همشهری آنلاین: مدیر عامل شرکت مترو تهران و حومه گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان نیمه نخست امسال 7 کیلومتر از بخش میانی خط 3 مترو تهران به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت مترو تهران در نشست خبری که امروز سه شنبه با خبرنگاران داشت، با بیان این مطلب افزود: در سال 91 ما سه برنامه اصلی و مهم داریم که به ترتیب اولویت عبارتند از ساخت هفت کیلومتر از بخش میانی خط 3 که تا 6 ماهه نخست سال 91 به بهره برداری خواهد رسید.

وی نوسانات بازار ارز را یکی از مشکلات مهم در عدم تکمیل این بخش عنوان کرد و افزود: ما وعده بهره برداری این بخش را در سال 90 داده بودیم اما ساخت این بخش با نوسانات بازار ارز همراه شد و ما در تهیه اجناس خود از جمله ریل با مشکل مواجه بودیم. تا جایی که حتی اجناس خریداری شده را به ما ندادند. البته در حال حاضر این مشکل برطرف شده و ما با جدیت پیگیر ساخت بخش میانی خط 3 هستیم. بخش میانی خط 3 از ایستگاه چهارراه ولیعصر تا ایستگاه بهشتی واقع در خیابان قنبرزاده خواهد بود.

ساخت بخش جنوبی خط سه مترو

درویش در ادامه دومین برنامه مهم شرکت متروی تهران را ساخت بخش جنوبی این خط عنوان کرد و گفت: تا پایان سال ساخت 12 کیلومتر از بخش جنوبی خط 3 نیز محقق خواهد شد. این بخش از کمربندی آزادگان (بلوار شهید سعیدی)آغاز می شود و در ادامه راه از نعمت آباد، قلعه مرغی، راه آهن، میدان منیریه و مولوی گذشته و به چهاراه ولیعصر ختم می شود.

وی افزود: صددرصد ریل گذاری این بخش انجام خواهد شد اما بهره برداری از این بخش در سال 91 با 3 ایستگاه صورت می گیرد. ضمن اینکه ساخت سکوهای7 ایستگاهش نیز به پایان می رسد.

ساخت مترو در فرودگاه امام خمینی(ره)

مدیرعامل شرکت مترو درخصوص گسترش مترو تهران تا فرودگاه امام اظهار داشت: سومین برنامه مهم ما گسترش مترو تا فرودگاه امام است که البته این امر منوط به تامین اعتبارات از سوی دولت خواهد بود. پروژه توسعه مترو از حرم مطهر امام خمینی تا فرودگاه امام به طول 32کیلومتر است که در نهایت به شهر پرند ختم می شود و طول آن به 50 کیلومتر می رسد.

وی درباره تامین اعتبارات این پروژه افزود: تا به حال بخشی از اعتبارات از سوی دولت و بخشی از سوی شهرداری پرداخت شده است و ما توانسته ایم پنج کیلومتر تونل از این پروژه را احداث کنیم.

درویش در ادامه با اشاره به برآورد هزینه این پروژه پرداخت و افزود: 520 میلیارد تومان هزینه ساخت مترو تا فرودگاه امام است که در ایام عید امسال 100 میلیارد تومان از سوی دولت پرداخت شده و 100 میلیارد تومان هم قبلا از سوی شهرداری پرداخت شده بود.

وی افزود: پروژه ساخت مترو تا فرودگاه امام جز وظایف شهرداری نیست بلکه شهرداری تهران علاقه مند به ساخت و توسعه مترو تا این بخش بوده است. ضمن اینکه دانش ساخت تونل ها و توسعه مترو امروز در شرکت مترو تهران فراتر از دانش شرکت های داخلی است و همین امر هم باعث شده تا دولت این بخش را به شرکت متروی تهران واگذار کند.

شهرداری 600 میلیارد دولت 193 میلیارد

مدیرعامل شرکت مترو تهران در ادامه با پرداختن به عدم تامین اعتبارات از سوی دولت این امر را مهم ترین عامل در عقب ماندن از برنامه ها دانست و اظهار داشت: دولت تا به حال 193 میلیارد تومان به ما داده است و این عددی است که موجود است. این در حالی است که تا به حال شهرداری تهران 600 میلیارد تومان به مترو تهران پرداخت کرده است. دولت هم باید به همین میزان اعتبار می داده که البته بعدا در مجلس اعتبارات دولت به 244 میلیارد تومان تقلیل یافت. اما نکته اینجاست که ما این اعتبار را هم به موقع دریافت نکردیم.

وی در ادامه افزود: امروز من به شما می گویم اگر ما اعتبارات به حد کافی داشتیم و هزار میلیارد تومان صندوق توسعه ارزی محقق می شد می توانستیم خط 7 را به طور صد درصدی با 10 ایستگاه در همین سال 91 تکمیل کنیم. این دانش و توان را هم داریم اما وقتی اعتبار و سرمایه ای نیست، مجبور هستیم پروژه ها را اولویت بندی کنیم. در حال حاضر دو دستگاه تی. بی. ام در خط 7 در حال کار است و لازم به ذکر است که برای تکمیل این خط، 1800 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

سرانجام خط 6 و خط 4

مدیرعامل شرکت متروی تهران همچنین به تکمیل خط 6 پرداخت و گفت: در حال حاضر در خط 6 هم فعال هستیم که از کیان شهر شروع می شود و تا میدان هفت تیر ادامه پیدا می کند.

درویش همچنین از تکمیل نهایی خط 4 خبر داد: از خط 4 تنها چهار کیلومتر باقی مانده بود که این چهار کیلومتر هم قبل از آغاز سال نهایی شد و ما حتی تست گرم آن را انجام دادیم. اما متاسفانه وقوع سیلاب غیرمنتظره ما را از برنامه عقب انداخت. ولی با این وجود قسمت های باقی مانده هم تکمیل شده و ما منتظر اعلام زمان شهرداری برای تاریخ نهایی بهره برداری هستیم. باقی مانده خط 4 شامل ایستگاه های نیروی هوایی ،اکباتان و ارم سبز خواهد بود.

وی در پایان به موضوع ترخیص واگن ها پرداخت و گفت: امسال 280 واگن وارد کشور خواهد شد که تا پایان سال به تدریج وارد شبکه ریلی مترو می شوند. اعتباری معادل 640 میلیارد از سوی شهرداری تهران تامین شده و به بانک ملت پرداخت شده و ما تا پایان سال برای ترخیص واگن ها مشکل نداریم. البته واگن ها هزینه های دیگری هم دارند از جمله 60 میلیارد تومان هزینه حمل و نقل دریایی و جاده ای آنها و نیز مونتاژ قطعات داخلی. سهم دولت در تامین اعتبار ترخیص واگن ها 50 دردصد بود که متاسفانه هیچ پولی از سوی دولت پرداخت نشده است و تمام اعتبار این امر از سوی شهرداری تامین شده است. در حال حاضر هم 187 واگن در حال ترخیص هستند.

کد خبر 172394
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز