سروش خسروی: فصل مجامع شرکت‌های بورس سرانجام به پایان رسید. درخرداد و تیرهرسال، سهامداران بیش از 250شرکت فعال در بازار سرمایه با حضور در مجامع عمومی سالانه، گزارش کامل عملکرد شرکت‌ها را بررسی و به صحت و سقم صورت‌های مالی ارائه شده توسط هیأت مدیره‌ها، رأی می‌دهند.

در این میان همیشه موضوع توزیع سود نقدی بین سهامداران، بحثی بی‌پایان و چالش برانگیز را به‌وجود آورده و به‌دلیل تضاد منافع سهامداران عمده و سهامداران جزء بحث‌هایی را به‌دنبال داشته است. از یکسو در بیشتر اوقات مدیران شرکت‌ها خواهان انباشته شدن سود و کاهش نسبت سود تقسیمی بوده‌اند و از سوی دیگر سهامداران جزء به توزیع سود بالاتر تمایل نشان داده‌اند. اما نکته جالب توجه در مجامع امسال همدلی بیشتر سهامداران جزء با مدیران شرکت‌ها بود.

به‌نظر می‌رسد امسال، سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه ضمن تحلیل شرایط عمومی اقتصاد ایران و با شنیدن گزارش مدیران شرکت‌ها، خود به این نتیجه رسیده‌اند که باید از سود کوتاه‌مدت چشم‌پوشید و به انباشت سرمایه و تأمین مالی ارزان‌تر در شرکت‌های بورس کمک کرد.

البته این رویداد قطعا نکته مثبتی است، اما دراین بین حمایت نهادهای نظارتی، ازاین تغییر فرهنگ در بین سهامداران، می‌تواند مفید واقع شود، همانگونه که در برخی مجامع، نظیر مجمع عمومی سایپا، نمایندگان سازمان بورس به درستی به توزیع درصد بالایی از سودنقدی خرده گرفتند اما به‌نظرمی رسد نمایندگان بورس همچنان دستور کار مشخص و همچنین اهرم قانونی کافی برای اعلام چنین توصیه‌هایی در مجامع ندارند، شاید تدوین دستورالعملی برای یکسان‌سازی‌ رویه‌ها در مجامع بتواند گره این کار را باز کند.

منبع: همشهری آنلاین