مسئولان دولت عربستان اعلام کردند که با هدف تأمین امنیت نمازگزاران مسجد‌الحرام و مسجد‌النبی در‌ماه مبارک رمضان 28هزار نیروی امنیتی را در بخش‌های مختلف این کشور مستقر کرده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از رسانه‌های عربستان، همزمان با آغاز‌ماه مبارک رمضان مقامات عربستانی 28هزار نیروی امنیتی این کشور را به‌منظور تأمین امنیت روزه‌داران در 10روز اول‌ماه مبارک رمضان در بخش‌های مختلف این کشور مستقر کرده‌اند. این در حالی است که بنا به گفته منابع عربستانی، بیش از یک میلیون نمازگزار برای برگزاری نخستین نمازجمعه‌ماه مبارک رمضان در مسجدالحرام و مسجد‌النبی حاضر شدند.

سعد الخلیوی، معاون مدیر امنیت عمومی عربستان نیز در این خصوص گفت: نیروهای امنیتی در اطراف مکه و در بخش‌های غربی و شمالی مسجدالحرام مستقر شده و گذرگاه‌های مشخصی را ایجاد کرده‌اند که اجازه برگزاری نماز در این گذرگاه‌ها داده نمی‌شود. در روزهای اخیر و بعد از دستگیری شیخ نمر باقرالنمر، روحانی برجسته شیعه شرق عربستان و از مخالفان حکومت آل‌سعود، بیش از سه هزار نیروی امنیتی به شرق عربستان اعزام شدند. منابع خبری عربی از لغو مرخصی‌های همه نیروهای نظامی و امنیتی عربستان خبر داده‌اند.‌

ماه گذشته بعد از دستگیری شیخ نمر در شهر قطیف در استان شرقی عوامیه عربستان، این منطقه به صحنه تظاهرات کم‌سابقه هزاران‌نفری مردم علیه حکومت عربستان تبدیل شد. نیروهای امنیتی عربستان هنگام دستگیری شیخ نمر دست به خشونت زدند و او هنگام دستگیری به ضرب گلوله نیروهای امنیتی مجروح شد. در همین حال سایت خبری فجر پرس که سایتی یمنی است، صبح دیروز از انفجار در مقر وزارت اطلاعات عربستان سعودی و کشته‌شدن معاون رئیس سازمان اطلاعات این کشور خبر داد.

منابع خبری دیگر، این خبر را تأیید یا تکذیب نکرده‌اند اما این سایت یمنی گزارش داد که بر اثر این انفجار مشعل القرنی، معاون بندر بن سلطان رئیس سازمان اطلاعات عربستان، کشته شده‌است. این سایت خبری اعلام کرد که هنوز نتوانسته است از طریق منابع ویژه این خبر را تأیید کند. این در حالی است که سه روز پیش در اقدامی کم‌سابقه شاهزاده مقرن از ریاست سازمان اطلاعات عربستان برکنار و شاهزاده بندر، سفیر سابق این کشور در آمریکا به این سمت منصوب شد.

درخواست پادشاه عربستان برای برگزاری نشست فوق‌العاده سران کشورهای اسلامی

وزیر خارجه عربستان دیروز اعلام کرد که عبدالله، پادشاه این کشور خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده سران کشورهای اسلامی عضو سازمان همکاری اسلامی در شهر مکه شده‌است.به گزارش پایگاه اینترنتی ایلاف، عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان برگزاری نشست فوق‌العاده سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی را در مکه خواستار شد و هدف از آن را افزایش وحدت مسلمانان اعلام کرد.

سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان در این‌باره گفت: به‌منظور خدمت به اسلام و مسلمانان و همچنین افزایش وحدت میان امت اسلامی در شرایط حساس کنونی، پادشاه عربستان برگزاری نشست فوق‌العاده سران کشورهای مسلمان را در تاریخ (14و 15اوت) (24و 25مرداد ماه) در مکه خواستار شده است.آخرین نشست فوق‌العاده سران این سازمان در سال 2005در مکه بود که به ریاست پادشاه عربستان برگزار شد.

منبع: همشهری آنلاین