والیبال ایران این بار چند‌درصد برای شانس صعود به المپیک لندن دارد؟

برای اطلاع از این موضوع و درحالی‌که کمتر از 48 ساعت به آغاز بازی‌های انتخابی المپیک در قاره آسیا باقی مانده است به سراغ تعدادی از مربیان، بازیکنان و کارشناسان این رشته رفتیم و از آنها خواستیم که پاسخگوی5سؤال ما در این زمینه باشند که پاسخ مصاحبه شوندگان را به این سؤالات می‌خوانید: 1- تیم ملی ایران چند‌درصد بخت راهیابی به المپیک لندن را دارد؟ 2- کدامیک از تیم‌های آسیایی و غیرآسیایی رقبای اصلی ایران محسوب می‌شوند؟ 3- آیا جای بازیکن خاصی در ترکیب تیم اعزامی به ژاپن خالی است؟4- حضور و تجربه ولاسکو چقدر می‌تواند به صعود احتمالی تیم ایران کمک کند؟ 5- نقطه قوت و برتری تیم ایران در مقابل حریفان در کدام بخش است؟

پیمان اکبری:

1 - فکر می‌کنم تکلیف تیم ایران در 2 بازی اول با کره و چین تا حدود زیادی مشخص خواهد شد زیرا تیم‌های غیرآسیایی چندان حریفان توانمندی نیستند. اگر بچه‌ها حرفه‌ای‌تر فکر کنند، صعود را چندان دور از دسترس نمی‌بینم. تیم ایران هم مهره‌های خوبی دارد و هم اینکه مربی با تجربه‌ای بالای سر آن است. به اعتقاد من شانس تیم ایران بالای 50‌درصد است.
2 - از غیرآسیایی‌ها صربستان و از آسیایی‌ها چین، ژاپن و کره‌جنوبی
3 - البته هر مربی سلیقه خاصی در انتخاب بازیکنانش دارد که باید به آن احترام گذاشت. از دید من برخی از بازیکنان بودند که هم در شرایط سخت می‌توانستند به تیم کمک کنند و هم وزن شخصیتی تیم را بالا ببرند. البته این نظر شخصی من است.
4 - تجربه و کارکشتگی خود ولاسکو هم به‌طور طبیعی کمک بزرگی در راه صعود خواهد بود ولی فکر می‌کنم اعتماد کامل بازیکنان به سرمربی امتیاز مهمی است که تیم ایران را متمایز از سایر تیم‌ها می‌کند.
5 - نقطه قوت تیم ایران داشتن بازیکنان سرعتی با تجربه در دفاع روی تور است. اگر در بقیه پست‌ها بازیکنان از عهده وظایف خود برآیند، با کارگردانی مدافعان وسط تور می‌توان به صعود، بیشتر امیدوار شد.

بهروز عطایی:

1 - مسابقات انتخابی المپیک زمین تا آسمان با بازی‌های جام جهانی تفاوت دارد. در جام جهانی هدف، خوب بازی کردن بود و استرس زیادی روی دوش تیم نبود. برعکس جام جهانی، در مسابقات انتخابی گرفتن نتیجه در درجه اول اهمیت قرار دارد و بالطبع همین موضوع استرس زاست و کار را نیز کمی سخت می‌کند. این تیم پتانسیل المپیکی شدن را دارد و من شانسی نزدیک به 50 در صد برای آن قائلم.
2 - تنها حریف مطرح ایران را در این رقابت‌ها صربستان می‌دانم و اگر فضای تیم عادی باشد، بقیه حریفان چندان خطرساز نخواهند بود.
3 - از وضعیت کامل غفور بی‌اطلاعم. درصورت بودن کمالوند و نظری افشار فکر می‌کنم تیم ملی شرایط بهتری پیدا می‌کرد. 4 - غلامی و بخششی هم می‌توانستند در پست سرعتی به این تیم کمک کنند.
4 - به هر حال ولاسکو در والیبال دنیا چهره شناخته شده‌ای است و حضورش باعث می‌شود تا کمیته اجرایی و داوران با احترام خاصی به تیم ایران نگاه کنند. بعد از بازیکنان که ابزار اصلی کار محسوب می‌شوند، تاثیرگذاری او می‌تواند بیشترین نقش را در راه صعود ایفا کند.
5 - تلفیقی از تجربه و جوانی در کنار هم یکی از نکات مثبت تیم ملی است. در مجموع معتقدم تیم قدرتمندی داریم که هم از نظر حمله و هم در دفاع بهترین تیم این دوره می‌تواند باشد و اگر مشکل دریافت، تیم را آزار ندهد، صعود آن از پیش قطعی خواهد بود.

عباس برقی:

1 - نمی‌شود‌درصد تعیین کرد. همه شرایط این بار برای المپیکی‌شدن ایران فراهم است.
2 - صربستان خطرناک‌تر از تمامی حریفان خواهد بود.
3 - اگر نظری افشار مصدوم نبود به اتفاق یکی دو بازیکن دیگر می‌توانستند به تیم ملی کمک کنند اما فکر می‌کنم ولاسکو هر کسی را که خودش تشخیص داد می‌توانند در پازل تاکتیکی او نقش‌آفرینی کنند با خود همراه برده است.
4 - طبیعی است که ولاسکو قبلا این راه را چند بار تجربه کرده و امکان لغزش او کمتر از دیگران است. حضور ولاسکو یک دلگرمی برای دستیارانش و به‌خصوص بازیکنان خواهد بود.
5 - در مجموع تیم ایران در تمامی پست‌ها دارای بازیکنان قدرتمندی است. داشتن یک پاسور سرعتی و مدافعان میانی عالی و با تجربه در کنار انگیزه و جوانی تازه واردها هر کدام می‌تواند یک امتیاز مثبت برای تیم مدعی ایران قلمداد شود.

محمود افشاردوست:

1 - همه تغییرات ایجاد شده در کادر فنی تیم ملی، برای رسیدن به المپیک بود و طبیعی است با این مربی باید هم انتظار المپیکی شدن را از تیم ملی داشت. فدراسیون در زمینه برنامه‌ریزی بسیار خوب عمل کرده و ولاسکو هم کاملا توانسته تفکراتش را پیاده کند و من شانس تیم ایران را بالای 90‌درصد می‌دانم.
2 - به سلیقه مربیان باید احترام گذاشت. شاید اگر من یا مربی دیگری هدایت تیم ملی را بر عهده داشتیم نفرات دیگری را انتخاب می‌کردیم ولی ولاسکو این 12بازیکن را به دیگر بازیکنان ترجیح داد، چرا که از نظر او آنها بهترین‌ها بوده‌اند.
3 - همه تیم‌ها در چنین سطحی از بازی‌ها می‌توانند حریف اصلی باشند. در تورنمنتی که تیم‌های برتر آن روانه المپیک می‌شوند حریف فرعی معنی ندارد. بنابراین هیچ تیمی را نباید دست کم گرفت و همه می‌توانند حریفی خطرناک محسوب شوند. ممکن است روی کاغذ تیم‌هایی مثل پورتوریکو، ونزوئلا و استرالیا ضعیف به‌نظر برسند ولی در برخی مواقع این دسته از تیم‌ها بسیار خطرناک‌تر از تیم‌های مدعی خواهند بود.
4 - اگرچه همه چیز بستگی به نوع عملکرد بازیکنان دارد ولی نباید فراموش کرد که تجربه و حرفه‌ای‌گری ولاسکو هم بی‌تاثیر نخواهد بود.
5 - دفاع وسط‌های ما و وجود یک پاسور سرعتی نقطه قوت تیم ایران را تشکیل می‌دهد. اگر مشکل دریافت‌ها به نوعی حل شود، پیروزی بر تیم ایران برای هیچ حریفی آسان نخواهد بود.

علی موذن:

1 - شانس تیم ایران را پنجاه - پنجاه می‌دانم.
2 - من اعتقاد دارم چین همواره رقیب اصلی ما محسوب می‌شود. آنان با دیسیپلین بالا می‌توانند هر حریفی را غافلگیر کنند.
3 - مطمئن باشید هر مربی به‌دنبال ابزارهای مناسب خود است و فکر می‌کنم ولاسکو نیز هر بازیکنی را که می‌خواست با خود همراه کرده است.
4 - حضور ولاسکو در کنار تیم ایران خود یک امتیاز بزرگ است که می‌تواند به صعود تیم خیلی کمک کند.
5 - من نقطه قوت تیم ایران را در دفاع روی تور می‌دانم.

جهانگیر ترابپور:

1 - من به تیم ایران 30‌درصد شانس صعود می‌دهم.
2 - هر 3 تیم کره، ژاپن و چین به یک اندازه می‌توانند حریفان خطرناکی باشند. در جمع غیرآسیایی‌ها صربستان حریفی مهم است.
3 - جای امیر حسینی در این تیم خالی است.
4 - او دیگر نباید شکایتی داشته باشد چرا که هر چه خواسته برایش فراهم شده پس باید هم توقعی کمتر از صعود از این تیم نداشت.
5 - به‌کارگیری بازیکنان باتجربه و جوان در تیم اعزامی نقطه قوت آن محسوب می‌شود.

مسعود آرمات :

1 - من خیلی به صعود این تیم امیدوارم و معتقدم بالای 70‌درصد شانس صعود دارد و اگر با بدبیاری روبه‌رو نشود صعودش به‌رغم دشواری بازی‌ها بیشتر از تمامی تیم‌های آسیایی است.
2 - ژاپن میان آسیایی‌ها و صربستان بین غیرآسیایی‌ها مهم‌ترین حریفان ایران محسوب می‌شوند.
3 - ولاسکو در انتخاب‌های قبلی‌اش ثابت کرد که تا چه اندازه به شایسته سالاری پایبند است و فکر می‌کنم این بار هم بهترین انتخاب‌ها را در شرایط موجود داشته است.
4 - شک نکنید که وزن بالای ولاسکو در والیبال جهان خیلی به‌خودباوری والیبال ما کمک کرده و می‌تواند راه صعود به المپیک را نیز با گذشت بیش از نیم قرن هموار کند.
5 - جنگندگی جوانانی چون فیاضی، قراء، غفور و قائمی در کنار تجربه مردانی چون نادی، موسوی، ظریف و معروف یک ترکیب آرمانی را نوید می‌دهد.