دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۶
۰ نفر

رضا صیادی: اینجا تکه‌ای از زمین خداست، فقط زندگی‌ها کمی فرق کرده است. آدم‌هایی که اینجا اقامت کرده‌اند، رسم و رسوم عجیبی برای خود دارند؛ شب‌ها خوابشان نمی‌برد، زیاد گرسنه‌شان نمی‌شود، به حداقل‌ها قانعند و زمان زیادی روی سجاده می‌نشینند.

همان‌هایی که تا دیروز با زحمت از خواب بلند می‌شدند و 2 رکعت نماز صبح را در کمترین زمان می‌خواندند، حالا می‌توانند چندین دقیقه پیشانی بر مهر بگذارند و زیر لب نجوا کنند. همه آنها اما یک ویژگی مشترک دارند؛ هوس کرده‌اند در جاده پر پیچ و خم زندگی که پر از دره است، کناری توقف کنند و آبی به سر و صورت بزنند. تصمیم گرفته‌اند چند روز نقاب‌ها را کنار بگذارند و خودشان باشند. تصمیم گرفته‌اند روی غبار‌هایی که بر دلشان نشسته، دستمال نمدار بکشند. تصمیم گرفته‌اند چند روز از دنیا مرخصی استعلاجی بگیرند. اینجا هم تکه‌ای از زمین خداست در همین حوالی، جایی از خانه‌اش که با رسم شیرین اعتکاف دو چندان زیبا شده است. امسال خیلی‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند تا 3 روز رؤیایی را در خانه خدا تجربه کنند و برای خودشان خلوتی بسازند. اگر شما هم دوست دارید جزو این افراد باشید، حتما راهنمای ما را بخوانید و مطمئن باشید که برای معتکف شدن به کارتان می‌آید.

محل استقرار

پیدا کردن جای مناسب برای استقرار در مسجد برای خودش ظرافت‌هایی دارد. هرچند بعضی مساجد محل هر فرد را از قبل معین کرده‌اند اما نخستین توصیه ما این است که شب اول، به موقع در مسجد حاضر شوید. اگر یکی دو ساعت هم زود‌تر بروید و معطل بمانید، باز هم ارزش دارد که 3 روز در یک جای ایده‌آل مستقر باشید. تجربه نشان داده آنهایی که دیر‌تر از دیگر معتکفان به مسجد می‌روند، باید 3 روز کفاره تأخیرشان را بدهند و کمی تا قسمتی دردسر داشتن جای نامناسب را تحمل کنند!

قرآن و مفاتیح کوچک

یک قرآن و مفاتیح کوچک با خودتان ببرید. قرآن‌های ترجمه‌دار و کوچک، بهترین انتخاب هستند. قرآن بزرگ تا دلتان بخواهد در مساجد هست، اما برای نماز‌های طولانی هر کس این قرآن و مفاتیح‌ها را چند دقیقه دست بگیرد از نفس می‌افتد. یک قرآن و مفاتیح سبک خیلی به کارتان می‌آید. نکته ضروری اینکه یادتان باشد «کلیات مفاتیح‌الجنان» را با خود ببرید چون بیشتر دعاهای اعتکاف در کلیات آمده، نه منتخب.

کیف مخصوص اعتکاف

در انتخاب کیف مخصوص اعتکاف دقت کنید. نباید آنقدر بزرگ باشد که در مسجد جای یک نفر را اشغال کند، نباید هم آنقدر کوچک باشد که با ۲ تا لباس پر شود. بهترین کار در این مواقع برداشتن ۲ ساک کوچک است. یکی برای لباس و سجاده، دیگری هم برای سایر لوازم! در این شرایط ساک لباس‌ها می‌تواند مثل یک بالش کاربرد داشته باشد.

مهر و تسبیح و سجاده

همیشه یکسری وسایل مانند مهر و تسبیح و سجاده در مساجد پیدا می‌شوند اما اگر اینها را با خودتان ببرید ۲ فایده دارد؛ اول آنکه پس از اعتکاف یادگاری‌های خوبی می‌شوند. از سوی دیگر، ممکن است مسجد شلوغ شود و مهر‌ها و تسبیح‌های خوب را دیگران بردارند و احتمالا دست شما خالی بماند.

دوری از بلندگو

هنگام پیدا کردن جا حواستان به بلندگوهای مسجد باشد. باید فاصله منطقی‌تان را از بلندگو حفظ کنید وگرنه آرزوی یک چرت خواب راحت به دلتان می‌ماند، چون بیشتر اوقات در مسجد یک برنامه جمعی در حال برگزاری است و بلندگو‌ها فعالند! آنهایی که زیر بلندگو‌ها می‌نشینند، فیض بیشتری خواهند برد.

دمپایی برای معتکف

حالا گفته‌اند که معتکف نباید از مسجد خارج شود اما این حرف دلیل نمی‌شود که شما با خودتان دمپایی نبرید. برای دستشویی رفتن حتماً به آن نیاز خواهید داشت. سعی کنید هیچ وقت دمپایی‌تان را در ورودی مسجد ‌‌رها نکنید، چون احتمالا خیلی‌ها فکر می‌کنند که جزو اموال مسجد است و عملا وقف معتکفان دیگر می‌شود!

سحری روز اول

بعضی از مساجد روز اول سحری نمی‌دهند. به همین دلیل شما باید چند کنسرو و البته دربازکن با خودتان ببرید. در این صورت اگر لازم شود می‌توانید سحری بخورید. البته اگر هر قدر خوراکی با خودتان ببرید، مصرف می‌شود، چون در فاصله افطار تا سحر همه بیدار هستند و هر از گاهی دور هم می‌نشینند و گعده می‌کنند و حتما این گعده‌ها نیاز به اسباب پذیرایی دارد.

بی‌خیال دنیای مجازی

تعارف چرا؟ خیلی از ما معتاد اینترنت و وایبر و انستاگرام و هزار و یک برنامه دیگر هستیم. عده‌ای از همین حالا پیش‌بینی کرده‌اند تا در این 3روز هم بدون اینترنت نمانند! ولی واقعا این کار‌ها با فلسفه اعتکاف در تضادی آشکار است. مثلا قرار است 3روز قید دنیا را بزنیم.

نزدیک پریز برق

اگر می‌توانید نزدیک پریز برق بنشینید حتما با خودتان سه‌راهی ببرید تا بتوانید موبایل و وسایل الکترونیکی همراه‌تان را شارژ کنید. البته تجربه نشان داده که استقرار نزدیک پریز برق، پس از مدتی شما را مأمور شارژ گوشی کل معتکفان می‌کند! این هم خدمتی است به میهمانان خانه خدا.

پتوی مسافرتی نازک

همان ساعت اولی که وارد مسجد می‌شوید باید محل نشستن خودتان را تعیین کنید. یک پتوی مسافرتی نازک که بتواند جای نشستن و خواب شما را تأمین کند کافی است. هر قدر که می‌توانید جمع و جور‌تر بنشینید تا افراد بیشتری در مسجد جا شوند. در اکثر مواقع، مسئولان برگزاری اعتکاف با افرادی مواجه می‌شوند که بدون ثبت‌نام آمده‌اند تا ببینند اگر مسجد جای خالی داشت، بمانند و معتکف شوند. اگر دوستانه‌تر بنشینید، حتما افراد بیشتری توفیق این عبادت را پیدا می‌کنند و قطعا شما هم در ثواب آنها شریک خواهید بود.

نرم‌افزارهای موبایلی

اگر بگوییم موبایل با خودتان نبرید، احتمالا یک توصیه غیرکاربردی است ولی دست‌کم می‌توان توصیه کرد که تعدادی نرم‌افزار دینی در تلفن همراه‌تان داشته باشید تا در اوقات فراغت از تلفن همراه حسن استفاده را داشته باشید. امروزه نسخه موبایلی بسیاری از کتاب‌های دینی پرمخاطب وجود دارد و می‌تواند ابزار خوبی برای شما باشد.

کد خبر 259258

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز