تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۷

همشهری آنلاین: محققان از آغاز آزمایش داروی سرطان پروستات بر روی انسان خبر می‌دهند که در صورت نتیجه بخش بودن می‌تواند به تولید نخستین واکسن سرطان پروستات در جهان منجر شود

به گزارش ایسنا، داروی Prostvac توسط محققان یک شرکت دانمارکی و از ترکیب ویروس و DNA‌ انسان ساخته شده است. این دارو سیستم ایمنی را برای هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی تحریک می‌کند و آسیبی به سلول‌های سالم وارد نمی‌کند.

در تولید داروی Prostvac از ترکیب ویروس واکسن آبله و نوعی از ویروس آبله طیور به همراه چهار ژن انسانی که به توسعه سیگنال‌های شیمیایی در سلول‌های سرطانی کمک می‌کنند، استفاده شده است. در این روش درمانی آنتی ژن اختصاصی پروستات بعنوان یک ویروس ارائه می‌شود که سیستم ایمنی را تحریک کرده و باعث حمله به هر سلول (سرطانی) حامل این ویروس می‌شود.

آزمایش انسانی دارو برای مردان مبتلا به سرطان پروستات پیشرفته که به روش‌های درمانی متداول پاسخ نمی‌دهند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. آزمایش دارو در آمریکا آغاز شده و قرار است به زودی در 18 کشور دیگر نیز بر روی بیماران مورد آزمایش قرار گیرد.

در صورت مثبت بودن نتایج آزمایش‌های انسانی دارو، می‌توان در آینده نزدیک شاهد تولید نخستین واکسن سرطان پروستات بود که احتمالا برای درمان انواع مختلف تومورها نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

«راینر لاوس» مدیر شرکت دانمارکی Bavarian-Nordic تأکید می‌کند: واکس پروستات در مقایسه با شیوه‌های درمانی متداول از جمله شیمی درمانی از عوارض جانبی بسیار کمتری برخوردار است و در حال حاضر تنها واکسن سرطان است که به این مرحله از تحقیقات رسیده است که امیدواریم این دارو تا سال 2015 مجوز تولید دریافت کند.

منبع: همشهری آنلاین