همشهری آنلاین: وزیر اقتصاد و امور دارایی گفت: طی 5 سال گذشته تولید ناخالص داخلی ایران از 241 میلیارد دلار بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول به 482 میلیارد دلار رسیده است

فارس نوشت: سیدشمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد و امور دارایی صبح امروز سه‌شنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بی‌شک یکی از مهمترین حوزه‌های اجتماعی و عملیاتی در عرصه‌های مختلف حوزه اقتصاد است.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه همیشه اقتصاد دارای حساسیت بوده است، تصریح کرد: بنا به دلایلی حساسیت‌های جدیدی در عرصه اقتصادی پدید آمده که اعتماد متقابل و حمایت بیشتری نمایندگان را می‌طلبد.

وی با تاکید بر اینکه وقتی از اقتصاد ملی صحبت می‌شود، حتما مرتبط با اقتصاد بین‌المللی است، یادآور شد: برای مثال ما در سال 1390 حدود 200 میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داشته‌ایم و بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول GPD ما حدود 482 میلیارد دلار است‌ یعنی 40 درصد نسبت صادرات و واردات به GPD می‌شود.

حسینی با بیان اینکه تحلیل،‌ برنامه‌ریزی و گره‌گشایی ما باید با در نظر گرفتن واقعیات و تحولات اقتصاد جهانی باشد، گفت: جمهوری اسلامی ایران طی بیش از سه دهه عمر پربرکت خود با وجود همه چالش‌ها همواره در مسیر رشد حرکت می‌کند و این مسیر رشد موجب خوشایندی استکبار نیست.

وزیر اقتصاد بر همین اساس به تلاش استکبار جهانی برای جلوگیری از رشد ملت ایران اشاره کرد و گفت: اما لطف خداوند حضور مردم و مقام معظم رهبری مانع از تحقق این نیت شده است و مسئله وحدت در اینجا بیشتر نمود پیدا می‌کند.

وی مسئله دیگر را تحریم اقتصادی عنوان کرد و یادآور شد: بعد از بحران اقتصادی اخیر که از سال 2007 آغاز و در سال 2008 و 2009 به اوج خود رسید، یکی از مشکلات اقتصادی دنیا بحث کندی رشد اقتصادی و ناپایداری آن به شمار می‌رود.

حسینی ادامه داد: رشد اقتصادی جهان که در سال 2010 بعد از بهبود نسبی به 5.2 رسید، سال گذشته به 3.8 درصد کاهش یافته و پیش بینی می‌شود امسال به 3.3 درصد کاهش یابد.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه رشد اقتصادی کشورهای پیشرفته که شریک اصلی تجاری ایران نیز محسوب می‌شوند، از 3.2 درصد در 2010 به 1.6 به 2011 کاهش یافت، ‌افزود: پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال جاری به 1.2 درصد کاهش یابد.

وی با بیان اینکه در حوزه یورو رشد اقتصادی 1.9 درصد در سال 2010 و 1.6 در سال 2011 بوده است، اظهار داشت: این میزان در سال 2012 به منفی نیم درصد می‌رسد.

حسینی با بیان اینکه بحران اقتصادی جهان به صورت فراگیر تداوم دارد، یادآور شد: از جمله نتایج این موضوع افزایش نرخ بیکاری در اکثر کشورهای جهان امروز است، به گونه‌ای که به شکل ناباورانه‌ای در اسپانیا نرخ بیکاری به 24 درصد رسیده و در کشورهای خود ایالات آمریکا با نرخ‌هایی مثل 8 و 9 درصد دست به گریبانند که بعد از بحران 1929 یعنی پس از حدود 80 سال بی‌سابقه است.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه در این شرایط یکی از مشکلات عمده‌ای که اقتصاد جهانی با آن مواجه است، بحث پول‌های یورو و دلار است، گفت: اکثر مبادلات جهانی با آنها صورت می‌گرفت و در حال حاضر جنگ ارزی صورت گرفته است و موجب بی‌اعتمادی نسبت به این پول‌ها و فرار سرمایه به بازارهایی مثل بازار طلاست.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که بر اثر بحران جهانی در دنیا اتفاق افتاده، رشد شدید قیمت طلا و از منظر افزایش قیمت جهانی طلا به افزایش آن در بازارهای ملی تبدیل شده است، ‌افزود: یکی دیگر از مشکلات امروز اقتصاد جهانی بحران بدهی است؛ نسبت بدهی کشورهای صنعتی و پیشرفته قبل از بحران به GPD آنها 75 درصد بوده که این درصد در سال 2012 به 108 درصد می‌رسد.

