به گزارش ایسنا، حمیدرضا حاجیبابایی در بیست و نهمین اجلاس روسای آموزشوپرورش مناطق کشور که با حضور نمایندگان مجلس و رییسجمهور در حال برگزاری است، گفت: امسال مهمترین سال برای تحول بنیادین آموزش و پرورش است و در طول سه سال گذشته همه قسمتهای آموزش و پرورش درگیر اخذ تحول و اجرای زیرساختهای آن بوده است.
وی افزود: زمانی که وارد آموزش و پرورش شدم تنها با انگیزه تحول بوده و اگر اخذ تحول بنیادین خدمت ویژه به فرهنگیان بازتعریف معلم و مدرسه و دانشآموزان نبود شاید ترجیح میدادم تا زمانی که مردم چنین ارادهای دارند نماینده مجلس باشم اما امروز که در آموزش و پرورش هستم با رویکرد برنامههای تحولی کارهای فشردهای را برای ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش انجام میدهم و تا زمانی که در آموزش و پرورش باشم چنین خواهم بود.
وی ادامه داد: همه مسئولین آموزش و پرورش مورد خطاب و عتاب مقام معظم رهبری قرار گرفتند چرا که مطالبه ایشان تغییر و تحول آموزش و پرورش بر اساس تحول بنیادین و فلسفه تعلیم و تربیت است.
حاجیبابایی عنوان کرد: یکی از مهمترین بخشهای آموزش و پرورش اجرای ساختار 3 ـ 3 ـ 6 و نظام جدید است که از امسال آغاز شده و هدف آن تغییر صرف ساختار و نظام نیست بلکه معتقدیم شش ساله ابتدایی نیز باید به صورت دو دوره سه ساله تعریف و عملیاتی شود و بر این اساس دانشآموزان اول تا سوم ابتدایی در یک مدرسه و از چهارم تا ششم در مدرسه دیگری تحصیل کند.
حاجیبابایی گفت: آموزش و پرورش برنامههای دقیقی را برای نظام آموزشی کشور تبیین و تعریف کرده است چرا که معتقدیم دانشآموز کلاس اول ابتدایی نباید در کنار دانشآموز ششم ابتدایی تحصیل کند و همچنین دانشآموزی که اول راهنمایی تحصیل میکند نباید در کنار دانشآموزی که دو یا سه سال مردود شده تحصیل کند. بر این اساس در آینده مدارس بر اساس تحول بنیادین تغییر و متحول خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در این سند 132 اقدام و راهکار تعیین شده متناسبسازی ساعات آموزشی، حجم و محتوای کتاب بر اساس توانمندی دانشآموزان را بخشی از این راهکارها برشمرد.
وی همچنین از اختصاص ردیف مستقل برای تحول بنیادین در بودجه 91 خبر داد و گفت در سالهای آینده اعتبارات بیشتری را به این بخش اختصاص خواهیم داد.
حاجیبابایی عنوان کرد: شش ساله شدن ابتدایی در سال 1368 در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده و در سال 88 ماده واحدی به شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر اینکه پیشدانشگاهی قابلیت استفاده در نظام آموزشی را ندارد عنوان شد که در این شورا به تصویب رسید.
وی تاکید کرد: آموزش و پرورش باید نظام 3 ـ 3 ـ 6 را زودتر اجرا میکرد و همه امکانات آن را فراهم کرده بود اما رئیسجمهور و شورای انقلاب فرهنگی عنوان کردند یکسال دیگر نیز این تحول مورد بررسی قرار بگیرد سپس اجرایی شود.
حاجیبابایی ادامه داد: در سال گذشته 290 اقدام برای زیرساختهای تحول بنیادین صورت گرفت و یک ستاد و 11 کارگروه و 750 ستاد کشوری نیز تشکیل شد که در راستای اجرایی شدن این تحول 38 قانون مصوب و به مناطق آموزش و پرورش کشور ابلاغ شده است.
وی در ادامه از چاپ 22 میلیون جلد کتاب برای پایه دوم و ششم ابتدایی خبر داد و گفت: به همراه این کتابها یک بسته آموزشی کامل حاوی دو کتاب در دو هزار دقیقه فیلم و سیدی آموزشی به معلمان ارائه میشود.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: کلاسهای ضمن خدمت معلمان از خردادماه آغاز شده و تا پایان اسفندماه امسال ادامه خواهد داشت.
حاجیبابایی گفت: هر چند که در طول 33 سال گذشته خدمات زیادی در حوزه کتابهای درسی صورت گرفته اما امروز عصاره خون شهدا و نگاه رهبری در این کتابها تجلی پیدا کرده است. البته این بدین معنا نیست که کتابها عاری از اشکال است چرا که هیچ کتابی وجود ندارد که اشکالی بر آن وارد نباشد.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: امسال معلمان اول ابتدایی ثابت خواهند بود و برای پایه ششم هیچ معلم جدیدالورودی نخواهیم داشت بلکه همه معلمان را از بین معلمان پایه پنجم تامین خواهیم کرد.
وی با انتقاد از اینکه عنوان میشود چرا معلمان را در پایهها و مقاطع جابجا میکنند، گفت: در سی و سه سال گذشته هزاران هزار معلم از ابتدایی به راهنمایی و دبیرستان و بالعکس رفتهاند اما هیچکس اعتراضی نداشت و در حال حاضر تحول بنیادین در حال اجرا است برخی عنوان میکنند که معلم ششم ابتدایی را چرا از مقطع دیگر یا پایه دیگر تامین میکنید که من این انتقادها را وارد نمیدانم.
حاجیبابایی گفت: در سال گذشته همه نیروهایی که در آموزش و پرورش وجود داشت اعم از نهضتی، شرکتی و حقالتدریسی تبدیل وضعیت و تعیین تکلیف شدهاند و آموزش و پرورش هیچگونه مشکلی به لحاظ کمبود نیروی انسانی ندارد و معلمانی که سال گذشته تبدیل وضعیت شدند در پایه سوم و چهارم تدریس خواهند کرد.
وی عنوان کرد: حق معلم است که بخواهد در مدرسه محل زندگی خود تدریس کند و بخواهد پایه تدریس خود را تغییر دهد.
وی همچنین درباره برخی انتقادها درباره به کارگیری نیروهای کار معین به عنوان معلم گفت: پارتیبازی و دستور آموزش و پرورش را زمینگیر کرده است چرا که در گذشته معلمانی با دیپلم نیز حق تدریس داشتند اما در حال حاضر که فوقدیپلم و لیسانس هستند و اگر به صورت کار معین به کارگرفته شدهاند به آموزش و پرورش ایراد میگیرند که از آنها استفاده نشود.
حاجیبابایی همچنین با اشاره به ساماندهی فضاهای آموزشی نیز گفت: اگر میخواستیم همانند گذشته عمل کنیم حتی به یک کلاس هم نیازی نداشتیم و به راحتی همه دانشآموزان ششم ابتدایی را نیز در نوبت بعدازظهر ساماندهی میکردیم این در حالی است که آموزش و پرورش به دنبال یک نوبته کردن همه مدارس است به طوری که سال گذشته 15هزار مدرسه به نوبت صبح منتقل شده است.
وی عنوان کرد: تا پایان تیرماه تمامی معلمان ابتدایی نیز ساماندهی میشوند و هیچگونه مشکلی از لحاظ فضا و نیروی انسانی نداریم.
حاجیبابایی گفت: زمانی که وارد آموزش و پرورش شدم 1900 کلاس ابتدایی در پایتخت، 900 کلاس در آذربایجان غربی و همچون شهرهای خوزستان و اصفهان نیز کلاسهای ابتدایی خالی از معلم بود و در حدود 30 هزار کلاس معلم ابتدایی وجود نداشت اما آموزش و پرورش توانست همه نیروها را ساماندهی کند.
وی عنوان کرد: در شهر تهران که پایتخت جمهوری اسلامی ایران است دانشآموزان در نوبت بعدازظهر تحصیل میکردند و نوبت صبح را اجاره میدادند سوال این است که آیا باید اینگونه تخلفات و موارد را اصلاح میکردم یا نه؟ علیرغم همه سختیهایی که وجود دارد تلاش میکنیم امسال بیش از 90 درصد دانشآموزان به نوبت صبح منتقل شوند.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه از اصلاح 40 سیاست در آموزش و پرورش در سال جاری خبر داد و گفت: برای اجرای تحول بنیادین کوچکترین موارد را در نظر گرفتهایم که اصلاح و ساماندهی فضاها بخشی از این برنامهها است.
