همشهری آنلاین: در پی سودبری‌های معامله گران در روزهای قبل و نیز در آستانه تعطیلات آخر هفته، بهای نفت در معاملات بازارهای جهانی بیش از یک دلار کاهش یافت.

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بهای نفت‌خام سبک شیرین پایه بورس نیویورک برای تحویل در ماه آوریل در معاملات روز جمعه9مارس یک دلار و 59 سنت کاهش یافت و به بشکه‌ای 60 دلار و 5 سنت رسید.

هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه آوریل نیز، در معاملات روز جمعه با یک دلار و 20 سنت کاهش، بشکه ای 61 دلار و 31 سنت معامله شد.

به رغم کاهش بهای نفت، تحلیلگران به اتفاق معتقدند که شرایط بازار کاملا برای افزایش بهای نفت مساعد است.

جان کیلدوف، تحلیلگر موسسه فیمات، بروز مشکلات در تعدادی از پالایشگاه‌های آمریکا و کاهش تولید آنها را مهم‌ترین تهدید برای افزایش بهای نفت عنوان کرد.

از سوی دیگر، وزارت انرژی آمریکا در گزارش هفتگی خود که روز چهارشنبه 7مارس منتشر شد اعلام کرد میزان ذخایر گازوئیل این کشور در هفته گذشته با 3 میلیون و 800 هزار بشکه کاهش به 216 میلیون و 400 هزار بشکه رسیده است این در حالی است که تحلیلگران پیش بینی می کردند میزان ذخایر گازوئیل فقط یک میلیون و 400 هزار بشکه کاهش یافته باشد.

فیل فلین، تحلیلگر موسسه آلارون تریدینگ نیز پیش بینی کرد تا زمانی که عرضه فرآورده‌های پالایشی با مشکل رو به رو باشد، احتمال افزایش بهای نفت و گازوئیل همچنان وجود خواهد داشت.
 
دیگر عامل مورد توجه بازار، اجلاس آینده سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است که قرار است روز پنجشنبه 24 اسفند ماه در وین برگزار شود.

تیم ایوانز، تحلیلگر انرژی در "سیتی گروپ گلوبال مارکتز" معتقد است اجلاس روز پنجشنبه آینده اوپک نه تنها مهم‌ترین خبر در این هفته بلکه مهم‌ترین خبر در سه ماهه دوم سال 2007 است زیرا هر تصمیمی که اوپک در خصوص میزان تولید خود اتخاذ کند، بر قیمت‌ها در کوتاه مدت و طولانی مدت تاثیر خواهد گذاشت.

معامله گران همچنین در انتظار انتشار گزارش ماهانه آژانس بین المللی انرژی در روز سه شنبه و نیز انتشار گزارش پیش بینی‌های طولانی مدت اداره هواشناسی آمریکا در روز پنجشنبه هستند. گزارش های یادشده به طور معمول بر بازار نفت کاملا تاثیر می گذارد.

بازار همچنین بر تحولات خاورمیانه و به ویژه اختلاف غرب و ایران بر سر پرونده هسته ای این کشور متمرکز شده است. واشنگتن در تلاش است تحریم های سنگینی علیه ایران از سوی سازمان ملل متحد اعمال شود و نیز شرکت های نفتی خارجی که در بخش انرژی این کشور سرمایه گذاری می کنند مجازات شوند.

تولید کنندگان غیر اوپک تولید نفت را افزایش می دهند  
 
موسسه مشاوره انرژی اعلام کرد که تولید و عرضه نفت از سوی تولید کنندگان غیر اوپک در سال ۲۰۰۷ با افزایش فراوانی همراه خواهد بود.

به گزارش شبکه خبری الجزیره قطر٬ دلیل افزایش عرضه از سوی تولید کنندگان غیر اوپک٬ آغاز تولید از میدان های جدید در آسیای مرکزی٬ آمریکای شمالی و آفریقا است.

موسسه وود مکنزی٬ افزود میانگین تولید نفت و گاز طبیعی مایع از تولید کنندگان غیر عضو اوپک و همچنین آنگولا که عضو جدید اوپک به شمار می آید٬ در سال ۲۰۰۷ به ۲/۵۰میلیون بشکه در روز خواهد رسید که بیانگر افزایش یک و نیم میلیون بشکه در روز در مقایسه با سال ۲۰۰۶ است.

بنابر اعلام این موسسه ٬به احتمال قوی٬ میانگین افزایش تولید در سه ماهه پایانی سال ۲۰۰۷ سرعت بیشتری پیدا خواهد کرد و در مقایسه با مدت مشابه درسال ۲۰۰۶ یک میلیون و ۶۰۰هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

این درحالی است که پیش بینی می شود مصرف جهانی نفت در سال ۲۰۰۷ به ۸۵میلیون بشکه در روز برسد.
 
