تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۱

از روز دوشنبه با شروع مراسم اعتکاف حال و هوای خیلی از مساجد کشور تغییر کرد.

حتی مساجد بسیاری از دانشگاه‌ها نیز پر از جوانانی بود که برای زدودن زنگارهای دل خود چنگ به ریسمان الهی زدند. اعتکاف، بندی از بندهای ریسمان الهی است که سبب زدوده شدن غبار روزمرگی از نفوس شده و توجه آدمی را در هیاهوی دنیای امروز، بیش از هر زمان دیگری به خود معطوف می‌دارد. خبرنگار ما از مراسم اعتکاف در 2 استان اصفهان و مازندران گزارشی تهیه کرده است که می‌خوانید.

دکتر محمد مهدی قربانی، استاد دانشگاه و آسیب شناس مسائل اجتماعی، از اعتکاف به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین میانبرهای رسیدن به آگاهی انسان نسبت به فلسفه وجودی خود نام می‌برد و عنوان می‌کند: اعتکاف، به‌واسطه خلوت معناداری که برای انسان پدید می‌آورد، سبب تفکر بی‌پیرایه او نسبت به اصول فلسفه آفرینش می‌شود.علیرضا، 28 ساله و دانشجوی سال آخر کارشناسی ارشد که امسال جزو معتکفین مسجد جامع اصفهان بوده می‌گوید:

4سال پیش از روی کنجکاوی نسبت به مقوله اعتکاف، تصمیم گرفتم تا در این برنامه شرکت کنم. اول فکر می‌کردم که به‌خاطر 3 روز مناجات صرف، نمی‌توانم این 72ساعت را تحمل کنم اما این آرامشی که اعتکاف در من به‌وجود آورد چنان لذتبخش بود که اصلا نفهمیدم این 3روز چطور گذشت، از آن سال من هرسال در این برنامه شرکت می‌کنم. آرامشی که اعتکاف به آدمی می‌دهد را با هیچ چیزی در دنیا عوض نمی‌کنم.

باران اعتکاف در مازندران

سنت پسندیده اعتکاف امسال نیز به مانند سال‌های گذشته در مصلای نماز جمعه شهر قائمشهر برگزار و با استقبال بسیار خوبی از سوی شهروندان ولایتمدار مواجه شد. علی که جزو معتکفین امسال بود هدف آفرینش انسان را به‌عنوان یکی از اهداف اعتکاف، بسیار متعالی‌تر از آن چیزی می‌داند که انسان‌ها فکر می‌کنند.

او می‌گوید: ظرفیت انسان‌ها برای انجام کارهای بزرگ و ماندگار بسیار بالاست اما این ظرفیت پدید نمی‌آید مگر از راه تدبر و تفکر در مفهوم خلقت. آیا می‌شود که خداوند متعال با دانش لایتناهی خود، آدمی را تنها برای انجام کارهایی که به‌صورت روزمره انجام می‌دهد، خلق کرده باشد؟ اعتکاف سبب پی‌بردن انسان به کنه وجودی مفهوم آفرینش است.

منبع: همشهری آنلاین