همشهری آنلاین: دادگاه انقلاب برای متهمان ترور قاضی مقدس، معاون دادستان و سرپرست دادسرای ارشاد تهران حکم اعدام صادر کرد.

 به گزارش خبرگزاری فارس دادگاه انقلاب با اتمام تحقیقات،اتهام ‌متهمان به قتل قاضی مقدس را به ترتیب زیر اعلام کرد.:

1- مجید کاووسی فرزند محمدتقی:
الف – مباشرت در 3 فقره قتل عمدی، مرحوم حاج حسن مقدس (معاون دادستان تهران) و گروهبان بشیر سهامی (محافظ بانک) و هوشنگ تلاشی (ارباب رجوع بانک)

ب – مباشرت در چهار فقره ایراد جرح عمدی از طریق تیراندازی با سلاح گرم در جریان سرقت مسلحانه نسبت به مسعود صامتی (کارمند بانک ملی) سربازان وظیفه حسین رمضانی و عباس انصاری و ستوان یکم نیازی (هر سه جمعی ناجا)

ج – مشارکت در پنج فقره سرقت مسلحانه از بانک ملی شعبه‌ آهنگ و بانک ملی شعبه‌ امامت و بانک ملی شعبه‌ نیکنام و بانک ملی شعبه حداد عادل و بانک صادرات شعبه‌ صفای شرقی

د – مشارکت در سرقت مسلحانه سه دستگاه اتومبیل شخصی (پژو 405 جی ال ایکس، پژو پرشیا و پراید)

هـ - مشارکت در سرقت مسلحانه‌ اسلحه‌ سازمانی سرباز نگهبانی سفارت قرقیزستان (از نوع کلاشینکف)

و – مباشرت در سرقت سلاح کمری نگهبان صادرات صفای شرقی و بانک ملی نیکنام

ز – حمل و نگهداری سه قبضه سلاح غیرمجاز و مهمات

ی – ایجاد رعب و وحشت و هراس و سلب آزادی و امنیت مردم

2- حسین کاووسی‌فر فرزند محسن
الف – معاونت در ترور حاج حسن مقدس از طریق تهیه وسیله‌ فرار و تسهیل ترور

ب – معاونت در سرقت مسلحانه اسلحه‌ کلاشینکف از نگهبانی سفارت قرقیزستان

ج – مشارکت در سرقت مسلحانه از بانک ملی شعبه‌ امامت

د- مشارکت در سرقت مسلحانه‌ دو دستگاه اتومبیل (پرشیا و پراید)

هـ - حمل و نگهداری سه قبضه اسلحه‌ غیر مجاز و مهمات مربوطه.

و – استعمال کراک (هروئین)

ز- ایجاد رعب و وحشت و هراس و سلب آزادی و امنیت مردم،
محاکمه و بنا به دلایل ذیل محکوم شده‌اند:

- اقرار و اعتراف صریح و مکرر متهمین به کلیه جرایم ارتکابی در تمام مراحل تحقیقات و در جلسات دادگاه و تشریح نحوه ارتکاب ترور و سرقت‌های مسلحانه

- بازسازی صحنه‌ ترور و اعلام محل‌های ترور، سرقت مسلحانه و ترسیم کروکی محل، نظریه‌ کارشناسی اسلحه‌شناسی اداره‌ تشخیص هویت و تطابق آثار باقیمانده در سرقت‌ها و سایر قتل‌ها با سلاح‌ها مکشوفه از متهمین، تحقیقات صورت گرفته از مطلعین حاضر در سرقت‌های مسلحانه‌ ارتکابی توسط متهمین، کشف سلاح‌های مورد استفاده در جرایم ارتکابی توسط متهمین و کشف اسلحه‌ مورد استفاده در ترور، شناسایی متهمین توسط مطلعین و مصدومین حاضر در صحنه‌های جرایم، نظریات پزشکی قانونی و دلایل دیگر...

لذا با عنایت به موارد مذکور، موارد اتهامی نامبردگان از مصادیق بارز افساد فی‌الارض و محارب تشخیص داده شده و به استناد آیه شریفه انما جزاء الذین... (سوره‌ مائده آیه‌ 33) و ماده‌ی 183 و 185 و 189 و 190 و 191 قانون مجازات اسامی، مجید کاووسی‌فر فرزند محمدتقی و حسین کاووسی‌فر فرزند محسن به اعدام محکوم گردیده‌اند و حسین کاووسی‌فر در مورد استعمال هروئین به استناد بند 2 ماده‌ی 19 قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر به پرداخت 10 میلیون ریال جزای نقدی و تحمل 74 ضربه شلاق محکوم شده است.

بر اساس این گزارش متهمین مطابق قانون ظرف 20 روز می‌توانند به رای صادره اعتراض کنند.

«مجید کاووسی‌فر» فرزند محمدتقی و «حسین کاووسی‌فر» فرزند محسن در تاریخ 11/ 5/ 1384 در ساعت 51/ 15 وقتی که حسن مقدس، معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای ارشاد پس از پایان ساعت اداری با اتومبیل خود از دادسرا خارج و در خیابان بخارست (شهید احمد قصیر) نبش خیابان 12 در حرکت بوده است که مورد اصابت 2 عدد گلوله قرار می‌دهند و پس از به شهادت رساندن از محل با موتور سیکلت فرار می‌کنند. سپس متهم ردیف اول از کشور خارج و به دوبی می‌رود.

پس از واقعه ترور اخبار و اطلاعات واصله مورد ارزیابی و در دستور کار قرار می‌گیرد و تحقیقات توسط اکیپی از کارآگاهان پلیس آگاهی مرکز و ماموران وزارت اطلاعات پیگیری می‌شود و در نهایت با همکاری پلیس بین‌الملل متهم به تهران منتقل و مورد بازجویی قرار می‌گیرد.

متهم در بازجویی اظهار می‌دارد که قبل از اقدام به شهادت شهید مقدس، ما در خانه‌ای در هاشم‌آباد تهران با چند تن و در آنجا به پرداخت جریمه محکوم شدیم که بعد از تصمیم به کشتن قاضی گرفتیم.

متهم عنوان می‌دارد که قاضی مقدس را در تاریخ 11/ 5/ 1384 با کلت کمری پایه بلندی که از مامور بانک صادرات بالای پیروزی هنگام سرقت مسلحانه بانک گرفته بودم ترور کردم.
متهم با تشکیل باندی به رهبری خودش و با عضویت برادرزاده‌اش و اشخاص دیگری به نام‌های «ن م»، «م ح» ، «ح ر» و «ج ز» اقدام به سرقت مسلحانه چهار بانک ملی و صادرات می‌نمایند و در یک عملیات دیگر سرباز وظیفه نگهبان سفارت قرقیزستان را خلع سلاح و اسلحه را با سرقت می‌برند.

در اولین سرقت حدود 4 میلیون تومان پول نقد و تراول چک از بانک صادرات با استفاده از یک قبضه کلت و یک قبضه اسلحه کلاشینکف به سرقت می‌برند.

در دومین سرقت در اسفند ماه 1382 از بانک ملی ایران شعبه‌ی بلوار ابوذر با اسلحه کلاش و کلت طارق عزیز و رولور پایه‌بلند مبلغ 5/2 میلیون تومان وجه نقد سرقت می‌نمایند.

در سومین سرقت به همراه «الف و م» از بانک ملی ایران حوالی شوش 20 میلیون تومان تراول چک و یک میلیون تومان وجه نقد سرقت کرده‌اند و بعد از آن برای نقد کردن تراول چک‌ها به بانک ملی چهار راه کوکاکولا به صورت مسلحانه وارد که با مامور بانک و یک مامور دیگر درگیر شده و با زخمی کردن هر دو مامور از محل گریخته‌اند.

در چهارمین سرقت با ورود مسلحانه به بانک ملی شعبه‌ نیک‌نام پس از خلع سلاح مامور و درگیر شدن و با شلیک 3 گلوله مامور را به شهادت رسانیده و یک مشتری بانک را نیز زخمی کرده که پس از 8 ماه نامبرده نیز به شهادت می‌رسد.

در پنجمین سرقت در اردیبهشت 1384 به اتفاق «ا و ح» مسلحانه به بانک ملی شعبه خیابان امامت وارد و با شلیک 4 گلوله به مامور محافظ بانک حدود 21 میلیون تومان تراول و 700 هزار تومان وجه نقد را سرقت می‌نمایند و در سه عملیات جداگانه 3 دستگاه اتومبیل پژو 405، پژو پرشیا و پراید را مسلحانه به سرقت برده‌اند.