گروه ورزشی - علی شاکری: شکست ناباورانه و سنگین چین مقابل استرالیا درست چند ساعت مانده به شروع بازی ایران و ژاپن، به‌عنوان آخرین بازی تورنمنت مسابقات انتخابی المپیک در توکیو کافی بود تا همانند هشت سال پیش نماینده اقیانوسیه به‌عنوان تیم برگزیده آسیا مسافر لندن شود و سایر مدعیان آسیایی از جمله ایران و ژاپن باز هم در افسوس و حسرت راهیابی به المپیک باقی بمانند.

داستان غم‌انگیز مسابقات انتخابی المپیک آتن این بار به‌گونه‌ای دیگر برای ایران- فاتح جام ملت‌های آسیا در سال 2011- و دیگر مدعیان سنتی قاره تکرار شد و استرالیا به‌رغم شکست سنگین مقابل ژاپن و صربستان با برتری مقابل تیم‌هایی مثل ایران، چین، کره، ونزوئلا و پورتوریکو دوباره المپیکی شد.

هشت‌ سال پیش هم استرالیایی‌ها با همین مربی خوش‌شانس آرژانتینی امروزشان (جان اوریاته) که پس از چند سال دوری مجددا سکان هدایت این تیم را به‌دست گرفته با وجود شکست سنگین برابر ایران توانسته بودند در میان نگاه حسرت‌بار مدعیان آسیایی جواز صعود به المپیک را بگیرند.

والیبال ایران در حالی باز هم از صعود به المپیک باز ماند که با گذشت هشت سال با جذب یکی از بهترین مربیان جهان و شرایطی کاملا متفاوت با دوره‌های قبل پرامیدترین تیم آسیایی در این دوره به حساب می‌آمد و ولاسکو و رئیس فدراسیون والیبال قول قهرمانی در این بازی‌ها را داده بودند. نماینده اقیانوسیه در حالی دوباره راهی المپیک شد که در یک سال اخیر در جام ملت‌های آسیا چهارم شده بود و در رنکینگ FIVB هم با رتبه بیست و دوم پایین‌ترین رتبه را در جمع تیم‌های آسیایی حاضر در مسابقات انتخابی توکیو داشت.

شکست دور از انتظار چین

چینی‌ها دیروز در مصافی که تصور می‌شد بتوانند حریف قدرتمندی برای استرالیا باشند، هرگز آن تیم روزهای قبل نبودند، مضافا بر اینکه حتی برتری قاطع آنها هم با توجه به موقعیت بهتر «معدل‌ ست» دو تیم ایران و ژاپن درصورت مساوی‌شدن امتیازات، رای به صعود آنان نمی‌داد که‌موجب شد بی‌انگیزه ، کم رمق و دور از انتظار مقابل استرالیا ظاهر شوند؛ موضوعی که خود ژوجیانان سرمربی چین هم در کنفرانس مطبوعاتی پس از پایان بازی به آن اعتراف کرد و گفت:

باید بگویم که امروز ما به‌خودمان باختیم و انگیزه کافی برای پیروزی نداشتیم. جان اوریاته هم ضمن برشمردن دلایل راهیابی تیمش به المپیک، تعجبش را اینگونه بروز داد: ما برای شرکت در این مسابقات به خوبی آماده شدیم، تمرین کردیم و در کشورهای مختلف مثل بلغارستان، ایتالیا، لهستان و هلند کمپ تمرینی برگزار کردیم و این تلاش خوبی بود. چینی‌ها امروز خوب کار کردند، اما مثل همیشه نبودند.

باور شکست سنگین آن هم با نتایج 25 بر 12، 25 بر 20 و 25 بر 13 در طول سه‌ ست هرگز بیانگر فاصله واقعی دو تیم نیست؛ به‌خصوص اینکه چینی‌ها همین چند ماه پیش در تهران در مرحله نیمه پایانی جام ملت‌های آسیا با پیروزی قاطع برابر استرالیا حریف ایران در فینال شده بودند. در نخستین بازی دیروز هم صربستان قهرمان زودهنگام بازی‌ها و نهمین تیم راه یافته به المپیک لندن با نفرات ذخیره‌اش با شکست دادن سه‌ بر صفر ونزوئلا، بی‌شکست به‌کار خود خاتمه داد. کره هم با وجود ناکامی در این بازی‌ها در بازی آخرش در برابر پورتوریکو با مشکل روبه‌رو شد و به سختی سه‌ بر دو برنده از میدان خارج شد.

پیروزی ایران برابر ژاپن

تیم ملی والیبال کشورمان در آخرین بازی خود در رقابت‌های مقدماتی المپیک 2012 لندن، در دیداری تشریفاتی برابر ژاپن به میدان رفت و توانست سه بر صفر به پیروزی برسد. باتوجه به پیروزی استرالیا برابر چین، پیروزی هیچ کدام از دو تیم نمی‌توانست به صعود آنها کمک کند و بازی بیشتر جنبه حیثیتی داشت.

شاگردان خولیو ولاسکو در این بازی، برخلاف سایر بازی‌ها هم در توپ‌گیری موفق بودند و هم روی تور به خوبی دفاع کردند و توانستند میزبان این رقابت‌ها را در برابر تماشاگران ژاپنی شکست بدهند. بزرگ‌ترین تغییر تیم ملی ایران نسبت به بازی‌های گذشته، غیبت حمزه زرینی در ترکیب اصلی بود. ایران ست اول را با نتیجه 25 بر 22 با پیروزی پشت سر گذاشت. در ست دوم، تیم ایران توانست چهار امتیاز فاصله را جبران کند و در یک ماراتن نفسگیر 35 بر 33 به پیروزی برسد. در ست سوم هم این ایران بود که با عملکرد بهتر توانست با نتیجه 25 بر 22 بازی را به پایان برساند.

منبع: همشهری آنلاین