گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: «دانشگاه‌ها در زمینه پوشش و حجاب تابع مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هستند و مصوبه جدیدی در این باره ابلاغ نشده است»؛ ‌این جمله واکنش معاون وزیر علوم به سخنان قائم‌مقام وزیر کشور درباره ابلاغ دستورالعمل پوشش دانشجویان برای اجرا از اول مهر‌ امسال است.

پیش‌تر قائم‌مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی از ابلاغ دستورالعمل پوشش دانشجویان به وزارت علوم برای اجرا از اول مهر ماه امسال سخن گفته و اظهار امیدواری کرده بود که با اجرای این مصوبه زمینه مناسبی برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها ایجاد شود. علیرضا افشار گفته بود: شورای فرهنگی دانشگاه‌ها با تصویب و ابلاغ 19 محور اقدامات خوبی انجام داده که دستورالعمل پوشش دانشجویان یکی از مهم‌ترین این مصوبات است که از اول مهر ماه اجرایی می‌شود.

کدام مصوبه؟

پس از انتشار سخنان قائم‌مقام وزیر کشور درباره ابلاغ دستور‌العمل جدید پوشش دانشجویان به وزارت علوم و اجرای آن از سال تحصیلی جدید در دانشگاه‌ها، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم به‌صورت تلویحی ابلاغ چنین مصوبه‌ای را رد و تصریح کرد: وزارت علوم تابع مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است و در این باره مصوبه جدیدی برای مهرماه اعلام نشده است.

غلامرضا خواجه‌سروی در این‌باره به مهر گفت: وزارت علوم به‌دنبال عملی کردن مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است و اجرایی کردن دستورالعمل پوشش هیچ ارتباطی به اول مهر ندارد، بلکه در طول سال این دستورالعمل در دانشگاه‌ها در حال اجراست.

ظاهرا مصوبه‌ای که قائم‌مقام وزیر کشور از ابلاغ آن سخن گفته هنوز به وزارت علوم نرسیده، ‌این نکته‌ای است که از سخنان معاون وزیر علوم استنباط می‌شود؛ « تاکنون مصوبه جدیدی از سوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به دانشگاه‌ها برای پوشش دانشجویی اعلام نشده است.»

لباس فرم دانشجویی نداریم

در همین حال معاون وزیر علوم درباره لباس فرم دانشجویی به ایسنا گفت: برنامه‌ای برای «لباس متحدالشکل دانشجویی» نداریم و‌ در زمینه پوشش دانشجویان در دانشگاه‌ها هیچ مقررات و دستورالعمل جدیدی ارائه نشده و دانشگاه‌ها مکلف هستند همواره آیین‌نامه‌های عفاف و حجاب را اجرا کنند و این مسئله به زمان خاصی محدود نمی‌شود.

خواجه‌سروی با اشاره به اظهارات اخیر قائم‌مقام وزیر کشور مبنی بر اجرای دستورالعمل پوشش دانشجویان از مهر امسال تصریح کرد: در مورد پوشش دانشجویان در دانشگاه‌ها هیچ‌گونه مقررات جدیدی نداریم و همه مقررات و آیین‌نامه‌ها از گذشته بوده است. وی با بیان اینکه براساس مقررات حاکم بر دانشگاه‌ها و مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، چیزی به نام لباس متحدالشکل دانشجویی نداریم، گفت: قطعا برای اول مهر نیز لباس متحدالشکل نخواهیم داشت.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با اشاره به مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر پوشش در عین تنوع اظهار کرد: اگر دانشجویان و دانشگاه‌ها لباس متحدالشکل را انتخاب کردند، از نظر ما ممنوعیتی برای اجرای آن در دانشگاه‌ها وجود ندارد، اما لباس متحدالشکل جزو مقررات دانشگاه‌ها نیست. وی با بیان اینکه حتی برای حجاب نیز در دانشگاه‌ها سلسله‌ مراتب قائل هستیم، افزود: حجاب عالی حتما چادر است، ولی حجاب مراتب پایین‌تری نیز دارد که خانم‌ها و آقایان باید در حد عرف جامعه آن را رعایت کنند، این مسئله طبق مقررات دانشگاه پذیرفته شده است.

خواجه‌سروی درباره اجباری بودن چادر نیز گفت: داشتن چادر در دانشگاه‌ها اجباری نیست و ما باید در آموزش عالی خود را با قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران نیز وفق دهیم.نکته دیگر اینکه «آیین‏نامه حفظ حدود و آداب اسلامی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی» برای نخستین بار از سوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی 13 مردادماه 1366 ابلاغ شد و پس از آن تا‌کنون این شورا مصوبه دیگری درباره اجرایی کردن دستورالعمل پوشش دانشجویی نداشته است.

منبع: همشهری آنلاین