تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۲:۵۳

گروه دانش: کاوشگر فضایی روزتا، وارد مدار مریخ شد و توانست با استفاده از نیروی جاذبه این سیاره مسیر حرکت خود را به سوی دنباله‌دار «چوریموف – گراسیمنکو» در نزدیکی مشتری، تغییر دهد.

  قرار است این کاوشگر فضایی سال 2014 وارد مدار دنباله‌دار چوریموف – گراسیمنکو شود و روی آن فرود آید. وظیفه این فضاپیمای بدون سرنشین این است که از روی سطح این دنباله‌دار نمونه‌هایی را جمع کند و روی آنها آزمایش‌هایی انجام دهد. یکی از مهم‌ترین این آزمایش‌ها پیدا کردن مولکول‌های پایه حیات از جمله اسیدهای آمینه است.
اصولا برای فرستادن فضاپیماهای بی‌سرنشین به دور دست‌های منظومه شمسی، آنها را به سمت اجرام بزرگ‌تر نزدیک به زمین می‌فرستند تا فضاپیماها دور آنها بچرخند و با استفاده از نیروی جاذبه آنها خود را قلاب‌سنگ کرده و به سمت هدف اصلی پرتاب شوند. گاهی این مانورها چند مرحله طول می‌کشد. مثلا برای فرستادن یک فضاپیما به دوردست‌ها ممکن است پس از پرتاب از پایگاه زمینی، یک بار فضاپیما به سمت زمین برگردد و خود را قلاب‌سنگ کند و بعد به سمت مریخ یا ناهید و همین‌طور دیگر اجرام بزرگ برود و با استفاده از نیروی جاذبه آنها خود را پله‌پله به هدف نزدیک کند. این عملیات بسیار پیچیده است و کوچک‌ترین خطایی در آن ممکن است یا فضاپیما را به سطح سیاره بکوبد یا آن را به دوردست‌های فضا پرتاب کند.به نوشته سایت پارس اسکای، روزتا که باید از قوه جاذبه مریخ و زمین برای قرار گرفتن در مسیری درست و همچنین تنظیم سرعت و شتاب خود استفاده کند، اولین و تنها دفعه‌ای بوده که  از کنار مریخ عبور کرده است. در پانزده دقیقه‌ای که مانور تغییر مسیر این کاوشگر در کنار مریخ صورت می‌گرفت، ارتباط رادیویی‌اش با مرکز فضایی اروپا در «دارمشتاد» آلمان قطع شد، اما برقراری مجدد ارتباط رادیویی با کاوشگر فضایی روزتا، باعث خوشحالی حاضران در این مرکز شد.
این فضاپیما در حین سفرش به سوی دنباله‌دار (در نزدیکی مشتری)، دو بار از کنار زمین عبور خواهد کرد. دانشمندان امیدوارند که فضاپیمای پیشرفته روزتا بتواند در جریان کاوشگری‌های خود در این  دنباله‌دار، به حل رازهای منظومه شمسی و چگونگی تکامل آن کمک کند.
به نوشته سایت سازمان فضایی اروپا (اسا)، روزتا هنگام گذر از کنار مریخ، تصاویر حیرت‌انگیزی را فرستاده‌است.