شبیه گل قاصدک هستند و در فضا پخش. فضا پر از این گرده‌های پنبه‌­ای ریز درختان است. و وای اگر حساسیت داشته باشی، دخلت می‌آید.

امسال بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب با این قاصدک‌های پخش در فضا آغاز شده است.

این جا لبریز آدم است. خیلی‌ها با گاری‌های خرید آمده‌اند. دانشجوها و بسیاری از فعالان فرهنگی و مردم عادی که در نمایشگاه کتاب می‌چرخند.

با این همه شور و شوق در این نمایشگاه تعجب می‌کنیم که چرا تیراژ کتاب این همه اندک است.

سالن کتاب‌های کودک و نوجوان مثل سال‌های گذشته در چادر برپا شده است.

در این بخش، 22 هزار و 962 عنوان کتاب از 299 ناشر در پنج هزار و 729 متر مربع عرضه شده است.

در این سالن‌ به غرفه‌ی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان سر می‌زنیم... «هاجر عروسی داره!» یک پویانمایی زیبا در باره‌ی یک ترانه‌ی قدیمی در حال پخش است. دارا و ساراها با لباس های محلی و کتاب های متنوع از جغرافیا و نمایش عروسکی گام به گام و شعر و قصه و رمان...

در غرفه‌ی نشر افق، کتاب‌های «کیتی، دختر آتش پاره»، «دور دنیا در هشت روز و نصفی»، «جودی دنیا را نجات می‌دهد»، «بارتیمیوس و جانی استرود» و... را می‌بینیم.

امیر حسین عطارنژاد یکی از معاونان نشر افق می‌گوید:« ماحدود 90 عنوان کتاب تازه برای بخش کودک و نوجوان نمایشگاه آماده کرده‌ایم. امسال نشست‌هایی با حضور نویسندگان کودک و نوجوان هم در این غرفه برگزار می شود.»

زهرا برقانی، مدیر انتشارات چرخ و فلک هم درباره‌ی فعالیت‌های غرفه‌ اش می‌گوید:
« این انتشارات امسال از دو تن از طنز نویسان، یعنی سید سعید هاشمی و رضی هیرمندی دعوت کرده است که با حضور در غرفه با مخاطبان طنز صحبت کنند. این انتشارات سعی دارد در حوزه‌ی طنز فعالیت کند.»

برزو سریزدی، مدیر سالن‌کتاب‌های کودک و نوجوان بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، می‌گوید:«امنیت خانواده‌ها در بخش کودک از اهمیت ویژه‌ای برای مسئولان نمایشگاه برخوردار است. برای حفظ این امنیت مجبور شدیم از فضای غرفه‌ها کم کرده و به راهروهای بخش کودک اضافه کنیم تا در ازدحام جمعیت، بچه‌ها فضای بهتری برای رفت و آمد داشته باشند.»

اما بشنوید از سالن فرهنگ‌سرای کتاب وابسته به معاونت هنری سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران که در نزدیکی سالن­‌کتاب‌های کودک و نوجوان مستقر است.

ایستگاه پرورش خلاقیت کودک و نوجوان در ۶ غرفه مختلف شامل ایستگاه قصه‌ی دوست، یار پنددان، کتاب من، دوست هنرمند من... کتاب، قصه‌های شهروندی، آموزش قصه‌گویی و برنامه‌ی متنوعی را بامشارکت مستقیم والدین و کودکان ۶ تا ۱۲ ساله ارایه می‌دهد.

در غرفه‌ی کتاب من، کتاب «یار مهربان» نحوه‌ی ساخت کتاب از ابتدا تا چاپ آموزش داده می‌شود و نام کودک متقاضی در داستان کتاب به‌عنوان شخصیت داستان چاپ شده و به او ارائه می‌شود.

همچنین در غرفه دوست هنرمند، کودکان می‌توانند باموضوعات مرتبط با کتاب و کتابخوانی در حضور مربی نقاشی بکشند و در پایان بهترین نقاشی به صورت بنر، چاپ و بر دیوار غرفه نصب می‌شود.

در سالن مادران قصه‌گو، مادران علاقه‌مند می‌توانند ثبت نام کنند. در ضمن هر روز یک قصه‌گو، قصه‌ای از مهدی آذر یزدی را اجرا می‌کند.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها