همزمان با اوایل آذرماه سال 89 بود که جعفر ربیعی، مدیرعامل سابق شرکت بهرهبرداری مترو از تعداد یک میلیون و 750 هزار نفری مسافران مترو خبر داده و اعلام کرده بود که با آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانهها، تعداد مسافران مترو نیز با افزایش 15 تا 35درصدی مواجه خواهد شد.
البته همین پیشبینی نیز محقق شد و با به کارگیری امکانات در دسترس، امروز تعداد مسافران مترو به بیش از 2 میلیون نفر در هر روز رسیده است اما این مهم نیز عاملی نشد تا دولت نسبت به اختصاص کامل بودجههای عمرانی و یارانه بلیت مترو در سالهای اخیر اقدام کند.
طبق آمار موجود در شرکت بهرهبرداری متروی پایتخت، قرار بود که دولت در سال 84 رقمی معادل 15 میلیارد تومان را در اختیار شرکت بهرهبرداری مترو قرار دهد اما این رقم در نهایت به 13.2 میلیارد تومان ختم شد. در تمام سالهای اخیر نیز تنها در سال85 بود که دولت طبق وعده داده شده عمل کرد و 20 میلیارد تومان یارانه مترو را بهطور کامل پرداخت کرد. با وجود این در سالهای بعد از آن، یارانه بلیت متروی تهران با تاخیر و کمتر از مقدار مصوب پرداخت شد.
دولت در سال 86 از 20 میلیارد تومان مصوب14.8 میلیارد تومان، در سال 87 از 30 میلیارد تومان 17 میلیارد تومان، در سال 88 از 48 میلیارد تومان فقط 12.6 میلیارد تومان، در سال 89 از 54.6 میلیارد تومان 43میلیارد تومان و در سال گذشته نیز از 90 میلیارد تومان فقط78.8 میلیارد تومان را پرداخت کرده است. در نهایت مجموع یارانه بلیت پرداخت شده از سال 84 تا پایان سال 90 رقمی معادل 199.4 میلیارد تومان در برابر 277.6 میلیارد تومان مصوب است.
این مقدار یعنی اینکه دولت در 7 سال گذشته کمتر از 72 درصد سهم خود در یارانه بلیت متروی تهران را به شهروندان تهران پرداخت کرده است. باید به این مهم نیز توجه کرد که در سالجاری و با وجود گذشت 78 روز از سال، دولت هنوز ریالی از یارانه مصوب بلیت متروی تهران که بالغ بر 140میلیارد تومان است را پرداخت نکرده است.
در مقابل، میتوان یارانه بلیت پرداختی از سوی شهرداری تهران به مترو را نیز بررسی کرد. شهرداری تهران در سال 84 یارانه 20 میلیارد تومانی بلیت مترو را بهطور تمام و کمال پرداخت کرده است. در سال 85 نیز 19.6 میلیارد تومان از 20 میلیارد تومان را پرداخت کرده است.
همچنین مدیریت شهری تهران در سال 86،43.6 میلیارد تومان از یارانه بلیت 45 میلیارد تومانی را به پایتختنشینان تخصیص داد و در سال87 نیز تمام 45 میلیارد تومان یارانه بلیت مترو را داده است. این در حالی است که در سال 88 شهرداری تهران بسیار بیشتر از سهم خود پرداخت کرده و در برابر 48 میلیارد تومان مصوب، حدود 79 میلیارد تومان برای یارانه بلیت مردم تهران پرداخت کرده است.
این موضوع در سال 89 نیز تکرار شده و مدیریت شهری تهران در برابر54.6 میلیارد تومان یارانه بلیت مصوب، 85.6 میلیارد تومان یارانه به مردم تهران تخصیص داده است. همچنین در سال گذشته از یارانه 121.7 میلیارد تومانی، رقمی معادل 121 میلیارد تومان را پرداخت کرده است.
آمار موجود تا پایان سال گذشته نیز نشان میدهد که شهرداری تهران در 7 سال اخیر معادل 413.8 میلیارد تومان بابت یارانه بلیت مترو پرداخته است و این مقدار بیش از 2 برابر کمک دولت به شرکت متروی تهران و در اصل شهروندان تهرانی است.
همچنین در سالجاری شهرداری تهران از سهم 140میلیارد تومانی خود از یارانه بلیت متروی تهران، تاکنون حدود 18 میلیارد تومان را تخصیص داده است.
به عبارت دیگر، این اعداد نشان میدهد که شهرداری تهران تا ابتدای سالجاری بیش از 116 درصد از یارانه بلیت مترو را پرداخت کرده است. نگاه به آمار موجود در حالی صورت میگیرد که طبق قانون توسعه حملونقل و مدیریت مصرف سوخت مصوب سال86، سهم حملونقل ریلی در تهران از ابتدای امسال باید به 75 درصد سفرهای درونشهری برسد و 30 درصد این مقدار نیز باید توسط مترو صورت بگیرد؛ امری که تا تحقق آن در گرو رسیدن کامل و بهموقع اعتبارات است.