همشهری‌آنلاین: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حس نا‌رضایی اجتماعی و اقتصادی مردم در حال شدت و افزایش است.

به گزاش ایلنا، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بعد از ظهر امروز (23 اردیبهشت) در مراسم رونمایی کتاب فدرالیسم اقتصادی گفت: حدود ۱۰۰ سال است مساله پیشرفت از سوی روشنفکران و مسئولان متعدد در دوران مختلف مورد دغدغه بوده است و راه‌های متعددی نیز در طول تاریخ پیش گرفته شده که از جمله می‌توان به اتخاذ راه عدالت در آغاز انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد که مردم نتایج این سیاست گذاری‌ها را طی سه دهه اخیر درک کرده‌اند.

وی با توجه به مشکلات و معضلات اقتصاد امروز توضیح داد: مساله اصلی این است که حس نا‌رضایی اجتماعی و اقتصادی مردم در حال شدت و افزایش است و در مواجهه با این مشکلات؛ سیاست‌های اقتصادی و برنامه‌های متعددی برای آینده ترسیم شده ولی همیشه نگرانی‌ها وجود داشته‌اند و با عواملی همچون نوسانات ارز و مساله نفت تشدید شده‌اند.

رضایی ادامه داد: سوال این است که ملت ایران وقتی توانسته است موانع بزرگی مثل استبداد، اشغال سرزمین‌ها و جنگ را پشت سر بگذارد چرا با مواجه شدن با موانع اقتصادی، نتوانسته با یک پرش بلند از سد این موانع بگذرد.

وی اظهار داشت: به اعتقاد من کشور ما برای رسیدن به اهداف خود برای آینده نیازمند است همچون کشورهای چین، ژاپن، ترکیه، هند، برزیل و غیره از پیشرفت شتابان استفاده کند آنچنان که بتواند طی ۴۰ یا ۵۰ سال راهی ۲۰۰ ساله را بر پایه توسعه شتابان طی کند.

رضایی اظهار داشت: این پرش بلند راهی نو می‌طلبد. باید توجه داشته باشید که ماجرای اصلی اقتصاد است ولی برای رسیدن به توسعه شتابان می‌بایست به مباحث تغییر مدیریت، دیپلماسی، برنامه‌ریزی‌ها و فرهنگ اجتماعی توجه کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: این تعریف تنها یک توصیف است و باید در یک قالب عملیاتی تعبیه شود. من اسم این راهکار را گذاشتم فدرالیسم اقتصادی که مطابق با آن کشور توسط حکومت مرکزی اداره می‌شود ولی بخش‌های متعددی از مسئولیت‌ها و اختیارات در حوزه اقتصاد، تجارت، صنعت، کشاورزی، علم و غیره را به استان‌های مختلف محول کنند. مثل این است که ما کشتی بسازیم که حکومت در عرصه و جایگاه هدایت قرار گیرد و دغدغه‌ها و مناقشات مربوط به حکومت به بدنه‌های کشتی سرایت نکند.

رضایی گفت: رأس این فدرال‌ها مطابق با این طرح در مجلس پایه ریزی می‌شود و براساس اقلیم‌ها و ظرفیت‌های مختلف در استان‌ها و مناطق کشورمان برنامه‌ریزان مختلف برای اداره نظام فدرالیستی از آن استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: با بررسی وضعیت کشورهای توسعه یافته در سطح جهان متوجه می‌شویم که هیچ کدام از آن‌ها توسط اقتصادی غیر از اقتصاد فدرالیسم اداره نمی‌شوند و همچنین ۸۰ در صد از کشورهای جهان به شیوه فدرالی مالیات‌های استانی را صرف‌‌ همان استان‌ها می‌کنند البته کاری که من در این کتاب کرده‌ام فرا‌تر از مقوله مالیات است.

وی ضمن انتقاد به شیوه برنامه ریزی‌های کشور اظهار داشت: متاسفانه درحال حاضر ابلاغیه‌ها و برنامه‌های کشوری به صورت مشابه به تمام استان‌ها ابلاغ می‌شود در صورتی که مناطق استان‌های مختلف فرهنگ و اقلیم‌های مختلف و ظرفیت‌های متنوعی دارند که باید در برنامه ریزی‌ها به آن‌ها توجه کرد.

وی افزود: عده‌ای هنوز از بها دادن به اقوام و دادن قدرت اجرایی به استان‌ها و شهرستان‌ها می‌ترسند حال آنکه کشور ما تا پیش از دوره رضا شاه به صورت فدرال اداره می‌شد و این تجربه نزد ایرانیان وجود دارد.

وی اظهار داشت: بعد از اینکه رضا شاه بخش‌های فدرالی از اساس برچید و تمام قدرت‌ها را معطوف به مرکز حکومت کرد؛ این روند همچنان ادامه یافته است تا جایی که در زمانه ما بیش از تمام دوران دولتی شده‌ایم آنچنان که اگر بخواهیم تحولی را در راستای توسعه اقتصادی انجام دهیم با ممانعت بخش‌های دولت و حکومت مواجه می‌شویم. با این حساب من احساس می‌کنم بیشتر درگیر یک خود تحریمی هستیم تا تحریم‌های خارجی.

وی در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد که این الگوی اقتصادی بتواند در آینده با نظرات و انتقادات مختلف تکمیل شود و در بهبود بخشیدن به اوضاع و احوال مملکت کمک کند.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها