همشهری آنلاین: در جریان بررسی فاز 2 هدفمندسازی یارانه‌ها در مجلس، مهم‌ترین حرف نمایندگان مردم انتقاد از تخلفات دولت و نحوه نادرست و ناقص اجرای هدفمندی یارانه‌ها در فاز اول بود.

به گزارش همشهری آنلاین بحث محوری و اساسی صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی، بررسی نقاط قوت و ضعف مرحله اول هدفمندسازی یارانه‌ها و اجرای فاز 2 این قانون بود. در این جلسه نمایندگان درباره وجوه مختلف قانون هدفمندی یارانه‌ها و نحوه اجرای آن صحبت کردند و افزایش نرخ تورم، گرانی، بیکاری و ضعیف شدن صنعت و کشاورزی کشور را مهم‌ترین آسیب‌های اجرای نادرست مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها دانستند.

در جدول زیر می‌توانید مهم‌ترین اظهارنظرهای نمایندگان مجلس را درباره هدفمندسازی یارانه‌ها بخوانید:

الیاس نادران

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

  • وقتی متوسط افزایش قیمت‌ها 20 درصد باشد خانوار 40 درصد قدرت خرید خود را از دست می‌دهد یعنی کل یارانه‌ای که دریافت می‌کنند از بعد مصرفی خارج می‌شود.
  • دولت از قانون هدفمندی تخلف کرده و به همین دلیل افزایش قیمت داشته‌ایم و قانون افزایش تدریجی قیمت‌ها عمل نشده است.
  • یکی از دلایل افزایش قیمت‌ها و فشار نقدینگی نیز همین توزیع پول توسط بانک مرکزی است که پایه پولی است و 5 برابر نقدینگی در کشور ایجاد می‌‎کند.

احمد توکلی

رئیس مرکز پژوهش های مجلس

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات

عضو کمیسیون تلفیق بودجه

  • گرانی‌ها آنقدر زیاد است که به گوجه فرنگی نارمک هم رسیده و صدای دولت هم درآمده است.
  • مرکز پژوهش‌ها طی گزارشی اعلام کرد که نرخ تورم قابل پیش بینی پس از اجرا از حدود 15.7 دهم دولت است و 60.9 درصدی که برخی مسائل نشان می‌داد اما مرکز پژوهش‌ها از سوی دولت متهم شد که اشتباه می‌کند‌ البته ما برای هیچ نرخی قسم نخوردیم اما اصرارمان این بود که با احتیاط بیشتری این قانون اجرا شود.
  • از طرف ضربه به تولید ما دچار مشکل شدیم و با فشاری که به تولید آمده و همچنین با افزایش نقدینگی بین مردم که دولت آن را عرضه کرده است، این تورم به وجود آمده‌‌ است.
  • دولت با تخلفات کسری بودجه خود را از طریق بانک مرکزی جبران کرد و این روند اشتباه با شتاب بیشتری ادامه پیدا می‌کند لذا پیشنهاد می‌کنم کمیسیون این رقم را واقعی کند و با ارقامی که هیچ سنخیتی با واقعیت‌ها ندارد، فشار بر مردم را افزایش ندهد.
  • اگر در اجرای هدفمندی گونه تندروی کنید، عاقبت دولت مجبور می‌شود دنده عقب بگیرد و نه تنها اجرا را متوقف کند بلکه عقب‌گرد نیز داشته باشد.

غلامرضا مصباحی مقدم

رئیس کمیسیون ویژه تحول اقتصادی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

  • در عملکرد دولت در اجرای این قانون شاهد این اهتمام توسط دولت نبودیم و با بیکاری کسانی که شاغل بودند به ویژه در بخش صنعت با تعدیل نیرو از سوی کارگاهها و شرکت‌ها مواجه بودیم همچنین شاهد کاهش نرخ رشد تولید و افزایش بی رویه قیمت‌ها بودیم.
  • اثر تورمی که امروز می‌بینیم، صدای مردم و نمایندگان را از گرانی‌ها بلند کرده است و متاسفانه افزایش قیمت‌ها روزانه است.
  • به دنبال ماجرای افزایش نرخ ارز و اینکه اقدامی از سوی دولت نشد نرخ سود بهره افزایش یافت و به دنبال آن نرخ سود تسهیلات از 25 درصد تا 35 درصد هم اکنون ارائه می‌شود که این نرخ‌ها ضد تولید، رشد و حمایت از تولید در سال حمایت از تولید ملی است.

عماد حسینی

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس

  • گام دوم اجرای قانون یارانه‌ها به گام نهایی تبدیل نشود. اگر قرار است دولت قانون هدفمندی یارانه‌ها را دوساله اجرا کند بهتر است اعلام کند تا مردم و مجلس در جریان باشند.
  • عدم موازنه بین قیمت حامل‌های انرژی و محصولات صنعتی و کشاورزی موضوع مهمی است که اگر این توازن برقرار نشود اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نتیجه مطلوبی ندارد.
  • ما از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها انتظار کنترل تورم، رکود اقتصادی و نقدینگی در جامعه را داشتیم.

عباس رجایی

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس

  • در صورتی که در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مشکلات موجود در بخش کشاورزی ادامه یابد مجلس مخالف اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها در بخش کشاورزی است.
  • بهره برداران بخش کشاورزی اصولاً‌ آدم‌های ضعیفی هستند و درآمدشان اینقدر نیست که مسایل ناشی از افرایش قیمت‌ها را تحمل کنند.
  • در حوزه کشاورزی قرار بود ساختارهای مناسبی فراهم شود تا هدفمندی یارانه‌ها دنبال شود اما چگونه می‌شود با بودجه موجود و هدف اصلاح ساختار بخش کشاورزی انتظار داشت هدفمندی یارانه‌ها بتواند در بخش کشاورزی شفابخش باشد.
  • سهم یارانه بخش کشاورزی امسال در بودجه باید به طور شفاف مشخص شود و این سهم به سازمان هدفمندی یارانه‌ها داده نشود بلکه به صورت نقدی در بخش کشاورزی تعریف شود.

علی اصغر یوسف نژاد

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن

  • مقرر شده بود که به بخش تولید توجه ویژه شود و 30 درصد از درآمدهای حاصل از اجرای قانون هدفمندی به صورت ردیف هزینه‌‌ای در بودجه به تولیدات اختصاص یابد اما متاسفانه این اتفاق نیافتاد.
  • پیشنهاد داریم که سهم تولیدات از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در اختیار وزارت صنعت و کشاورزی قرار گیرد و به سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت نشود.
  • تولید کننده‌ها تا به امروز بزرگواری به خرج دادند وقیمت‌ها را پایین نگه داشتند اما با توجه به افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی قیمت تمام شده کالا بسیار افزایش یافته است.

هادی قوامی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات

  • منافع حاصل از اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها در برخی از مکان‌ها وارد شده که مشکل اساسی وجود دارد در حالی که هدف اصلی اجرای قانون یارانه‌ها، بخش صنعت بود‌ اما در بخش تولید و صنعت، در جریان اجرای قانون یارانه‌ها‌ توجهی نشده است.
  • باید به اقتصاد تولیدی در کشور بیشتر توجه کنیم تا به اقتصاد توزیعی، چراکه در واقع اصل قانون هدفمندی یارانه‌ها با شیوه فعلی اجرای آن، زیر سؤال می‌رود.

محمدرضا باهنر

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس

  • در نحوه کسب منابع لازم برای هدفمندی یارانه‌ها و واریز پول به حساب مردم شکی نیست اما در نحوه کسب این درآمدها اختلاف نظراتی وجود دارد. اختلاف برداشت‌های قانونی در این زمینه بین مجلس و دولت وجود دارد.
  • دولت می‌گوید که در برداشت منابع کار خلاف قانون انجام نداده است اما به اعتقاد مجلس تخلفاتی صورت گرفته اما در اینجا تلاش همه ما برای اصلاح امور است و اصلا موضوع مچ‌گیری برای اجرای این پروژه خطیر نیست.
  • قوه مقننه به هیچ وجه از ادامه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها پشیمان نشده است و این مسیر باید تا پایان محکم پیگیری و کنترل شود.
  • در زمینه بحث تولید و سهم تولید از درآمدها قانع نشدیم که آیا سهم بخش تولید از 20 درصد از درآمدهای هدفمندسازی یارانه ها پرداخت شده است یا نه؟
  • ما اعتقاد داریم 20 درصد سهم بخش تولید از درآمدهای ناشی از آزادسازی قیمت‌ها داده نشده است .
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها