مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی 2014 در آسیا از فردا شروع می‌شود و تیم ملی ایران در دیداری که می‌تواند نقش زیادی در صعودش داشته باشد، در تاشکند میهمان ازبکستان است.

اگر کره‌جنوبی را به‌عنوان مدعی اصلی گروه A بدانیم، همانطور که کی‌روش تاکید کرد ازبکستان حریف اصلی ایران در راه صعود محسوب می‌شود و نتیجه رویارویی 2 تیم در تاشکند و تهران می‌تواند تاثیر زیادی در سرنوشت صعود داشته باشد.البته روند آماده‌سازی‌ تیم ملی برای این بازی چندان مناسب نبود و فدراسیون فوتبال نتوانست دیدارهای تدارکاتی مناسبی برای تیم ملی برنامه‌ریزی کند.

پس از 2 بازی مقابل موریتانی و ماداگاسکار که حریفان مناسبی برای محک‌خوردن تیم ملی نبودند، مردان کی‌روش هفته گذشته در تنها بازی تدارکاتی قابل توجه‌شان با یک گل مغلوب آلبانی شدند. نکته نگران‌کننده‌ای که در بازی برابر این حریف گمنام اروپایی به چشم آمد، مشکل گلزنی تیم ملی بود. کی‌روش در غیاب قاضی که مصدوم است، از انصاری‌فرد، علی کریمی و حتی هادی عقیلی در خط حمله استفاده کرد ولی هیچ‌کدام از این گزینه‌ها مؤثر نبودند. در مرحله قبل هم نکونام و جباری با 3‌گل، بهترین گلزنان تیم ملی بودند و در این زمینه عملکرد بهتری از مهاجمان داشتند.

بی‌جهت نیست که کی‌روش اصرار دارد اشکان دژاگه برای بازی فردا آماده شود. مهاجم ولفسبورگ در هفته‌های پایانی در بوندس لیگا مصدوم شد و گفته می‌شد که به بازی مقابل ازبکستان و قطر نمی‌رسد ولی روند بهبودی او سریع‌تر پیش رفت و کی‌روش از او خواست که خودش را به اردوی تیم ملی در استانبول برساند.

دژاگه پنجشنبه در آخرین تمرین تیم ملی در کمپ بشیکتاش همچنان بدون توپ تمرین می‌کرد و کی‌روش دیروز خبر داد که حضور او در ترکیب اصلی با تست‌هایی که پزشکان تیم ملی در روز بازی می‌گیرند، مشخص می‌شود. البته روند تمرینات او نشان می‌دهد که به احتمال زیاد برای بازی حساس فردا آماده می‌شود. دژاگه در تنها بازی‌اش برای تیم ملی ایران، زننده هر دو گل در تساوی 2 بر 2 مرحله قبل برابر قطر بود و نشان داد که در غیاب مهاجمان آماده و گلزن، مهره‌ای کلیدی برای تیم ملی محسوب می‌شود.

بازگشت به ترکیب مطمئن

کی‌روش در بازی برابر آلبانی به تعدادی از بازیکنان اصلی‌اش استراحت داد و از طرفی نمی‌خواست ترکیب اصلی‌اش را لو دهد ولی برای بازی فردا به ترکیب اصلی و مطمئنی برمی‌گردد که در مرحله قبل هم بهترین کارایی را داشت. رحمتی درون دروازه می‌ایستد و عقیلی، حسینی، پولادی و حیدری در خط دفاع بازی می‌کنند. مثلث خط میانی را نکونام، آندو و جباری تشکیل می‌دهند.

ابهام اصلی در خط حمله تیم ملی است که کی‌روش برای انتخاب مثلثی که بیشترین کارایی را داشته باشد، مردد است. انصاری‌فرد به احتمال زیاد مهاجم نوک تیم خواهد بود و اگر دژاگه آماده بازی شود، در سمت راست قرار می‌گیرد. مهاجم سمت چپ هم از بین خلعتبری و علی کریمی انتخاب می‌شود ولی اگر دژاگه بازی نکند، مهاجم سمت راست از بین کریمی و رضایی انتخاب می‌شود. راه حل دوم کی‌روش می‌تواند استفاده از علی کریمی در نوک حمله باشد.

از سوی دیگر ازبکستان برای این بازی 5 بازیکنش را به‌دلیل محرومیت در اختیار ندارد. آنها در بازی ماقبل آخر مرحله قبل مقابل تاجیکستان به عمد اخطار گرفتند تا دو‌اخطاره شوند و اخطارهایشان برای مرحله پایانی پاک شود ولی فیفا با اطلاع از این موضوع، آنها را یک جلسه محروم کرد. در میان این 5 بازیکن، سرور جبارف که 2 بار به‌عنوان بازیکن سال آسیا انتخاب شده، مشهورترین چهره است و غیبت او به نفع تیم ملی خواهد بود. با وجود این، نباید از سایر بازیکنان کلیدی ازبکستان غافل بود؛ ازجمله ستاره تازه ازبکستان ادیل احمداف که در تیم آنژی ماخاچ کالای روسیه در پست هافبک دفاعی بازی می‌کند. ازبکستان بازیکنان باتجربه دیگری هم دارد که در لیگ‌های اوکراین، قطر و چین بازی می‌کنند. ازبک‌ها در 3 رویارویی قبلی‌شان برابر تیم ملی 2 شکست و یک تساوی داشته‌اند. آخرین رویارویی 2 تیم به بازی دوستانه سال 2009 در تاشکند برمی‌گردد که با تساوی بدون گل به پایان رسید. با وجود این، ازبکستان که به نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا در قطر هم رسیده، در سال‌های اخیر پیشرفت خوبی داشته و آمار رویارویی‌های قبلی نباید دلیلی برای فریب ملی‌پوشان باشد.

ورود به تاشکند

کاروان تیم ملی صبح دیروز وارد تاشکند شد و عصر نخستین تمرینش را برگزار کرد که نخستین تمرین خلعتبری با تیم ملی هم محسوب می‌شد. مهاجم الوصل پنجشنبه به اردوی تیم ملی در استانبول اضافه شد ولی کی‌روش ترجیح داد که او به‌دلیل خستگی در آخرین تمرین تیم ملی در ترکیه تمرین نکند.

تیم ملی امروز هم آخرین تمرینش را در ورزشگاه جار، محل برگزاری مسابقه برگزار می‌کند که ممکن است به خواسته کی‌روش صبح باشد. بازی ایران و ازبکستان ساعت 18:30 به وقت تهران شروع خواهد شد و تیم ملی بلافاصله پس از پایان بازی به تهران برمی‌گردد تا برای بازی مقابل قطر آماده شود.

امروز در این گروه لبنان، میهمان ناخوانده این مرحله در بیروت میزبان قطر است و کره‌جنوبی استراحت دارد. در گروه B هم 2 بازی برگزار می‌شود؛ ژاپن در شهر سایتاما میزبان عمان است و اردن در امان با عراق روبه‌رو می‌شود. در این گروه تیم استرالیا استراحت دارد.

منبع: همشهری آنلاین