اولین بازی مرحله نیمه نهایی یورو 2012 امشب ساعت 23:15 با رویارویی پرتغال و اسپانیا آغاز می‌شود؛ دو همسایه‌ای که رقابت زیادی در زمین فوتبال و حتی خارج از آن دارند.

بی‌تردید اسپانیا به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی و قهرمان جهان بخت اول پیروزی در این بازی به شمار می‌رود، ولی پرتغال هم با کاپیتان و ستاره‌اش رونالدو مصمم است که هشت سال پس از ناکامی در فینال یورو 2004، این بار به قهرمانی اروپا برسد. مهاجم رئال مادرید در این تورنمنت شروع خوبی نداشت، ولی در دو بازی اخیر سه گل به ثمر رسانده و امشب انگیزه زیادی دارد که برابر گروه بارسایی‌های اسپانیا قدرت‌نمایی کند. انگیزه دیگر رونالدو برای درخشش در این بازی و قهرمانی احتمالی در یورو، سبقت گرفتن از مسی در راه کسب توپ طلای 2012 است.


فرانسه در یک چهارم نهایی برای متوقف کردن اسپانیا سبک بازی و ترکیبش را تغییر داد؛ ترفندی که ناموفق بود و این تیم با نمایشی ضعیف کنار رفت. پرتغال اما به‌نظر می‌رسد از آن بازی درس گرفته و نمی‌خواهد بازی‌اش را به خاطر اسپانیا تغییر دهد. ژائو پریرا، مدافع راست پرتغال در این‌باره می‌گوید: «باید خودمان باشیم و به خاطر اینکه با قهرمان جهان و اروپا روبه‌رو می‌شویم، سبک بازی‌مان را تغییر ندهیم.» البته پرتغال با حفظ ترکیب ثابتش توانایی این را دارد که از سبک دفاع- ضدحمله استفاده کند و با سرعت بازیکنانی مثل نانی و رونالدو، توان ضربه زدن به اسپانیا را دارد.

جنگ ستارگان لالیگا

رویارویی بازیکنان رئال و بارسا هم حساسیت‌های این بازی را بیشتر کرده است. رونالدو، پپه و کونترائو بازیکنان رئالی پرتغال هستند، در حالی‌که در ترکیب اسپانیا ژاوی، اینی یستا، پیکه، بوسکتس و فابرگاس از بارسا و ژابی آلونسو، سرخیو راموس، کاسیاس و آربلوا از رئال بازی می‌کنند. آلونسو که هر دو گل اسپانیا مقابل فرانسه را در صدمین بازی ملی‌اش به ثمر رساند، درباره بازی مقابل هم‌تیمی‌هایش می‌گوید: «با بازیکنان مادریدی پرتغال صحبت کردم و همه آنها خیلی آماده به‌نظر می‌رسند.

آنها آمادگی باشگاهی‌شان را برای تورنمنت هم حفظ کرده‌اند.» با وجود این، آلونسو دلیلی نمی‌بیند که اسپانیا برای مهار رونالدو، برنامه‌اش را تغییر دهد؛ «ممکن است تغییراتی جزئی داشته باشیم، ولی بهترین راه برای مهار هر‌بازیکنی، بازی تیمی است.» اسپانیا با وجود صعود به نیمه نهایی نتوانسته نمایش راضی‌کننده‌ای داشته باشد.

به عقیده کارشناسان، استفاده از شش هافبک از سوی دل‌بوسکه و نیمکت‌نشین کردن مهاجمانی مثل تورس، یورنته و پدرو یکی از دلایل نمایش خسته‌کننده اسپانیاست. با وجود این، بعید است سرمربی اسپانیا در این بازی حساس ترکیب تهاجمی تیمش را به هم بریزد. یکی دیگر از دلایل نزول اسپانیا هم خستگی بازیکنان این تیم است. بازیکنان اسپانیا بیش از بازیکنان سایر تیم‌های شرکت‌کننده در یورو، در این فصل به میدان رفته‌اند. علاوه بر این، بازیکنان اسپانیا نسبت به همتایان پرتغالی‌شان برای استراحت دو روز کمتر زمان داشته‌اند.

اعتراض پرتغالی‌ها به داور ترک

داوری این بازی برعهده جنیت چاکر ترک است؛ انتخابی که با اعتراض فدراسیون فوتبال پرتغال روبه‌رو شده است. یکی از اعضای این فدراسیون می‌گوید: «از میان کشورهای حذف شده، گزینه‌های بهتری هم وجود داشت، ولی یوفا او را انتخاب کرده که سطحش خیلی پایین‌تر است.» آنچه حساسیت پرتغالی‌ها را بیشتر می‌کند، یکی از مصاحبه‌های پلاتینی است که گفته بود دوست دارد آلمان و اسپانیا را در فینال ببیند.

البته پرتغالی‌ها از آخرین رویارویی رسمی‌شان با اسپانیا در جام‌جهانی 2010 هم خاطرات خوبی ندارند. روزنامه پرتغالی دیاریو ده نوتیسیاس با اشاره به تک گل ویا در آن بازی که در موقعیت آفساید به ثمر رسید، می‌نویسد: «سرنوشت بازی روی یک اشتباه تعیین شد.» داور بازی اسپانیا‌- کرواسی در مرحله گروهی هم از اعلام دو پنالتی به نفع مردان بیلیچ خودداری کرد تا شائبه جانبداری یوفا از اسپانیا بیشتر شود؛ به همین دلیل یکی از روزنامه‌نگاران پرتغالی حاضر در اوکراین در پاسخ به این سؤال که خطرناک‌ترین بازیکن اسپانیا چه‌کسی است؟ به کنایه می‌گوید: «پلاتینی!»

آنچه درباره دیدارهای یورو 2012 می‌خواهید:

more  جام ملت‌های اروپا / قهرمانان جام ملت‌های اروپاآشنایی با تیم‌های یورو 2012 / توپ رسمی جام ملت‌های اروپا ۲۰۱۲

euro results

کد خبر 175348
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز