایی در دیداری که در اکثر زمینه‌ها توازن کامل میان دو تیم برقرار است فقط خلاقیت و هنر مربیان در استفاده درست‌تر از بازیکنان کلیدی در تنگناهای تاکتیکی در کنار تمرکز و روحیه برتر می‌تواند یکی از دو تیم را از میدان با پیروزی خارج کند. البته جز این فاکتورها، فاکتور میزبانی هم می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در چنین بازی‌هایی ایفا کند که مهرام امروز با حمایت پرشور تماشاگرانش با گرفتن تمرکز حریف خود را یک گام به پیروزی نزدیک‌تر از الریاضی می‌بیند.

اعجوبه‌ای به‌نام اسپنسر

مهرام در بازی چهارم خود در تهران می‌توانست کار الریاضی را یکسره سازد، اگر همانند دو بازی قبلی اسپنسر مهار می‌شد. اما به اعتقاد صمد نیکخواه و هاشمی، خودخواهی و عدم گذشت برخی از بازیکنان مهرام و دفاع باز نماینده ایران و غفلت از بازیکنان کلیدی حریف به‌خصوص دریک اسپنسر که اعجوبه‌ای است و به تنهایی در 4 بازی بالای 100 امتیاز برای تیمش کسب کرده باعث شد تا مهرام بخت قهرمانی دوباره را یک هفته به تاخیر اندازد.

البته الریاضی فقط در وجود یک بازیکن به‌نام اسپنسر خلاصه نمی‌شود و از سایر بازیکنان این تیم به‌خصوص ویلیام پریس، بازیکن آمریکایی‌الاصل پست 4 هم نباید غافل بود که بی‌سروصدا امتیازات حساسی برای این تیم در بازی‌های قبلی کسب کرده است. جان عبدالنور، علی محمود، جوزف ووگل، عمرالترکی و احمد اسماعیل (ملی‌پوش مصری الریاضی) هم درصورت حضور احتمالی، هر کدام توانایی‌های خاص خود را دارند.

اما مهرام هم تیمی است با بازیکنانی بزرگ که هر کدامشان بهترین‌های پست خود در آسیا محسوب می‌شوند. صمد نیکخواه، مهدی کامرانی و حامد آفاق اگر در اندازه‌های واقعی خود باشند می‌توانند کمر هر تیمی را خرد کنند. می‌ماند پاپی سو و نیکلاس دو بازیکن آمریکایی و گرجستانی مهرام که یکی در دفاع و دیگری در حمله و زیر حلقه خودی و حریف اگر موفق ظاهر شوند آنوقت هاشمی را همانند بازی دوم بیروت و بازی اول تهران غمی نخواهد بود. مهم‌ترین اصل برای پیروز شدن مقابل الریاضی کنترل بازیکنان حریف و گرفتن فضای شوتزنی از این تیم است که باید دید تا چه اندازه‌ای امروز مهرامی‌ها در بازی پنجم از این قاعده اساسی پیروی خواهند کرد؟ دو تیم پیش از این 16‌بار از سال2007 تاکنون با هم بازی کرده‌اند که سهم هرکدام تا قبل از بازی امروز 8 برد بوده است.

هاشمی: بازیکنان توجیه شدند

سرمربی مهرام با یادآوری اینکه بازیکنان مهرام این بار کاملا توجیه شده‌اند می‌گوید: بازیکنانم برای بازی چهارم از نظر موقعیتی و اینکه در چه مرحله حساسی هستند توجیه نشده بودند اما آنها برای رقابت امروز و نوع بازی‌ای که باید با الریاضی داشته باشند، کاملا توجیه شده‌اند.

مصطفی هاشمی در همین حال افزود: الریاضی تیم باتجربه‌ای است که سال‌ها قدمت دارد. این تیم قهرمان آسیاست اما بعضی‌ها فکر می‌کنند که ما با یک تیم دسته اولی در حال بازی‌کردن هستیم! البته دیدار چهارم تیم‌های مهرام و الریاضی دیگر تکرار نخواهد شد. دلیل باخت قبلی ما نیز برخلاف ادعای آقایان خستگی نبود. وی در پایان گفت: مهرام در دیدار هفته گذشته ضعف مشهودی در دفاع داشت. هر بار که بازیکنان من در دفاع گم می‎شدند، بازیکنان حریف خیلی راحت شوت می‎زدند و این ایراد دفاع مهرام بود که نباید تکرار شود.

منبع: همشهری آنلاین