حاجیبابایی گفت: برخی عنوان میکنند که آموزش و پرورش معلمی را اخراج کرده ؛ این در حالی است که تاکنون یک معلم هم از آموزش و پرورش اخراج نشده تنها نیروهای شرکتی بودند که آنها نیز طبق اعلام سازمان بازرسی تخلف کرده بودند و شرکت منحل شد و برای جذب آنها، آموزش و پرورش آزمون برگزار کرد و تنها کسانی حق ورود به جلسههای درس را داشتند که در این آزمون پذیرفته شدند.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه هر آنچه در آموزش و پرورش انجام میشود بر اساس قانون است، گفت: یک سر سوزن هم از قوانین تخلف نکردهایم و در بحث پیشدبستانی نیز با توجه به اینکه کاملا غیردولتی است به مدارس اعلام کردهایم تمام نوبت بعد از ظهر و در صورت امکان و وجود فضا نوبت صبح را به پیشدبستانی اختصاص دهند.
حاجیبابایی گفت: برخی عنوان میکنند چرا برای اجرای تحول بنیادین عجله میکنم، سوال من این است که چرا عجله میکنید که من عجله نکنم در حالی که میدانم پشت پرده این صحبتها چیست؟
وی گفت: اگر امسال هم تحول بنیادین اجرا نشود این دولت تمام میشود و تا دولت بعدی بر سر کار بیاید و برنامهها را به آنها تبیین کنیم دو سال طول میکشد و این یعنی تعطیلی تحول بنیادین.
وزیر آموزش و پرورش از همه مسئولین خواست تا آموزش و پرورش را در اجرای برنامههای تحول بنیادین و رساندن این امر سنگین به مقصد کمک و یاری کنند و هر کجا که ایراد و اشکالی بر برنامهها وارد است آن را بپرسند و اگر مجاب نشدند اصلاح میکنیم.
وی از ثبتنام 10 میلیون و 500 هزار دانشآموز در سامانه آموزش و پرورش برای سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: بیش از 90 درصد دانشآموزان ثبتنام کردند و تا پایان تیرماه این میزان به صددرصد خواهد رسید و باید کلاسبندی دانشآموزان مشخص شود.
حاجیبابایی تاکید کرد: نباید هیچ ثبتنامی برای شهریورماه باقی بماند.
وی عنوان کرد: مرداد ماه را فرصتی قرار دادیم تا همه معاونین مشکلات استانها و شهرستانها را بررسی و آن را در اسرع وقت رفع کنند چرا که باید با آمادگی کامل وارد مهرماه شویم.
حاجیبابایی در ادامه با اشاره به بخشی از برنامههایی که در راستای تحول بنیادین صورت گرفته به افزایش تعداد مدارس تیزهوشان اشاره کرد و گفت: تا سه سال گذشته تعداد این مدارس 279 مدرسه بود که در حال حاضر به 435 مدرسه افزایش یافته و دانشآموزان این مدارس نیز از 66 هزار نفر به 121هزار نفر رسیده است که نشان دهنده افزایش رشد صددرصدی در مدارس تیزهوشان است.
به گفته وی 905 مدرسه شاهد نیز به 1366 مدرسه و تعداد دانشآموزان آن به 90 درصد افزایش یافته است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال 460هزار دانشآموز در آزمون مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان شرکت کردند که از این تعداد 230هزار مربوط به مدارس سمپاد است و همه مدلهای بالای 19 در این مدارس جذب شدهاند.
وی عنوان کرد: امسال برای اولینبار اجازه ورود دانشآموزان با معدل بالای 16 را نیز در مراکز سمپاد صادر کردیم و معتقدیم این مدارس و مدارس نمونهدولتی در تمام شهرستانها ایجاد شود.
وی تاکید کرد: همه سیاست من در آموزش و پرورش این است که معلم را استاد دانشگاه میدانم نه کارمند و کارگر و معتقدم نظام رتبهبندی معلمان باید اجرا شود چرا که نوع حقوق و کار معلم باید متفاوت از سایرین باشد.
حاجیبابایی خاطرنشان کرد: از 800 هزار دانشجو 700 نفر متقاضی ورود به دانشگاه فرهنگیان هستند و این نشاندهنده این است که آموزش و پرورش توانسته جایگاه خود را در جامعه باز کند. باید چنین اتفاقی میافتاد تا خیال دولت و آموزش و پرورش راحت میشد و هر زمان که به معلم نیاز داشته باشد از دانشجویان تربیت معلم استفاده کند.
امروز ( دوشنبه 26 تیر) و در بیست و نهمین اجلاس روسای آموزشوپرورش مناطق کشور، کتابهای دوم و ششم ابتدایی با حضور رئیسجمهور رونمایی شد.