برگزاری اجلاس 144 اوپک در شرایط باثبات تر بازار جهانی نفت
 
دکتر فریدون برکشلی با باثبات تر دانستن شرایط بازار در مقایسه با اجلاس قبلی اوپک بر امکان تصمیم سازی بهتر اعضای اوپک برای سه ماه دوم سال جاری میلادی تاکید کرد.

دکتر برکشلی در گفتگو با شانا با اشاره به برگزاری اجلاس یکصد و چهل و چهارم وزرای نفت اوپک در روزهای پایانی هفته جاری در وین گفت: با توجه به ثبات بیشتر بازار جهانی نفت در آستانه برگزاری اجلاس ۲۴ اسفند ماه (15 ماه مارس)اوپک، این نشست در شرایطی متفاوت با نشست قبلی در ابوجا برگزار می شود.

کارشناس ارشد نفت اعلام داشت: بهای سبد نفتی اوپک در حال حاضر از مرز 57 دلار هر بشکه فراتر رفته است که بالاترین میزان در سال جاری میلادی است. وی افزود: در همین حال به نظر می رسد تولیدکنندگان نفت غیر اوپک، نتوانسته اند سطح تولید خود را آن طور که تحلیلگران پیش بینی می کردند افزایش دهند.
وی با اشاره به کاهش تولید بزرگ ترین تولیدکننده نفت قاره آفریقا، گفت: درهمین حال نیجریه چهارمین تولیدکننده اوپک با مشکلات فنی و سیاسی روبروست  و در طول روزهای گذشته بیش از 150 هزار بشکه از تولید خود کاسته است.

دکتر برکشلی با اشاره به پایبندی خوب اعضای اوپک به سقف تولید مصوب این سازمان گفت: اعضای سازمان اوپک از ابتدای ماه فوریه که کاهش نیم میلیون بشکه ای مصوب اجلاس ابوجا را به مرحله اجرا درآورده اند ، در حدود 60 درصد به تعهدات خود پایبند بوده و این امر به تقویت و ثبات بازار کمک کرده است.

وی با موثر دانستن مسائل سیاسی منطقه در قیمت نفت، ابراز داشت: در همین حال خاورمیانه و منطقه خلیج فارس کما کان شرایط بحرانی دارد که تا حدی زمینه های سیاسی و روانی افزایش قیمت نفت را  فراهم ساخته است.

دکتر برکشلی با تاکید بر اینکه کاهش سقف تولید همیشه نمی تواند موجب تقویت و ثبات بازار شود، گفت: وقتی اوپک تولید خود را کم می کند بازار و مصرف کنندگان چنین استنباط می کنند که یک حاشیه اطمینان و ضریب امنیت عرضه نفت نزد اوپک موجود است و تحت شرایط بحرانی می توانند از آن استفاده کنند که این خود معامله گران را نسبت به خریدهای آتی کم توجه می کند.

پیچیدگی های بازار

وی در ادامه گفت: بازار جهانی نفت در طی سالهای اخیر با پیچیدگی هایی مواجه شده است و روش سنتی توازن عرضه و تقاضا از طریق مدیریت فیزیکی عرضه توسط اوپک به تنهایی کافی نیست. بنا به گفته دکتر برکشلی طی سالهای اخیر نقش کارگزاران و معامله گران بورس  در جهت دهی بازار افزایش پیدا کرده و تولیدکنندگان و خریدارانی که در بازار بورس فعالند، تاثیر  قابل ملاحظه ای بر روند تعیین قیمتها دارند.

 این کارشناس ارشد نفت  با متفاوت دانستن تجارت نفت با سایر کالاها گفت: نفت تقریبا تنها کالایی است که قیمت کف آن توسط مشتریان در بازارهای بورس جهانی مانند لندن و نیویورک تعیین می شود و فروشنده در تعیین قیمت آن نقش کمی دارد.

وی افزود: در تجارت جهانی، تولیدکنندگان و فروشندگان هستند که  قیمت کالای خود را تعیین می کنند لیکن در مورد نفت متفاوت عمل می شود،یعنی محصولی در منطقه ای مانند خلیج فارس تولید می شود اما قیمت آن در هزاران کیلومتر دورتر در مراکز مصرف مشخص می شود.
وی  توضیح داد: به همین دلیل لازم است اوپک خود را به ابزارهای کارامدتر مجهز کند.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه شرایط بازار در مجموع نسبت به اجلاس قبلی باثبات تر است،  وزرای نفت اوپک می توانند تصمیم سازی بهتری برای سه ماهه دوم سال جاری میلادی داشته باشند.