همشهری‌آنلاین: مردم مصر برای دومین روز پیاپی با هدف انتخاب رئیس جمهوری آینده کشورشان در پای صندوق‌های رای حاضر شدند، در حالی که رای دهندگان در یکی از مراکز اخذ رای با پرتاب کفش و سنگ از احمد شفیق استقبال کردند.

 

  اسامی ۱۳ نامزد ریاست جمهوری مصر

  رد صلاحیت‌ها در مصر

  جزئیات رد صلاحیت کاندیداها در مصر

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت اینترنتی شبکه الجزیره، مراکز اخذ رای در مصر  برای دومین روز پیاپی در برابر این رای دهندگان مصری برای انتخاب نخستین رئیس جمهوری این کشور بعد از پیروزی انقلاب مصر باز شد.

روز چهارشنبه مردم مصر در نخستین روز رای گیری با استقبال گسترده از این موضوع و با حضور در مراکز اخذ رای تمایل خود را برای مشارکت در روند سیاسی مصر نشان دادند.

کمال الجنزوری، نخست وزیر این کشور نیز اعلام کرد به کارمندان دولتی برای مشارکت در انتخابات امروز مرخصی رسمی داده می‌شود. هم‌چنین قرار است از بعدازظهر امروز روند شمارش آراء پس از پایان یافتن رای گیری با حضور نمایندگان نامزدها، رسانه‌ها و هم‌چنین ناظران آغاز شود.

  جنبش اخوان المسلمینمحمد مصطفى البرادعی / حسنی  مبارک / عمرو موسی / محمد العرابی /

منابع مربوطه نیز اعلام کردند که روند اخذ رای تحت نظارت کامل قضایی و به صورت مسالمت آمیز در جریان است و نقض قوانین به صورت بسیار محدود اتفاق افتاده است.

براساس گزارش‌های خبری، رای دهندگان مصری در نخستین روز انتخابات با حضور در صف‌های چند صد متری رای خود را در صندوق‌ها انداختند و نیروهای امنیتی و ارتش نیز با حضور در این مراکز سعی داشتند تا امنیت انتخابات را تامین کنند.

با وجود حضور 13 نامزد در انتخابات ریاست جمهوری، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که عبدالمنعم عبدالفتوح، یکی از رهبران سابق جنبش اخوان المسلمین، محمد مرسی، نامزد اخوان المسلمین، عمرو موسی،‌ دبیرکل سابق اتحادیه عرب و چند نامزد دیگر بیشترین شانس را برای پیروزی دارند.

البته برخی رای دهندگان مصری از احمد شفیق، نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری و آخرین نخست وزیر دوره حسنی مبارک با پرتاب کفش در یکی از مراکز اخذ رای استقبال کرده و شعارهایی علیه عوامل نظام سابق مصر سردادند.

قرار است نتایج رسمی دور نخست انتخابات ریاست جمهوری مصر روز سه شنبه اعلام شود و در صورتی که آراء کسب شده به حد نصاب نرسد، دور دوم انتخابات روزهای 16 و 17 ژوئن (28-27) خرداد برگزار خواهد شد.