پیروزی غافلگیر‌کننده دانمارک برابر هلند در دور اول بازی‌ها 28 خرداد تأثیر خودش را نشان می‌دهد؛ وضعیت هیچ گروهی مانند گروه B یورو 2012 پیچیده نیست و در شب آخر بازی‌ها، همه تیم‌ها حتی هلند که در دو بازی قبلی خودش باخته است شانس صعود دارند

هلند، تنها درصورتی صعود می‌کند که پرتغال را با اختلاف 2 گل ببرد و البته باید امیدوار باشد که آلمان هم دانمارک را شکست بدهد. البته در تاریخ یورو، هیچ تیمی بعد از دو باخت متوالی نتوانسته است به دور دوم صعود کند و درصورتی که امشب هلند نتواند علیه تاریخ مبارزه کند، دوباره به سرنوشت تلخ یورو 1980 مبتلا خواهد شد؛ نارنجی‌ها بعد از آنکه در سال 1978 به فینال جام جهانی رسیدند، در یورو 1980 نتوانستند از مرحله گروهی صعود کنند و حالا هم آنها تیم فینالیست آخرین جام جهانی به شمار می‌روند و براساس یک سایت معتبر، تنها 9.5 درصد شانس صعود دارند.

 

  تیم‌ها را ببینید:  آشنایی با تیم‌های یورو 2012

علاوه بر تاریخ که علیه هلندی‌هاست، شرایط این تیم هم مثل همیشه چندان آرام نیست. رافائل فان‌درفارت و کلاس یان هونته‌لار به اینکه در ترکیب اصلی نبوده‌اند آشکارا اعتراض کرده‌اند و آرین روبن هم در شکست دو بر یک برابر آلمان، بعد از اینکه تعویض شد پیراهنش را درآورد و به نشانه اعتراض، از آن سوی زمین بیرون رفت.

بهترین خط حمله مرحله مقدماتی یورو هم ناکارآمدی خود را در دو بازی قبلی با زدن تنها یک گل نشان داده است و برت فان مارویک سرمربی هلند به خاطر استفاده از رابین فان پرسی در ترکیب اصلی از سوی رسانه‌های هلندی تحت فشار است. با این حال به‌نظر می‌رسد شرایط در بازی پرتغال، کمی متفاوت خواهد بود. هر نتیجه‌ای به جز پیروزی با اختلاف دو گل به کار هلند نمی‌آید و فان مارویک احتمالا تمام عناصر هجومی‌اش را به زمین خواهد فرستاد. در این صورت، با اضافه شدن فان‌درفارت و هونته‌لار، فان پرسی همچون نیمه دوم بازی با آلمان، به‌عنوان مهاجم کنار بازی خواهد کرد.

هلندی‌ها البته باید به بازی آلمان که به‌صورت همزمان برگزار می‌شود هم امیدوار باشند. هر چند به‌نظر می‌رسد نباید از این بابت نگران باشند چون باستین شواین‌اشتایگر هافبک تیم ملی آلمان و بایرن مونیخ، به مارک فان بومل کاپیتان سابقش قول داده است که آلمان هر کاری می‌کند تا دانمارک را ببرد به همین‌خاطر است که فان مارویک همچنان به صعود امیدوار است؛ «ما همچنان شانس داریم که صعود کنیم و باید به آن ایمان داشته باشیم. باید پرتغال را ببریم و از شانس صعودمان استفاده کنیم.»

پیروزی آلمان، تنها برای کمک به هلند نیست؛ هرچند شاگردان یواخیم لو پس از دو پیروزی متوالی با یک امتیاز هم صعودشان را قطعی می‌کنند، باخت برابر دانمارک می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای آنها داشته باشد به همین‌خاطر است که اولیویر بیرهوف مدیر تیم ملی آلمان، کار آلمان را تمام‌شده نمی‌داند؛ «ما هنوز صعود نکرده‌ایم و باید برابر دانمارک کاملا محتاط باشیم.» دانمارک هم درصورتی صعود خواهد کرد که نتیجه‌ای بهتر از پرتغال در بازی‌های امشب بگیرد چون درصورت پیروزی هر دو تیم، پرتغال به خاطر نتیجه بهتر در بازی رو در رو صعود خواهد کرد.

پرتغال البته کار آسانی برابر هلند ندارد؛ کریستیانو رونالدو در بازی آخر برابر دانمارک، دو موقعیت خوب گلزنی را از دست داد. تقابل امشب دو تیم، می‌تواند با توجه به حساسیت‌های بسیار بالای آن، تکرار جدال خشن دو تیم در جام جهانی 2006 باشد؛ پرتغال که در جام جهانی 2006 با ایران همگروه بود، در مرحله یک‌هشتم نهایی هلند را یک بر صفر شکست داد اما این بازی، با 16‌کارت زرد و چهار کارت قرمز، رکورددار بازی خشن در تاریخ جام جهانی است.

منبع: همشهری آنلاین