گروه بین‌الملل: در حالی که امروز رئیس‌جمهور سوسیالیست فرانسه مراسم تحلیف به جا می‌آورد و کارش را آغاز می‌کند، به‌نظر می‌رسد پس‌لرزه‌های شکست‌ پیاپی محافظه‌کاران حاکم اروپایی به دژ آنان یعنی آلمان نیز رسیده است.

هم‌حزبی‌های خانم انگلا مرکل در حزب دمکرات مسیحی در انتخابات پرجمعیت‌ترین ایالت آلمان شکست سختی خوردند که پس از جنگ جهانی دوم بی‌سابقه است. به این ترتیب بعد از سیلویو برلوسکنی در ایتالیا، نیکولا سارکوزی در فرانسه و سقوط دولت‌ها در اسپانیا، یونان و پرتغال، بحران مالی اروپا می‌رود تا قربانی سومش را در آلمان، قدرت اول اقتصادی این منطقه بگیرد و مرکل به‌عنوان آخرین بازمانده از رهبران یک دهه گذشته، با شکست انتخاباتی روبه‌رو شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، انتخابات ایالت نورث راین وستفالیا که جمعیت آن بیشتر از جمعیت هلند و اقتصاد آن به اندازه اقتصاد ترکیه است، روز یکشنبه و 18ماه پیش از انتخابات پارلمانی آلمان برگزار شد و طی آن حزب حاکم شکست سختی خورد. صدراعظم آلمان خواهد کوشید در انتخابات پارلمانی سال آینده برای سومین بار پیروز شود، اما با این شکست انتخاباتی به‌نظر نمی‌رسد که او در این مسیر موفق باشد. براساس برآوردهای اولیه، حزب چپ میانه سوسیال دمکرات‌38.9درصد آرا را در این انتخابات ایالتی مهم به دست آورده است و می‌تواند اکثریت باثباتی با سبزها تشکیل دهد.

حزب دمکرات مسیحی خانم مرکل کمتر از 26.3درصد آرا را به دست آورد که بعد از جنگ جهانی دوم بدترین نتیجه‌گیری آن در این ایالت است. این نسبت در سال 2010 حدود 35 درصد بود. با وجود اینکه خانم مرکل به‌دلیل قوت اقتصاد و ثبات در برخورد با بحران بدهی منطقه یورو همچنان در کشور محبوب است، وسعت شکست در ایالت نورث راین وستفالیا باعث آسیب‌پذیری وی در زمانی می‌شود که مقاومت در برابر اصرار وی بر انضباط مالی در سراسر اروپا افزایش می‌یابد.

پاره‌ای از تحلیلگران معتقدند این نتیجه، شکستی دوگانه برای مرکل است، زیرا رای‌دهندگان نه فقط به حزب وی بلکه به اقدامات ریاضت‌آمیزی که وی بر کشورهای بحران‌زده جنوب اروپا مانند یونان، اسپانیا و پرتغال تحمیل کرده است، نه گفتند. با این حال، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اکثر آلمانی‌ها از تمرکز مرکل بر کاهش بدهی حمایت می‌کنند و نمی‌خواهند وی از موضع خود در برابر دیگر کشورهای شریک در یورو کوتاه بیاید.

جناح چپ در آلمان از عملکرد سوسیال دمکرات‌ها دلگرم خواهند شد، اما نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که تفرقه در این کشور ممکن است سبب شود انتخابات سال 2014 نتیجه مشخصی به نفع یکی از طرفین نداشته باشد به‌گونه‌ای که حزب دمکرات مسیحی، سوسیالیست‌‌ها یا سبزها حائز اکثریت پارلمانی نشوند. ناظران معتقدند که شکست سخت دمکرات مسیحی‌ها در ایالت نورث راین وستفالیا بعید است سبب شود مرکل از موضع‌ سرسختانه‌اش در زمینه پیمان جدید مالی اروپا دست بکشد.

اولین دیدار اولاند با مرکل

خانم مرکل امروز باید رو در رو با فرانسوا اولاند قرار بگیرد که تنها ساعاتی پس از مراسم تحلیف خود در مقام رئیس‌جمهور فرانسه برای مذاکره با وی به برلین می‌رود. اولاند از همان ابتدا در مبارزه انتخاباتی اعلام کرد که توافق فرانسه و آلمان را در زمینه اعمال اقدام‌های صرفه‌جویانه برای مقابله با بحران بدهی در اروپا قبول ندارد و برای تغییر مسیر حرکت آتی اروپا تلاش خواهد کرد. وی خاطرنشان کرده است: سیاست‌هایش مبتنی بر ایجاد رشد اقتصادی است.

دیروز سخنگوی حزب سوسیالیست فرانسه در سخنانی انتقاد‌آمیز و تند گفت مرکل نمی‌تواند به تنهایی درباره آینده و سرنوشت اروپا تصمیم بگیرد. نتیجه این دیدار برای اطمینان بازارهای مالی از وضعیت یورو در آینده اهمیت حیاتی دارد. دیروز وزرای اقتصاد کشورهای منطقه یورو در بروکسل گرد هم آمدند تا درباره آثار اقتصادی بن‌بست سیاسی در یونان و تشدید بحران در اسپانیا رایزنی کنند. اروپا در خلال چند هفته گذشته دستخوش اعتراض و بن‌بست سیاسی در نتیجه انتخابات بوده است که بر ابهام درباره آینده کاربرد یورو در 17‌کشور اروپایی افزوده است.

اعتراض‌های گسترده در اسپانیا، بن‌بست سیاسی در یونان، انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، انتخابات محلی استان نورث راین وستفالیا و خصومت فزاینده با اتحادیه اروپا در هلند عواملی است که آینده یورو را زیر سؤال برده است. ده‌ها هزار نفر از مردم اسپانیا به خیابان‌ها رفتند و نسبت به بیکاری فزاینده اعتراض کردند. اکنون احتمال بیکار بودن هر جوان 25 ساله در این کشور بیشتر از شاغل بودن وی است.

در یونان نیز چهارمین تلاش برای تشکیل دولت ائتلافی با شکست روبه‌رو شده است. نظرسنجی‌‌ها در هلند برای نخستین بار حاکی از آن است که پیش از انتخابات زودهنگام در شهریور، حزب سوسیالیست که چپگرا و ضد‌اتحادیه اروپاست، از موضع قوی‌تری نسبت به دیگر احزاب برخوردار خواهد بود.

منبع: همشهری آنلاین