گروه حوادث: زورگیران خشن نمی‌دانستند آخرین طعمه‌شان جوان نقاشی است که تبحر زیادی در ترسیم چهره افراد دارد؛ چهره‌ای که این جوان از دزدان نقاشی کرد خیلی زود هویت آنها را برملا ساخت و تمامی اعضای باند را به دام پلیس انداخت.

تحقیقات پلیس برای دستگیری اعضای این باند شامگاه 7 اردیبهشت امسال و با شکایت مرد جوانی در کلانتری140 تهران آغاز شد. شاکی به مأموران گفت: ساعتی قبل از خیابان مرزداران سوار یک دستگاه خودروی پژو405 نقره‌ای شدم تا به خانه‌مان بروم. چند روز به مراسم عروسی‌ام مانده بود و به همین دلیل برای همسرم یک سرویس طلا خریده بودم که آن شب همراهم بود.

وی ادامه داد: داخل ماشین به غیر از راننده، زن و مرد جوانی که ظاهرا مسافر بودند نشسته بودند. زن روی صندلی جلو نشسته بود و به همین دلیل من روی صندلی عقب و کنار مردی نشستم که هیکل درشتی داشت. چند لحظه از حرکت ماشین نگذشته بود که این مرد چاقویی از جیبش خارج کرد و تیغه آن را روی پهلویم گذاشت. بعد هم تهدید کرد که اگر سر و صدا کنم مرا می‌کشد. او گوشی تلفن همراه، 600هزار تومان پول نقد و سرویس طلایی را که خریده بودم سرقت کرد و چند دقیقه بعد ماشین در یکی از خیابان‌های خلوت توقف کرد و آنها مرا به بیرون پرت کردند. بعد از فرار سارقان توانستم شماره پلاک ماشینشان را یادداشت کنم و برای شکایت راهی کلانتری شدم.

خودروی سرقتی

با شکایت این مرد مأموران به استعلام شماره پلاک خودروی دزدان پرداختند و توانستند صاحب آن را شناسایی کنند. این مرد وقتی تحت بازجویی قرار گرفت، گفت: ششم اردیبهشت ماه مشغول مسافرکشی بودم که دو مرد جوان خواستند آنها را به‌صورت دربستی به شهرک مارلیک ببرم.

در حالی‌که هوا کاملا تاریک شده بود این دو جوان با چاقو و قمه به جانم افتادند و بعد از سرقت مدارک و پول‌هایم، مرا به بیرون پرت کردند و ماشین را به سرقت بردند. من هم به اداره پلیس رفتم و از آنها شکایت کردم.اظهارات صاحب خودرو نشان می‌داد که مأموران با سارقانی کاملا حرفه‌ای روبه‌رو هستند؛ دزدانی که برای فرار از دست پلیس از خودروهای سرقتی برای زورگیری‌های خشن استفاده می‌کنند. بنابراین مشخصات خودرویی که در اختیارشان بود در اختیار تمامی تیم‌های گشتی قرار گرفت و جست‌وجو برای دستگیری آنها ادامه یافت.

مرد نقاش

چند روز از این ماجرا گذشت و هیچ ردی از دزدان به دست نیامد. به غیر از شاکیان اولیه، چند شاکی دیگر هم با مراجعه به پلیس از سرقت اموالشان توسط سرنشینان یک خودروی پژو405 گفتند. تمامی آنها مدعی بودند که در بین سارقان یک زن جوان هم حضور داشته که روی صندلی جلو نشسته بوده و وانمود می‌کرده مسافر است.

آنها هم با دیدن این زن به راننده اعتماد کرده و سوار ماشینش شده بودند اما در بین راه اموالشان توسط سرنشینان خودرو سرقت شده بود. در حالی‌که هیچ‌یک از مالباختگان به‌دلیل تاریکی هوا و ترس و وحشتی که در هنگام سرقت به جانشان افتاده بود موفق نشده بودند چهره دزدان را به خاطر بسپارند، مرد جوانی نزد مأموران پلیس رفت و به شکایت از اعضای این باند پرداخت.

او که یک نقاش بود به مأموران گفت: وقتی یکی از سرنشینان پژو، تیغه چاقویش را زیر گلویم گذاشت و با تهدید پول‌هایم را سرقت کرد، خوب به چهره‌اش نگاه کردم. چون نقاش هستم، تمامی جزئیات صورتش در خاطرم ماند و به‌رغم اینکه در آن لحظه حسابی ترسیده بودم اما حالا می‌توانم چهره‌اش را نقاشی کنم. مرد جوان به سرعت دست به‌کار شد و تصویر کاملی از چهره یکی از دزدان طراحی کرد. مأموران این تصویر را با آلبوم عکس مجرمان سابقه‌دار تطبیق دادند و متوجه شدند که تصویر متعلق به تبهکار سابقه‌داری به اسم قاسم است.

با اطلاعات موجود در پرونده‌های قدیمی این مرد، مأموران سرنخی از وی در منطقه شهریار به‌دست آوردند و با دریافت نیابت قضایی راهی آنجا شدند. قاسم در یک عملیات ضربتی دستگیر شد و بعد از انتقال به اداره آگاهی به سرقت‌های سریالی اعتراف کرد.

او مدعی شد که سرکرده باند جوانی به‌نام آیدین است که در برخی از سرقت‌ها با زن جوانی به نام مینا سوار ماشین می‌شد و دست به سرقت از مسافران می‌زدند. با اطلاعاتی که از متهم به دست آمد بقیه همدستان او نیز یکی بعد از دیگری شناسایی و در عملیات‌های جداگانه دستگیر شدند. تحقیقات نشان می‌داد که اعضای این باند پنج‌ مرد و یک زن هستند که در قالب گروه‌های سه‌ نفری سوار خودروهای مسروقه می‌شدند و دست به سرقت از مسافران می‌زدند. سرهنگ غیاثوند، معاون مبارزه با سرقت‌های خاص پلیس آگاهی تهران با بیان این خبر گفت:

با توجه به دستگیری تمامی اعضای این باند، تحقیقات برای شناسایی تمامی مالباختگان آغاز شده و کسانی که در طول چند ماه گذشته و توسط سرنشینان خودروهای مختلف پراید و پژو405 به‌ویژه به رنگ‌های سفید، نوک‌مدادی و نقره‌ای مورد سرقت و ضرب و جرح قرار گرفته‌اند می‌توانند برای شناسایی متهمان به اداره پنجم پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند.

منبع: همشهری آنلاین