همشهری آنلاین: مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی با تشریح آخرین وضعیت سکه‌های پیش فروش شده اعلام کرد که از مجموع 9 میلیون سکه پیش‌فروش شده تاکنون دو میلیون و 400 هزار سکه تحویل داده شده و دو میلیون و 800 هزار سکه نیز به صورت اوراق گواهی سپرده یا خرید نقدی توسط بانک با متقاضی معامله شده است.

ایسنا نوشت: پیمان قربانی با تشریح آخرین وضعیت تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده با اعلام این مطلب افزود: از دو میلیون و 800 هزار سکه‌ای که از طریق ابزارهای جایگزین با متقاضیان معامله شده 500 هزار سکه مربوط به مرحله اول بوده و دو میلیون و 300 هزار سکه‌ای که به صورت ابزارهای جایگزین معامله شده برای مراحل بعدی بوده است.

وی همچنین آمار داد از چهار میلیون سکه‌ای که در مرحله اول باید واگذار می‌شد تاکنون دو میلیون و 400 هزار سکه تحویل داده شده و 500 هزار سکه به صورت ابزارهای جایگزین معامله شده‌اند و یک میلیون و 100 هزار سکه نیز هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند و متقاضیان برای مشخص کردن تکلیف آن مراجعه نکرده‌اند.

قربانی در همین مورد اظهار کرد:‌طی چند روز اخیر در حال مشخص کردن تکلیف تاخیری‌ها هستیم که تاکنون نیامده‌اند و اگر طی روزهای آینده مراجعه کنند به آن‌ها سکه تحویل داده می‌شود و قاعدتا اگر روزهای بعد هم مراجعه کنند به آن‌ها تحویل می‌دهیم.

قربانی اضافه کرد: اوراق گواهی سپرده هیچ ارتباطی به زمان ثبت نام و زمان تحویل ندارد و کسانی که در کلیه مراحل ثبت‌نام، کار ثبت‌نام را انجام داده بودند، می‌توانند طی این مدت مراجعه کنند.

وی با تایید این که در مرحله اول حجم عمده افراد سکه را تحویل گرفته‌اند، افزود: در مرحله اول که چون قیمت سکه برای ثبت نام 546 هزار تومان و متفاوت با سایر مراحل بود،‌ متقاضیان ترجیح دادند که این سکه‌ها را دریافت کنند اما در قسمت‌های بعدی از گواهی سپرده استقبال بیشتری شده است.

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی همچنین یادآور شد:‌از دو میلیون و 800 هزار سکه‌ای که از طریق ابزارهای جایگزین واگذار شده 88 درصد مربوط به اوراق گواهی سپرده است و از ادوار بعدی هم از این اوراق استفاده کرده‌اند.

قربانی با اشاره به مجموع 9 میلیون سکه‌ای که پیش فروش شده است، یادآور شد: از این میزان تاکنون دو میلیون و 800 هزار سکه به صورت اوراق سپرده معامله شده و دو میلیون و 400 هزار سکه هم تحویل داده شده که می‌توان گفت از کل تعهدات سکه‌های پیش‌فروش شده تا آذر ماه سال گذشته 55 درصد در ماه اول تعیین تکلیف شده‌اند.

منبع: همشهری آنلاین