تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۷

علی‌اصغر محمدی : خبر اول: مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران اعلام کرد:‌ در برخی از شهرک‌های جدیدالاحداث در شهرستان‌های شهریار و اسلامشهر مدرسه برای تحصیل دانش‌آموزان وجود ندارد.

رحیم زمانی، درباره مشکل تأمین نشدن فضای آموزشی توسط برخی انبوه‌سازان به فارس گفت: براساس ماده 18 قانون شوراهای آموزش و پرورش باید انبوه‌سازان در جایی که اقدام به ساخت مسکن می‌کنند، مدرسه نیز احداث کنند که این کار صورت نمی‌گیرد.او افزود: با وجود همکاری خوب مسئولان قوه قضاییه اما باید قانون محکم‌تری داشته باشیم تا در هر جایی فضایی ساخته می‌شود، فضاهای جانبی مورد نیاز مانند ساختمان‌های آموزشی نیز لحاظ شود.

وی با بیان اینکه انبوه‌سازان به شکل‌های مختلف سعی می‌کنند قانون‌گریزی انجام دهند، اضافه کرد: تاکنون برای چند شرکت محکومیت گرفته‌ایم که در شهرهایی مانند ملارد، شهریار و اسلامشهر بوده است.

خبر دوم: 19 خرداد امسال مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران از کمبود مدرسه در شهر جدید پرند و در اولویت قرار دادن این شهر برای ساخت 70 مدرسه خبرداد.امان‌الله عباسی به مهر گفت: هم‌اکنون با ساخت و اجرای پروژه‌های مسکن مهر در شهرستان‌های استان تهران، مدارس بسیار زیادی در 21‌سایت مسکن مهر نیاز است که باید مسئولان استانی و کشوری اعتبارات لازم را برای ساخت آنها در اختیار ما قرار دهند. او با بیان اینکه هم‌اکنون 250‌هزار خانه در قالب پروژه‌های مسکن مهر در حال ساخت است، افزود: با تکمیل این خانه‌ها و استقرار 250‌هزار خانواده، 400‌مدرسه باید ساخته شود تا به نیاز آموزشی ساکنان پاسخ داده شود.

عباسی ادامه داد: برای ساخت 400‌مدرسه در پروژه‌های مسکن مهر تهران، 500‌میلیارد تومان اعتبار برای سال91 نیاز است که امیدواریم با مساعدت استانداری و وزارت کشور این اعتبار تأمین شود.نکته: آنطور که از این سخنان ‌استنباط می‌شود دولت در پروژه مسکن مهر تنها به ساخت خانه توجه کرده و ساخت مدرسه برای فرزندان خانواده‌هایی که در این شهرک‌ها ساکن می‌شوند چندان اهمیت نداشته است.

البته این دو مسئول در مورد پروژه‌های مسکن در پرند، اسلامشهر و شهریار سخن گفته‌اند اما در سایر شهرک‌های پروژه مسکن مهر که در استان تهران تحویل متقاضیان شده است نیزچنین وضعیتی مشاهده می‌شود و فضای آموزشی برای دانش‌آموزان ساکن در این شهرک‌ها ساخته نشده است.

اینکه مدیر‌کل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران می‌گوید، انبوه‌سازان باید براساس ماده18 قانون شوراهای آموزش و پرورش در جایی که انبوه‌سازی می‌کنند مدرسه نیز احداث کنند اما این اقدام صورت نمی‌گیرد، جای تعجب دارد، وقتی خود دولت در پروژه‌های مسکن مهر فضای آموزشی نساخته چگونه از دیگران توقع دارد که مدرسه بسازند. در شهرک‌های پروژه مسکن مهر استان تهران دست‌کم به 400 مدرسه نیاز است و مدرسه نساختن دولت ربطی به قانون محکم‌تر ندارد، مجری قانون خودش باید قانون را رعایت ‌کند!

مدرسه؛ شاید وقتی دیگر

افتتاح پروژه‌های مسکن مهر روند رو به رشدی دارد اما یکی از معضلات این شهرک‌ها نبود مدرسه برای تحصیل فرزندان خانواده‌هایی است که در این شهرک‌ها ساکن می‌شوند، برای مثال 25 خرداد 10 هزار واحد مسکن مهر به‌طور همزمان در شهر جدید پرند افتتاح شد و در اختیار مالکان قرار گرفت اما دریغ از وجود یک کلاس درس! این در حالی است که رئیس جمهور درباره لزوم مدرسه سازی در شهرک‌های مسکن کهر تاکید کرده است.

البته استاندار تهران وعده داده که همه شهرک‌های مسکن مهر دارای مدرسه می‌شوند.مرتضی تمدن با اشاره به کافی نبودن مدارس ساخته شده در پروژه‌های مسکن مهر شهر تهران به مهر گفت: ساکنان این شهرک‌ها نگران نباشند زیرا ساخت‌وساز مدارس مورد نیاز این شهرک‌ها به سرعت ادامه دارد.

او با اذعان به اینکه مدارس ساخته شده در پروژه‌های مسکن مهر با توجه به روند واگذاری پروژه‌ها و اسکان مردم کافی نیست به همین دلیل ساخت مدارس جدید در دستور کار قرار گرفته است اظهار کرد: هم‌اکنون در همه سایت‌های مسکن مهر شهر تهران در حال ساخت مدرسه هستیم و با اتمام ساخت آنها، هیچ پروژه‌ای بدون مدرسه باقی نمی‌ماند.

شهرک‌ها و مجتمع‌های مسکونی طرح مسکن مهر که تحویل متقاضیان شده است فاقد فضای آموزشی است که این امر موجب نگرانی ساکنان این شهرک‌ها شده است، و طبق توافقنامه‌ای که بین وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و راه و شهرسازی منعقد شده در شهرهای جدید و پروژه‌های مسکن واحدهای آموزشی و پرورشی به‌صورت مشارکتی از سوی این دو وزارتخانه احداث می‌شود.

اختصاص زمین مناسب و اجرای پروژه فضای آموزشی تا مرحله پایان اسکلت با وزارت راه و شهرسازی است و پس از آن منابع لازم از محل اعتبارات عمرانی استانی آموزش و پرورش تأمین می‌شود تا کار ادامه یابد. به هر روی ساخت مدرسه در شهرک‌های مسکونی پروژه مسکن مهر تنها در حد وعده است،‌ هزاران دانش‌آموز ساکن در این شهرک‌ها مدرسه ندارندو تا بازگشایی مدارس فقط سه ماه فرصت باقی‌مانده است. البته تاکنون کسی به این پرسش که چرا در پروژه‌های مسکن مهر مدرسه ساخته نشده پاسخی نداده است.

منبع: همشهری آنلاین