همشهری آنلاین: کارگردان و خبرنگاری بریتانیایی در موزه علوم لندن به نمایشگاهی زنده تبدیل شده‌ تا بازدیدکنندگان را به تماشای دنیای تاریک و کاملا خصوصی سیستم گوارشی بدنش ببرد.

وی با بلعیدن دوربین کوچک تصویربرداری با شبکه BBC برای تولید برنامه‌ای به نام اسرار بدن انسان همکاری کرد. درون روده‌انسان معمولا بسیار تاریک است اما این بخش از بدن محل زندگی جاندارانی است که هرگز نور روز را ندیده‌اند. بیش از 50 تریلیون نمونه از این جانداران در درون روده انسان زندگی می‌کنند و می‌توانند به شیوه‌های مختلفی بر روی سلامت انسان تاثیر بگذارند.

"مایکل موسلی" برای‌اینکه بدنش را برای اجرای این نمایش آماده کند،‌ برای 24 ساعت روزه گرفت و درحدود چهار لیتر مایع ملین نوشید که تحمل عواقبش برای او بسیار ناخوشایند بود. اما انجام این کار برای پاکسازی فضای درونی روده وی لازم بود درغیر این صورت دوربین تنها تصاویری تیره نمایش می‌داد.

وی سپس با کمک دکتر مارک مک‌آلیندون یکی از برترین متخصصان دوربین‌های قرصی در بریتانیا برنامه را آغاز کرد. قرصی که دوربین درون آن قرار داشت کمی بلندتر از یک سانتیمتر و به اندازه یک قرص ویتامین بزرگ بود اما با درنظر گرفتن تجهیزاتی که درون آن جا گرفته از قبیل تجهیزات تصویربرداری و نور،‌ این قرص کاملا کوچک به نظر می‌آید.

دوربین درون این قرص در ثانیه سه عکس به ثبت می‌رساند و آنها را به واسطه حسگرهایی که در بدن موسلی قرار گرفته‌‌بودند به یک گیرنده یا نمایشگری بزرگ در موزه علوم لندن ارسال می‌کرد. موسلی مرحله بلعیدن دوربین را به دشواری انجام داد و قرص در انتهای مری او گیر کرد از این رو وی ناچار شد تا برای بلعیدن کامل آن در میان جمعیتی که در موزه حضور داشتند بالا و پایین بپرد.

تصاویری که دوربین آغاز به ارسال آنها کرد،‌ فضایی غار مانند و عجیب را نشان می‌داد که به گفته موسلی شبیه به مناظر ثبت شده از سیاره مریخ بودند. دیواره‌های معده به صورت ثابت در حرکت بودند. با ورود دوربین به روده کوچک پرزهای روده نیز به خوبی واضح و آشکار شدند.

دوربین پس از 9 ساعت تنها پنج متر در درون سیستم گوارشی موسلی حرکت کرده بود و پس از گذشت 14 ساعت با عبور از روده بزرگ در نهایت از بدنش دفع شد. شبکه BBC قصد دارد فیلمی که از سفر این دوربین کوچک درون سیستم گوارشی انسان به ثبت رسانده را روز سه شنبه پخش کند.

منبع: همشهری آنلاین