حسینی با تاکید بر اینکه در این شرایط ما دارای انعکاس‌هایی از اوضاع نابسامان اقتصاد جهانی در مسیر اقتصاد ملی هستیم، اظهار داشت: لذا باید در تحلیل‌های خود بدانیم که در مواجهه، مبادله و مقابله با فرایندهای اقتصادی چگونه رفتار کنیم.

وزیر اقتصاد در ادامه به مشکل تحریم اقتصادی اشاره کرد و اظهار داشت: در بحث تحریم اقتصادی جمهوری اسلامی ایران از بدو پیروزی انقلاب با انواع کارشکنی‌ها مواجه شده است اما تحریم اقتصادی سال 1389 در غالب قطعنامه 1929 که علیه ما اعمال شد، باید گفت به تعبیری عین تحریم‌های فلج کننده اعلام شد.

وی در ادامه به نکاتی درباه این تحریم‌ها اشاره کرد و یادآور شد: به دلیل ظرفیت‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران تاکنون از این تحریم‌ها عبور کرده‌ایم و پس از این نیز عبور خواهیم کرد.

حسینی بر همین اساس به نکاتی در خصوص این تحریم‌ها مثل حوزه واقعی اشاره کرد و گفت: حوزه واقعی که یکی از مشکلات آن این بود که سختگیری در نهادهای مالی ما داشته باشد. تا جایی که از تحریم‌ بانک‌های تجاری کشور شروع و به جایی رسیدند که بانک مرکزی جمهوری اسلامی را تحریم کردند.

وزیر اقتصاد ادامه داد: از ارائه خدمات بیمه‌ای به فعالیت‌های اقتصادی ما مثل حمل و نقل نفت توسط نفت‌کش‌های نه تنها ایرانی بلکه نفت‌کش‌های خارجی خودداری کردند؛ برای نقل و انتقال وجوه انواع مانع تراشی‌ها را ایجاد کردند و برای انتقال کالا در کشتیرانی مزاحمت‌های بیشماری را اتخاذ می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه برای سرمایه‌گذاری به طور عام و در سرمایه‌گذاری‌هایی که انرژی بالادستی و پایین دستی ممنوعیت ایجاد می‌کنند، گفت: آنها می‌خواهند این موضوع را به جهان القا کنند که محیط کسب و کار ایران افت دارد از این رو ما باید هوشیار باشیم.

حسینی با بیان اینکه آنها می‌گویند سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز سخت است و در گزارش‌های خود عنوان می‌کنند که ارائه تسهیلات در ایران سخت است، اظهار داشت: اینجاست که ما باید وحدت کلمه داشته باشیم و نقشه راه را بدانیم.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه برای خرید نفت از ایران انواع تحریم‌ها را اعمال می‌کنند، تصریح کرد: در بخش عملیات روانی تلاش می‌کنند تصویری نحیف و ضعیف از اقتصاد ایران ارائه کنند. آنها خود با نرخ بیکاری 24 درصد و انواع مشکلات مواجه هستند اما تا جایی که می‌توانند این مسائل را مستتر می‌کنند. در حالی که ضعف کوچکی در اقتصاد ایران را در بین بنگاه‌های خبرپراکنی خود به قدری بزرگ می‌کنند تا دیگران را تحت تاثیر قرار دهند.

وی بر همین اساس گفت که در همین شرایط اقتصاد ایران دست به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها زد و قانون مالیات بر ارزش افزوده اجرا شد و اجرای اصل 44 قانون اساسی صورت می‌گیرد.

حسینی با تاکید بر اینکه طی 5 سال گذشته تولید ناخالص داخلی ایران از 241 میلیارد دلار بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول به 482 میلیارد دلار رسیده است، اظهار داشت: یعنی درآمد ناخالص داخلی ایران دو برابر شده و بر اساس همین گزارش‌ها GPD ایران از مرز هزار میلیارد دلار گذشته و به عنوان هفدهمین اقتصاد بزرگ جهان تثبیت شده است.

وزیر اقتصاد ادامه داد: در شرایطی که انواع دشمنی‌ها جذب سرمایه خارجی ایران از یک میلیارد و 600 میلیون دلار در سال به 4 میلیارد و 300 میلیون دلار در سال رسیده است؛‌ صادرات غیرنفتی ایران از 15.3 میلیارد دلار به 43 میلیارد دلار رسیده است و ارزش بازار بورس ما از 46 هزار میلیارد تومان به 128 هزار تومان رسیده است. یعنی 2.8 برابر شده است.

وی با تاکید بر اینکه دشمنان می‌خواستند این اقتصاد را فلج کنند، ‌اظهار داشت: چرا ما فرصت پیدا نمی‌کنیم یا همت و پافشاری نمی‌کنیم که آمارهای کلان و موفقیت آمیز را انتشار دهیم، نکته‌‌ای است که در مقابل عملیات روانی‌ آنها کارساز خواهد بود. این مواردی که بنده عرض کردم، همگی مستند هستند.

حسینی بر همین اساس به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دشمنان به دنبال این هستند تا نهادهای آماری ما را بی‌اعتبار کنند، افزود: آنها می‌خواهند آمارهای دروغ خود را جا بیندازند.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه طی چند سال گذشته با همکاری مجلس گام‌هایی را در جهت اصلاح حوزه‌های مهم کشور برداشته‌ایم، اظهار داشت: اگر ما می‌خواهیم مالیات و نرخ سود مالیات دهنده را کاهش دهیم، چاره‌ای جز ایجاد یک منبع جدید مالیاتی نداریم.

وی بر همین اساس به قانون مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: خوشبختانه یک سوم درآمد مالیاتی کشور از آن تامین شد که در مسیر نتایج آن بیشتر مشخص می‌شود.

حسینی در ادامه به اجرای سیاست‌های اصل 44 اشاره و اضافه کرد: امروز بسیاری از پروژه‌هایی که مقام عالیرتبه کشور از جمله رئیس جمهور افتتاح می‌کنند، پروژه‌هایی هستند که سرمایه‌گذاری آنها توسط بخش خصوصی صورت گرفته و مدیریت و مالکیت آن بر عهده بخش خصوصی است.

وی در عین حال به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: در سال 85 مصرف بنزین کشور از 80 میلیون لیتر در برخی روزها تجاوز می‌کرد که اگر همان مسیر و روند افزایش مصرف بنزین در کشور ادامه می‌یافت، امروز ما باید 120 میلیون لیتر در روز بنزین مصرف می‌کردیم.

حسینی ادامه داد: بعد از سهمیه‌بندی و هدفمندی امروز مصرف بنزین ما حدود 60 میلیون لیتر در روز است؛ یعنی 60 میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی شده است؛ یعنی روزی 60 میلیون دلار این دو سیاست صرفه جویی داشتند و ماهی یک میلیارد و 800 میلیون دلار و در سال 21 میلیارد و 600 میلیون دلار صرفه‌جویی صورت گرفته است.

وزیر اقتصاد هدفمند کردن یارانه‌ها را دژ محکمی در مقابل تحریم‌های اقتصادی دانست و گفت: در شرایطی که آنها از دادن بنزین هواپیمای ایرانی خودداری می‌کنند، آیا آنها بنزین به مردم ایران می‌دادند؛ امروز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نه تنها ما را از واردات بنزین بی‌نیاز کرده بلکه به صادر کننده آن تبدیل کرده است.

حسینی با تاکید بر اینکه در اجرای هدفمندی یارانه‌ها و صرفه‌جویی در مصرف گندم سبب شد ما در حوزه امنیت غذایی نیز ارتقا پیدا کنیم، اظهار داشت: اقتصاد ایران با استحکام، شهامت و درایت به حرکت درآمد البته در این مسیر مشکلاتی هم وجود دارد‌ اما باید به دستاوردها توجه کنیم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه ما سال گذشته توانستیم از مجلس لایحه طرح گمرکی را به تصویب برسانیم، اظهار داشت: مطمئن باشید اثرات آن به زودی هویدا خواهد شد؛ ما لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را امسال به مجلس می‌آوریم و این حوزه اقتصاد ایران را اصلاح خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه در خصوص نقدینگی مدیریت مالی و تامین مالی بحث شد، گفت: اقتصاد ایران با یک مشکل آشکار یا پنهان مواجه است و‌ آن تورم است. می‌خواهند رشد اقتصادی را گسترش دهند و چاره‌ای جز این نیست که از طریق سیستم بانکی تسهیلات در اختیار بنگاه‌های اقتصادی قرار دهند و این افزایش نقدینگی است که منجر به تورم می‌شود.

حسینی ادامه داد: اگر جلوی نقدینگی گرفته شود، دود از چرخه صنعت بلند می‌شود؛ طی این چند مدت مطالعات عمیق و دقیقی را انجام دادیم تا عملیاتی شود و باید گفت ما نتوانستیم یک شیوه پایدار و غیر تورمی در اقتصادی ایران ایجاد کنیم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه تا زمانی که دولت یا مجلس تصویب می‌کند اما تامین مالی آن مشخص نشود، برداشت از منابع نفتی صورت می‌گیرد، گفت: امسال با توجه به نامگذاری سال و اهمیت موضوع تولید و سرمایه ایرانی متمرکز به این شیوه تغییر مالی و اصلاح آن شده‌ایم. باید ما به سراغ شیوه تامین مالی بین بازار سرمایه بین استفاده از ابزارهای مستقیم تامین مالی و اسلامی و هزینه تامین مالی را کاهش دهیم.

منبع: همشهری آنلاین